<a href="Article.aspx?Aid=11">بهینه کردن url</a> ، <a href="Article.aspx?Aid=11">سئو url وب سایت</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">بهینه سازی آدرس وب سایت</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">طراحی وب سایت</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">بهینه سازی وب سایت</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">ساده نویسی</a> و <a href="Article.aspx?Aid=11">کوتاه نویسی یو آر ال</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">یو آر ال حرفه ای</a> ، <a href="Article.aspx?Aid=11">وب سایت حرفه ای</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">خدمات وب</a>، <a href="Article.aspx?Aid=11">پشتیبانی وب سایت</a>

نکات مفید برای بهینه کردن و سئو کردن URLها

به یاد داشته باشید که بهینه ساختنURL ها برای سئو و بهینه سازی وب سایت ها بسیار مفید و قابل توجه است؛ حتما تاکنون خود شما هم وب سایت های بسیار زیادی دیده اید که به علت بهینه نبودن URL در آنها شما متوجه اصل کار وب سایت نمیشوید، در اینجا وب سایت وان روش هایی برای بهینه سازی و بهبود ساختار URL مناسب نکاتی مثبتی به شما پیشنهاد می دهد:
1. اصل ساده نویسی URL:
طراحی URL باید طوری باشد که بتوانید کاربر تنها با مشاهده آن، محتوای داخل صفحه را به درستی پیش بینی کنید. ساختار URL باید ساده و
...

نکات مفید برای بهینه کردن و سئو کردن URLها
به یاد داشته باشید که بهینه ساختنURL ها برای سئو و بهینه سازی وب سایت ها بسیار مفید و قابل توجه است؛ حتما تاکنون خود شما هم وب سایت های بسیار زیادی دیده اید که به علت بهینه نبودن URL در آنها شما متوجه اصل کار وب سایت نمیشوید، در اینجا وب سایت وان روش هایی برای بهینه سازی و بهبود ساختار URL مناسب نکاتی مثبتی به شما پیشنهاد می دهد:

1. اصل ساده نویسی URL:


طراحی URL باید طوری باشد که بتوانید کاربر تنها با مشاهده آن، محتوای داخل صفحه را به درستی پیش بینی کنید. ساختار URL باید ساده و روان باشد، باید محتوای داخل صفحه را توصیف کند، بطوریکه هم ربات و هم افراد برداشت یکسانی از آن داشته باشند. تا حد امکان به جای اعداد از حروف و کلمات استفاده کنید. به عنوان مثال از برند خود و یا نام محصول خود در ساختار URL استفاده کنید. این طوری نه تنها برای کاربران راحت تر و خوشایندتر است، بلکه خیلی راحتتر درذهن کاربر می ماند و دسترسی با وب سایت شما برایش ساده و سریعتر میشود.

2. اصل کوتاه نویسی URL:


به منظور بهینه سازی URL از کلمات و پارامترهای کوتاه استفاده کنید. به گفته گوگلURL های پیچیده با پارامترهای گوناگون برای ربات ها مشکل زا خواهد بود. چرا که تعداد زیادی URLغیر ضروری تولید می شود که به محتواهای مشابه و یکسان در سایت شما اشاره دارد. ساده بودن و کوتاه بودنURL به راحتی به حفظ و اشتراک گذاری آن کمک می کند پس:
نتیجه می گیریم که به منظور بهبود سئو و بهینه سازی URL هرچه تعداد کاراکتر کمتر باشد، URL بهتر می باشد.

مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که به اشتراک گذاری اجتماعی (که تاثیر مثبت اما غیر مستقیمی بر روی سئو دارد) URLهای کوتاه که محتوای سایت را به خوبی نشان می دهند عملکرد بهتری نسبت به آدرس های مبهم، طولانی یا غیر برندی دارند.
آدرس های کوتاه تر بهتر از آدرس های طولانی است
معمولاً آدرس هایی که کوتاه تر هستند به آدرس های طولانی ارجح هستند. اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارند بهتر است به فکر بازنویسی آنها باشید.
این موضوع مشکل مستقیمی در گوگل یا بینگ محسوب نمی شود. این موتورهای جستجوگر می توانند بدون مشکل این آدرس ها را پردازش کنند. مشکلی که وجود دارد در مورد کاربرد و تجربه کاربری است. آدرس های کوتاه تر را راحت تر می توان کپی کرد، در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایت های دیگر قرار داد. همین امر باعث بهبود کارایی آن لینک می شود و در هر لایک، توییت، پین، ایمیل یا لینک تاثیرگذار خواهد بود.

