مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / اهمیت محتوا در بهینه سازی و سئو سایت
اهمیت محتوا در بهینه سازی و سئو سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: سئو وب سایت|آموزش سئو سایت

اهمیت محتوا در بهینه سازی و سئو سایت


در این آموزش قصد داریم در مورد محتوای وب سایت صحبت کنیم. باید بدانید که مهم ترین نکته برای سئو کردن یک سایت به محتویات و یا در حقیقت متون داخل وب سایت شما بستگی دارد. محتویات خوب برای وب سایت شما یکی از کلیدی ترین نکات برای بهینه سازی و سئو وب سایت شما می باشد. مهم ترین بحث در تولید محتوا این است که محتویاتی که تولید می کنید برای کاربران هدف تان باشد، همچنین این محتوا ها در حیطه و تخصص کاری وب سایت شما باشد. مثلا در یک وب سایتی که آموزش آشپزی می دهد شما حق ندارید در مورد یک موضوع بی ریط دیگری مثلا گوشی موبایل چون سرچ زیادی دارد محتوا تولید کنید. محتوای بی ربط برای بهینه سازی و سئو وب سایت شما هیچ تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت. شما اگر بتوانید محتوای خوبی را انتشار دهید افراد در دیگر وب سایت ها و وبلاگ ها از محتوای شما استفاده می کنند و خیلی ها به صفحه محتوای شما لینک هم می دهند. 

موضوع از این قرار است که هر چقدر تعداد لینک های تولید شده برای یک صفحه بالاتر برود برای بهینه سازی و سئو وب سایت شما بی نهایت اثر مثبت دارد. ما در آموزش هایی به شما یاد می دهیم که با ابزار های گوگل می توانید لینک های ورودی به هر صفحه وب سایت تان را ببینید.

تولید محتوای باکیفیت با توجه به خواسته کاربران برای بهسنه سازی و سئو وب سایت

تولید محتوای باکیفیت با توجه به خواسته کاربران

پس اصل کار شما برای بهینه سازی و سئو وب سایت تان همین تولید محتوای باکیفیت می باشد. پس باید تمام تمرکز تان را برای تولید محتوا جمع کنید، پس خواهش می کنیم برای کلمه کلمه محتوایی که تولید می کنید فکر کنید و هرگز بدون اهمیت و بی توجه هر محتوایی را منتشر نکنید.

مثلا شما می توانید به یک سوال تخصصی پاسخ درست بدهید. با این کار به احتمال خیلی زیاد در وبلاگ ها و انجمن های مختلف که دنبال پاسخ این سوال هستند، لینک سایت شما را به عنوان یک رفرنس قرار می دهند.
محتوای خوب باید در زمینه ی فعالیت کاری شما باشد محتوای خوب باید برای کاربران هدف تان باشد، تا وقتی که کاربری وارد وب سایت شما شد شما بدانید که چه چیزی نیاز دارد و آن را در اختیارش قرار دهید.

محتوای خوب برای بهینه سازی و سئو وب سایت چیست؟

محتوای خوب برای بهینه سازی و سئو وب سایت چیست؟

یک محتوای خوب باید نیاز های کاربران را پوشش دهد و به سوالاتی که دارند یا سوالاتی که بعدا ممکن است برایش پیش بیاید پاسخ دهد.

یک محتوای خوب باید کامل باشد، یعنی اگر قرار است در یک مقاله یک چیزی به کاربر آموزش دهید، تا انتهای مقاله کاربر را به چیزی که می خواهد برسانید و مثلا هر بار کاربر را از این مقاله به یک مقاله دیگ نفرستید.

محتوای بد برای بهینه سازی و سئو وب سایت چیست؟

محتوای بد برای بهینه سازی و سئو وب سایت چیست؟

محتویات بد که این روز ها به وفور در وب سایت ها یافت می شود و احتمالا شما هم بسیار آن ها را دیده اید، به محتوا هایی گفته می شود که قصد فریب موتور های جستجوگر را دارند و یا فقط برای موتور جستجو ساخته شده باشند. که در اینجا باید به شما بگوییم که مطمین باشید گوگل هوش مصنوعی و الگوریتم های قدرتمندی دارد و خیلی سریع اینگونه محتوا های بد را پیدا می کند و متوجه تقلب و دور زدن شما می شود و بعد شما را جریمه های سنگینی می کند و احتمالا شما بسیار ضرر خواهید کرد.

به عنوان مثال شما مثلا یک صفحه درست می‌کنید و درون آن را پر از کلمات کلیدی یا مواردی که می خواهید در جستجو دیده شوند می کنید. این صفحه ممکن است خیلی زود ایندکس شود ولی طولی نخواهد کشید که شناسایی شده و از لیست حذف شود. و به دلیل این تقلب و دور زدن جریمه هایی برای شما در نظر می گیرد. در واقع گوگل آستانه ی تحمل دارد. و اگر شما از حد تحمل آن فراتر بروید دیگر با شما مدارا نخواهد کرد.

بنابر این هرگز سعی نکنید با محتوای بد قصد فریب موتور جستجو و حتی قصد فریب کاربران را داشته باشید. صفحاتی پر از لینک، صفحاتی پر از کلمات کلیدی، صفحاتی پر از مطالب بدرد نخور، صفحاتی با مطالب غیر مرتبط، چون که قصد فریب موتور های جستجوگر را دارند محتوای بد و یا محتوای جعلی می باشند. حتی خیلی وقت ها این کلمات کلیدی را در صفحه از دید کاربر مخفی می کنند و فکر می کنند که موتور جستجو متوجه نمی شود، در صورتی که اینطور نیست، الگوریتم های موجود به راحتی آب خوردن این کلک ها را میگیرد و جریمه می کند. 

در ادامه قصد داریم چند تا از ترفند ها و یا روش های محتوا سازی را به شما عزیزان آموزش دهیم:

 

نکات مفید برای تولید محتوا

انتشار محتوا در فواصل زمانی منظم برای بهینه سازی و سئو وب سایت

انتشار محتوا در فواصل زمانی منظم

یکی از مهم ترین نکات و روش ها برای تولید محتوا این است که شما باید مقالات یا محتوای خود را در فواصل زمانی منظم منتشر کنید. مثلا اگر روزانه مقاله منتشر می کنید سعی کنید در زمان های مشخصی مقالات را انتشار دهید. این به این معنی نیست که حتما هر روز محتوا تولید کنید، شما بنا بر تعداد رقبا و سایت های تخصصی خود، حتی اگر ماهی یک محتوای تخصصی و منحصر به فرد تولید کنید که از نظر کیفیت محتوای خوبی باشد هم برایتان کافی خواهد بود، فقط باید حواستان باشد که مقاله کپی نباشد یعنی از وب سایت های دیگری یک مقاله برندارید و در سایت خودتان استفاده کنید. چون اگر مقاله کپی باشد ممکن است که کاربر این را متوجه نشود و از مقاله شما لذت ببرد ولی موتور جستجو خیلی سریع و راحت متوج کپی بودت مقاله شما می شود و اگر هم بدون اینکه به منبع اصلی آن مقاله رفرنس نداده باشید و یا اینکه نام منبع را قید نکنید سایت شما را جریمه خواهد کرد.

پس همانطور که عرض کردیم پست گذاری و انتشار محتوای سایت تان را در فواصل زمانی منظم انجام دهید، منظور این نیست که دقیقا راس ساعت 10 صبح باید محتوا را انتشار دهید، در همین حد که اگر روزانه محتوا انتشار می دهید قبل از ساعت 12 این کار را انجام دهید. یکی از دلایل این است که با این کار در گذشت زمان شما یک سری از کاربران پایه ثابت پیدا می کنید، چون محتوای با کیفیت تولید می کنید کاربران بعد از مدتی متوجه می شوند که شما تا قبل از ظهر محتوا را انتشار می دهید پس به سایت شما سر می زنند و سایت را می بینند. این کاربران منتظر منتشر شدن محتوا هستند تا جزو اولین نفراتی باشند که این مقاله یا محتوا را می خوانند. یعنی قبل از اینکه شما در مورد پست جدید، شروع به اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام کنید مطالب شما را زود از دیگران داشته باشند. 