3. URL های استاتیک بهتر در ذهن کاربران می ماند:


URL های داینامیک توسط سرورهای وب و سیستم های مدیریت محتوا ایجاد می شوند و در آنها از علامت سوال (؟)، علامت جمع یا (+) یا مساوی (=) استفاده می شود؛ پس بهتر است از آنها استفاده نکنید.
از آنجایی که آنها خاص محتوای شما نیستند، به یاد داشتن آن سخت خواهد بود چون محتوای صفحه را توصیف نمی کنند، پس نرخ کلیک را پایین می آورند.
پس در صورت امکان اگر ازURL های استاتیک استفاده کنیم این اجازه را می دهد تا ساختار لینک خود را بهینه سازی کنیم.
این نوع آدرس ها بسیار زشت به نظر می رسد
اگر می توانید از کاربرد پارامترهای URL اجتناب کنید، حتماً اینکار را انجام دهید. اگر بیش از دو پارامتر دارید، بهتر است وقت خود را بر روی دوباره نویسی آنها قرار دهید و سعی کنید آن ها را به صورت استاتیک؛ قابل خواندن و متنی در بیاورید.
بیشتر پلتفرم های CMS در طول سال های اخیر توجه زیادی به این موضوع داشته اند اما هنوز هم موارد اندکی دیده می شود که از همین نوع پارامترها استفاده می کنند. شما می توانید برای انجام این کار از ابزارهای mod_rewrite ، ISAPI rewrite و MS’ URL Rewrite Module استفاده کنید.
برخی از پارامترهای داینامیک برای پیگیری کلیک مورد استفاده قرار می گیرد (همانند مواردی که توسط اپلیکیشن های اشتراک گذاری اجتماعی همچون Buffer قرار داده می شود). به طور کلی، این گونه پارارمترها باعث بروز مشکلات بزرگ نمی شود اما ممکن است باعث ایجاد آدرس های طولانی و عجیب شود. خودتان در مورد مفید بودن یا مفید نبودن پارامترهای شمارنده کلیک در آدرس سایت یا صفحات تصمیم بگیرید.

4. نکته بسیار مهم: در URL ها از کلمات کلیدی استفاده کنید:


اگر شما قصد دارید که با یک کلمه کلیدی سایت خود را رتبه بندی کنید، نه تنها در خود صفحه، بلکه باید در ساختار URL هم از آن استفاده کنید. بهترین کلمات کلیدی آنهایی هستند که مرتبط و خاصند. از کلمات کلیدی گمراه کننده استفاده نکنید زیرا که ترافیک اصلی سایت شما را در صفحه اشتباه جمع می کند، همچنین کلمه کلیدی را فقط به محتوای صفحه وابسته نکنید زیرا که رنکینگ صفحه را پایین می آورد.
هدف قرار دادن کلمات کلیدی که قصد دارید با آنها رتبه بندی بهتری دریافت کنید می تواند ایدۀ خوبی برای آدرس های URLتان باشد. این امر به خاطر دلایل متعددی مفید و صحیح است.
اولاً کلمات کلیدی که در URL قرار دارند به افرادی که URL شما را در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینک های موجود در سایت ها مشاهده می کنند، کمک می کند تا بفهمند این آدرس به مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است. به تصویر زیر نگاه کنید، متا فیلتر تعبیه شده در مرورگر نشان می دهد که آدرس وب سایت با موضوع لینک همخوانی دارد:

دوماً آدرس هایی که به کار می برید به طور منظم کپی می شوند. زمانی که انکر تکستی یا متنی برای لینک موجود نباشد، خود URL می تواند به عنوان انکر تکست عمل کند و محتوایی که در آن به کار رفته است را معرفی نماید (این امر هنوز هم یک سیگنال قدرتمند برای رتبه بندی محسوب می شود). به شکل زیر توجه کنید:

در نهایت، کلیدواژه هایی که در آدرس URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرند در نتایج جستجو نشان داده می شوند. محققان دریافته اند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردن یک لینک در نتایج جستجو مد نظر قرار می دهند.