انتشار محتوای مختصر و مفید برای بهینه سازی و سئو وب سایت

انتشار محتوای مختصر و مفید

یکی دیگر از نکات و روش های تولید محتوا ایت است که محتوا و مقاله ها باید حتما مختصر و مفید نوشته شوند، البته اینطور هم نباشد که مقاله به قدری کوتاه باشد که منظور شما را برساند. منظور این است که مقاله شما خیلی راحت محتوای اصلی را به کاربر انتقال دهد. سعی کند مقاله را مثل کتاب رسمی و شاید خسته کننده ننویسید و تلاشتان این یاشد که مقالات را عامیانه بنویسید به طوری که برای عموم کاربران قابل فهم باشد. پس مقاله شما باید کوتاه یا به اصطلاح سبز باشد، از  اغراق یا گزافه گویی حتما پرهیز کنید. در مقاله تا جایی که امکان دارد نظر شخصی ندهید و از یک برند یا تکنولوژی خاصی حمایت نکنید و حتی بر ضد آن هم صحبت نکنید، شما سعی کنید واقعیات را بگویید و اجازه دهید تا کاربر خودش از مقاله شما نتیجه گیری کند. 

استفاده از تصاویر و ویدیو ها برای بهینه سازی و سئو وب سایت

استفاده از تصاویر و ویدیو ها

نکته دیگر برای تولید محتوا استفاده از تصاویر یا ویدیو های جذاب برای محتوا است. وقتی شما از تصاویر  مرتبط با محتوا استفاده می کنید و یا ویدیو هایی در محتوا قرار می دهید، این ها باعث می شوند که مقاله ی شما برای کاربراننه تنها خسته کننده نباشد بلکه جذاب تر و خواندنی تر هم شود و کاربر، مقاله را با اشتیاق بیشتر بخواند.

عکس ها می توانند خیلی به کاربران کمک کنند پس عکس های مرتبط با محتوایی که می خواهید منتشر می‌کنید را استفاده کنید. و همچنین وقتی از ویدیو داخل محتوا استفاده کنید باعث می شود که کاربر از حال و خواندن خارج شود و بتواند قسمتی از محتوا را به صورت دیداری از طریق یک فیلم درک کند.

در انتهای مقاله همیشه سعی کنید نتیجه گیری را داشته باشید و چکیده ی آن مقاله را در نتیجه‌گیری هم قرار دهید.

استفاده از عناوین جذاب برای محتوا برای بهینه سازی و سئو وب سایت

استفاده از عناوین جذاب برای محتوا

یک نکته و روش خوب دیگر برای تولید محتوا این است که عناوین جالب و جذاب در حیطه‌ی کاری خودتان را پیدا کنید و برای آن ها محتوا سازی کنید. عناوین جذابی که کاربران را وادار می کنند مقاله شما را تا انتها بخوانند مثلا "چگونه یک شبه میلیاردر شویم؟" ،این گونه مقالات باعث می شوند که کاربران مقاله ی ما را بخوانند و همین موضوع باعث می شود میزان ماندگاری کاربران در وب سایت شما بالا برود و همینطور به دنبال محتوای جدید، عضوی از خبرنامه سایت شما شوند.

دسته بندی و گروه بندی کردن محتوای سایت برای بهینه سازی و سئو وب سایت

دسته بندی و گروه بندی کردن محتوای سایت

یک نکته مهم دیگر برای محتوا این است که باید حتما آن ها را گروه بندی و دسته بندی کنید. با این کار شما کاربران را به بخش های مختلف وب سایت تان هدایت می کنید و این کار باعث می شود بازدید مقالات شما بیشتر شود و همچنین ماندگاری کاربران در وب سایت شما بالا برود. می توانید به عنوان مثال می توانید مقاله های مرتبط با مقاله ای که خوانده را به او نشان بدهید و شانس نگهداشتن کاربر در وب سایت را بالا ببرد.

ارائه محتوا به صورت کامل و با جزئیات برای بهینه سازی و سئو وب سایت

ارائه محتوا به صورت کامل و با جزئیات

یک نکته دیگر برای محتوای سایت این است که اگر موضوعی برای تولید محتوا انتخاب می کنید سعی کنید کامل روی آن موضوع تمرکز کنید و همه ی جزییاتی که احساس می‌کند کاربر به آن ها نیاز دار را منتشر کنید حتی یه قسمتی قرار داشته باشید برای این که اگر سوالی حدس میزنید که برای کاربر پیش بیاید را در آن قسمت جواب های سوالات را بنویسید، اینگونه سوال و جواب ها برای تولید محتوا و کاربران بسیار عالی و مفید هستند. 

استفاده از محتوا های ساده برای عموم کاربران برای بهینه سازی و سئو وب سایت

استفاده از محتوا های ساده برای عموم کاربران

این نکته هم می تواند جذاب باشد که در وب سایت تان یک بخشی از محتوا ها را به آموزش های خیلی ساده برای عموم کاربرانی که در اینترنت هستند قرار دهید، شما با اینگونه مقالات و آموزش ها می توانید حتی کاربران عمومی و غیر تخصصی را به حوزه فعالیت خودتان علاقه مند کنید. 

استفاده از راهنمای کلمات تخصصی در محتوا برای بهینه سازی و سئو وب سایت

استفاده از راهنمای کلمات تخصصی در محتوا

در بعضی مقالات و آموزش ها شما ناچار هستید از کلمات و اصطلاحات تخصصی و سخت استفاده کنید. یا ممکن است اطلاعات و داده های پیچیده ای در محتوا داشته باشید که به راحتی برای کاربران قابل فهم نباشد. برای همین موضوع و احترام به کاربران سایت بهتر است یک راهنما برای اینگونه اصطلاحات قرار دهید، میتوانید یک توضیح مختصر بدهید و حتی یک لینک برای راهنمای بیشتر برای کاربران قرار دهید. در واقع در آن لینک می تواند متن ساده شده را بخواند و اصل موضوع را بفهمد. این کار اینقدر برای کاربران خوشایند است که شاید چند بار آن مقاله را از سایت شما مطالعه بکنه و حتی آن را به دیگران هم ارسال کند.

کمک گرفتن از سایت های استریم ویدیو برای بهینه سازی و سئو وب سایت

کمک گرفتن از سایت های استریم ویدیو

و در نهایت نکته‌ی آخری که می خواهیم در این آموزش بگوییم این است که برای قرار دادن ویدیو در سایت بهتر است ویدیو های خودتان را در سایت یوتیوب یا سایت هایی مثل آپارات منتشر بکنید و از طریق سایت خودتان آن ویدیو ها را در سایت تان نمایش دهید. این کار رتبه ای به سایت شما می دهد یعنی در واقع بخشی از اعتبار سایت آپارات به سایت شما داده می شود و همچنین کاربرانی که از خود سایت آپارات به سایت شما هدایت می شوند هم برای شما مفید هستند. به علاوه این کهاز لحاظ منابع، سرور های سایت هایی که ویدیو منتشر می کنند سرور های مناسبی دارند که هم سرعت لود و هم کیفیت ویدیو را حفظ می کنند و نیازی نیست که شما هزینه ی بالایی برای سرور خود کنید که بتوانید یک سرور مناسب برای نگهداری ویدیو داشته باشید.

پس ما توصیه می کنم در محتوا های خود حتما از ویدیو استفاده کنید چون واقعا کاربر خوشش می آید و در واقع لذت هم می برد. و باعث می شود که خسته نشود، وقتی کاربر یک محتوایی را می بیند و یک بخشی از آن محتوای شما را به صورت فیلم شده می بیند حتی فیلم زبان اصلی، با زیر نویس یا بدون زیر نویس، فیلم را با متنی که توی محتوای شما خوانده در ذهنش مطابقت می دهد و خیلی برایش جذاب به نظر میرسد.

جمع بندی اهمیت محتوای سایت در بهینه سازی و سئو سایت

جمع بندی اهمیت محتوای سایت در بهینه سازی و سئو سایت

در این آموزش ما سعی کردیم نکات اصلی برای تولید محتوای سایت را برای شما عزیزان لیست کنیم. این آموزش در واقع شروع مبحث بزرگ محتوای سایت بود که می‌خواستم فقط به شما اهمیت محتوای سایت را نشان دهیم.

دیدگاه کاربران