5. درURL از کلمات کوچک استفاده کنید


اگرچه شما می توانید در هر آدرسی هم از کلمات بزرگ و هم از کلمات کوچک استفاده کنید اما URL ها به کلمات بزرگ و گوچک حساس هستند و استفاده از کلمات بزرگ ممکن است همه چیز را خراب کند. اکثر کاربران وقتی می خواهند آدرس صفحات و ایمیل را وارد کنند، از کلمات کوچک استفاده میکنند. پس بهتر است که در ساختار URL از کلمات کوچک استفاده کنید. همچنین در آن از قانون 301 استفاده کنید تا آدرس وارد شده ای که به اشتباه بزرگ وارد شده را به صورت اتوماتیک اصلاح کرده و شما را به آدرس درست هدایت کند.

6. استفاده از خط فاصله


گوگل پیشنهاد می دهد اگر از عباراتی که شامل چند کلمه گوناگون می باشد استفاده می کنید، آنها را با استفاده از خط فاصله (-) جدا کنید. به عنوان مثال به جای chocolatecake از chocolate-cake استفاده کنید. هر چند استفاده از کلمات به هم چسبیده مشکلی ایجاد نمی کند ولی بهتر است که به توصیه گوگل کلمات خود را با استفاده از خط فاصله جدا کنیم تا پردازش آن برای کاربران و کرولرها آسان باشد.

سال ها قبل استفاده از زیر خط (_) در آدرس سایت منع بود. در چند سال اخیر، موتورهای جستجوگر توانسته اند بر چالش های قبلی خود غلبه کنند و در حال حاضر خط فاصله و خط زیرین به طور مشابه در موتورهای جستجوگر رفتار می شود. خط فاصله در آدرس می تواند کارساز و مفید باشد اما می تواند ظاهر آن را تا ۲۰% خراب کند و از قابلیت خوانایی آن بکاهد.
بنابراین اگر نیازی به این دو مورد نداشتید بهتر است از کاربرد آن در URL خودداری کنید.

7. در مواقع لزوم از دامنه و زیر دامنه یکسان استفاده کنید


توضیح این گزینه کمی دشوار است زیرا شواهد و نمونه های بسیاری وجود دارد که افراد در حال انتقال محتوای خود از subdomain به subfolder هستند و نتایج خوبی نیز دریافت می کنند. همچنین عدۀ بسیاری بودن اند که محتوای خود را از Subfolder به Subdomain منتقل کرده اند و ترافیک خود را از دست داده اند.
نمی توان گفت این گزینه کارساز و مفید نیست. اگر یک subdomain تنها روشی است که می توانید با استفاده از آن یک وبلاگ ایجاد کنید و محتوای مورد نیاز خود را منتشر نمایید، پس بهتر است این کار را انجام دهید. اما اگر محتوای وبلاگ شما در یک دامنه اصلی و subdomain واحد قرار داشته باشد، ممکن است رتبه بندی شما با مشکل مواجه شود و بر روی عملکر دیگر سایت ها تاثیر نداشته باشد.
اگر وبلاگ شما بر روی Subfolder قرار دارد، احتمال اینکه با افت ترافیک روبرو شوید بسیار است. پس ترجیحاً اگر می خواهید وبلاگ خود را به یک زیر دامنه انتقال دهید بر روی این امر دقت به خرج دهید.

8. آدرس URL سایت تان برای انسان ها خوانا باشد


همانطور که می دانید آدرس سایت و صفحات شما توسط انسان ها خوانده می شود پس اگر بتوانید این آدرس ها را به گونه ای ساختاردهی کنید که خواندن آن برای انسان ها راحت تر باشد، پس خواندن آن برای موتورهای جستجوگر نیز ساده تر خواهد بود. در دسترس بودن، همیشه یکی از بخش های مهم و ضروری در حوزه سئو بوده است اما هیچ وقت به اندازه امروز اهمیت بالایی نداشته است زیرا موتورهای جستجوگر، امروزه می توانند داده های کاربران را بررسی کنند و تشخیص دهند افراد به دنبال چه چیزهایی هستند.
خوانایی آدرس صفحات برای هر فرد تفاوت دارد اما خوشبختانه تصویر زیر می تواند درک بهتری از موضوع به شما بدهد:

نیاز نیست که هر بخشی از آدرس سایت کامل و تمیز باشد اما حداقل باید به گونه ای سازمان دهی شود که درک آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را پیدا کند.

9. آدرس های متعدد برای یک محتوا را تصحیح کنید


اگر دو URL دارید که به محتوای یکسانی اشاره می کند، سعی کنید آنها را متعارف سازی یا همان canonicalize کنید. شما می توانید این کار را با ریدایرکت ۳۰۱ (اگر دلیل واقعی برای نگه داشتن محتوای تکراری ندارید) یا روش rel=canonical (اگر دوست دارید نسخه های متفاوتی برای برخی از بازدید کنندگان داشته باشید) انجام دهید. آموزش انجام این کار را پیشتر در مقاله محتوا تکراری چیست برایتان بیان کردیم.
اگرچه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شود (درتعداد کم، مسلماً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه خواهد شد) اما می تواند سیگنال های رتبه بندی را تقسیم نماید و همین امر بر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر تاثیرگذار خواهد بود
اگر صفحه A پتانسیل خاصی برای رتبه بندی داشته باشد و اگر از روی آن یک محتوای تکراری به نام A2 منتشر نمایید، با استفاده از متعارف سازی این دو صفحه، صفحه A شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجوگر خواهد داشت.

10. آدرس URL را با عنوان صفحه هماهنگ کنید


این گزینه بدین معنی نیست که عنوان موجود باید همیشه با آدرس صفحه یکسان باشد. استفاده از مفهوم عنوان در آدرس کافی خواهد بود. همچنین شما می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. آدرس website1.ir/my-favorite-7-articles می تواند مفهوم را برساند. همچنین دیگر شکل های نوشتاری مانند website1.ir/my-favorite-7-seo-articles نیز آدرس خوبی به شمار می آید.
منطبق بودن آدرس با عنوان، یک هدف انسان محور است. به عنوان مثال می توان با استفاده از آدرس به کاربر اطلاع داد که چه چیزی در محتوای سایت وجود دارد و آیا این محتوای موجود در آن می تواند انتظارات او را برآورده سازد یا خیر.
به همین خاطر به شدت توصیه می شود که عنوان سایت و صفحه خود را با عنوان و سرتیتر هایی که در آن به کار می رود منطبق و هماهنگ کنید. هر چقدر انطباق و هماهنگی بیشتر باشد، بهتر است.

به عنوان مثال دو آدرسی که در تصویر بالا مشاهده کردید در فیس بوک منتشر شده است. آدرس اول زیاد واضح و روشن نیست. آدرس دوم به گونه ای ساختاردهی شده است که محتوای موجود با استفاده از آن به خوبی نشان داده شود. ما باید به دنبال سطح یکسانی از شفافیت در آدرس ها و عناوین خود باشیم.

11. قرار دادن حروف اضافه در آدرس سایت ضروری نیست


اگر عنوان/سرتیتر شما حاوی حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروری نیست. در برخی از موارد این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاه تر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.
همانطور که می بینید من در این مقاله تصمیم گرفتم که کلمه For را در آدرس وب سایت قرار دهم چرا که خواند آن برای مخاطب راحت تر می شود و همچنین، آدرس دامنه به قدری طولانی نیست که بخواهد مشکل ساز شود.

12. علائم نامناسب را از آدرس سایت حذف کنید


زمانی که برخی از علائم متنی در آدرس قرار می گیرند، خواندن آن برای افراد دشوار می گردد. به طور کلی، بهتر است این موارد حذف گردد یا کنترل شود. در شکل زیر لیستی از کاراکترهای امن در برابر کاراکترهای نامناسب را مشاهده می کنید:

این موارد نه تنها خوانایی آدرس سایت را مخدوش می کنند، بلکه فرآیند خزش را از بین می برند و در بسیاری از مرورگرها اختلال ایجاد می کنند.

13. تعداد ریدایرکت ها را به دو مورد یا کمتر محدود کنید


اگر کاربر یا خزندۀ یک موتور جستجوگر آدرس A را درخواست کند و به آدرس B منتقل شود، هیچ مشکلی پیش نمی آید. حتی اگر آدرس B به آدرس C منتقل شود باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت (هر چند بهتر است که آدرس A مستقیماً به آدرس C منتقل شود) اما این تغییر مسیرها زمانی مشکل ساز خواهد بود که چرخۀ موجود بیش از دو بار تکرار شود.
به طور کلی، موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکت ها را به طور دقیق دنبال می کنند اما معمولاً توصیه می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند زیرا سیگنال های رتبه بندی این آدرسها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بزرگتر برای مرورگرها و کاربرانی است که از بروز این چرخه خسته می شوند و ممکن است سایت را ترک نمایند. کاربران موبایلی نیز با این چرخه مشکل خواهند داشت. به همین خاطر باید سعی کنید ریدایرکت های سایت خود را به حداقل برسانید و از این طریق مشکلات خود را حل کنید.

14. پوشه های کمتر، بهتر است


آدرس زیر را در نظر بگیرید:
website1.ir/seo/content/strategy/blogging
حالا به آدرس زیر توجه کنید که ساختار آن کمی تغییر یافته است:
website1.ir/scotch/seo-content-strategy-blogging
این موضوع بدین معنی نیست که اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً باعث تخریب عملکرد سایت شما می شوند اما استفاده از آن ها می تواند ویرایش رشته های URL را بسیار پیچیده تر کند. هیچ اجباری برای استفاده کردن یا نکردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهد داشت.

15. آدرس سایت خود را هش نکنید


هش (یا شناساگر URL) در طول تاریخ یک روش برای ارسال بازدید کننده به موقعیت خاصی از سایت بوده است. استفاده از هش های URL برای نشان دادن محتوای منحصر به فرد یا جداگانه، ایده خوبی نیست. البته این موضوع نیز استثناهایی دارد. گوگل، به توسعه دهندگان اجازه می دهد از هش ها برای ایجاد برنامه های آژاکس (Ajax) استفاده کنند. سایت هایی همچون آمازون و توییتر دریافته اند که استفاده نکردن از هش های پیچیده می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. پس تا جایی که می توانید از آن اجتناب کنید.

16. به کوچک یا بزرگ بودن حروف در آدرس سایت دقت کنید


چند سال قبل، جان شرود محتوای جالبی در مورد چالش ها و مشکلات مرتبط با حساسیت به حروف بزرگ و کوچک نوشت. اگر از سرورهای مایکروسافت/IIS استفاده می کنید باید در این مورد هوشیار باشید. اگر میزبانی سایت شما بر روی لینوکس یا یونیکس است، با وجود چنین مواردی به مشکل برخورد می کنید. به عنوان مثال website1.ir/AbC یک محتوای جداگانه نسبت به website1.ir/aBc محسوب می شود و این برای سایت شما ضرر دارد.

در دنیای ایده آل، شما می خواهید موارد نادرست را به طور خودکار به موارد درست منتقل کنید. پروتکلهای بازنویسی htaccess برای حل این مشکل وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید.

17. از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده نکنید


استفاده از کلیدواژه های بسیار (Keyword Stuffing) در آدرس سایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و جلوی کلیک کردن افراد بر روی آن را بگیرد. تکرار کلمات کلیدی نیز نمی تواند به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کند.

گوگل و بینگ پا را فراتر از الگوریتم ها گذاشته اند و به کلیدواژه های موجود که بارها تکرار شده اند جایزه نمی دهند. این موضوع دیگر نمی تواند کمکی به شما بکند. پس شانس رتبه بندی خود را با تکرار کلیدواژه در آدرس سایت خراب نکنید. مطمئن باشید که در صورت تکرار کلمات کلیدی، کلیکی به دست نخواهید آورد.

رعایت تمامی نکات بالا بسیار مفید خواهد بود تا بتوانید URL صفحات خود را به بهترین شکل ممکن بنویسید چون URL یک ساختار جهانی است پس باید به صورت یکسان و واحد نوشته شود. یعنی از نکاتی یکسان برای نوشتن آن استفاده شود تا همهURL ها شکلی واحد و منظم پیدا کنند. داشتن تناقص در آن به راحتی باعث بوجود آمدن به هم ریختگی و اغتشاش در ذهن کاربر می شود؛ پس با رعایت روش های بهینه سازی URL و همچنین بهینه سازی لینک ها، می توانید سئوی بهتری داشته باشید.



با ما در تماس باشید

بازدیدکننده گرامی به منظور ارتباط با وب سایت وان می توانید فرم زیر را تکمیل و برای ما ارسال فرمایید.