مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-یک
اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-یک
نظرات: 3 نظر تگ ها: اصطلاحات طراحی وب سایت|مفاهیم طراحی وب سایت|برنامه نویسی|سئو وب سایت

اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-یک


این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

دراین مقاله تلاش کردیم که مفاهیم بسیار تخصصی واصطلاحات مورداستفاده در دنیای وب سایت ودهکده جهانی اینترنت به همراه توضیح آن ها برای شماعزیزان لیست کنیم.
درابتدا عرض می کنیم که به خاطر پیشرفت روزافزون تکنولوژی ها و بروز شدن تکنولوژی، اطلاعات این مقاله همیشه  درحال آپدیت و بروز رسانی شدن می باشد و اصطلاحات جدید و نو به این مقاله اضافه خواهد شد،
بسیاری از وبمستران و اشخاصی که به طراحی، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت علاقمند هستند وقصد دارند  دراین عرصه پا گذاشته وبه دنیای حرفه ای طراحی و برنامه نویسی و سئو وب سایت واردشوند برای شروع کردن باید با اصطلاحات تخصصی  وحرفه ای در این زمینه آشناباشند، گروه وب سایت وان در این مقاله تلاش کرده است کاربران عزیز را با اصطلاحات تخصصی در زمینه طراحی، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت آشنا نماید، از آن جایی که تکنولوژی و فناوری روز بروز در حال پیشرفت و بروز رسانی هست و هم چنین شاهد تغییرات بسیار زیادی دراین حوزه هستیم این مقاله هم آپدیت می شود ودر صورت تغییرات در متن ها و تعاریف های اصلاحات لازم انجام خواهدگرفت.

اصطلاحات و مفاهیم تخصصی در طراحی، راه اندازی، برنامه نویسی، سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت-در حال بروز رسانی-قسمت اول

 

ساخت، راه اندازی و طراحی وب سایت:


بارشد وپیشرفت روز افزون تکنولوژی وفناوری اطلاعات وهمه گیر شدن اینترنت و دهکده جهانی اینترنت (www)، می توانیم بگوییم که اینترنت یکی ازبخش های بسیار با اهمیت در زندگی روزمره افرادشده است، بیان کردن این مطلب برای این است که به اهمیت طراحی وراه اندازی وب سایت پی ببرید، افراد با استفاده کردن از اینترنت بدون وجود وب سایت هیچ کاری نمی توانند انجام دهند به زبان ساده و واضحتر این که اینترنت بدون طراحی و راه اندازی وب سایت معنی و مفهومی خاصی ندارد، در حقیقت لازمه ی اصلی برای کار بااینترنت ، وب سایت ها می باشند.
حال اگرشما یکی از کاربران اینترنتی باشید با گشت و گذار کردن در دنیای سراسری وب و وب سایت های گوناگون به خواسته هایتان دست پبدا خواهید کرد. با ابنحال اگر شما جزء افراد یاشرکت ها یا ارگان هایی باشیدکه برای شغل و بیزینس و فعالیت های خود نیاز به یک وب سایت را حس کرده اید بایدبرای فعالیت های خود، طراحی وب سایت انجام دهید و هم گام با آپدیت شدن و بروز شدن تکنولوژی و فناوری ها ، خود را نیز آپدیت کنید.
طراحی وب سایت شامل مکانی است که صفحات مختلف وب درآن وجود دارد واین صفحات وب شامل متن ها، تصاویرها، فیلم ها، صداها وغیره می باشند که این ها وقتی با یک گرافیک بسیار حرفه ای و زیبا کنار هم قرار بگیرند وب سایت شما را به نمایش میگذارند.

 

آپدیت، به روز رسانی وب سایت:


یک وب سایت بعد از پیاده سازی وآپلود شدن در هاست خود وقرار گرفتن در دهکده جهانی وب (www)، اگر همواره ثابت باشد و همواره یک متن وتصاویر ثابت وبدون تغییر ویکنواخت رانشان دهد، اولا این که اصل و اساس کارایی خود را از دست می دهد، ثانیا برای کاربرانن هدف وب سایت خسته کننده  وکسل وار خواهد بود.
در اینجاست که نیاز به انجام تغییرات و بروز شدن و اضافه شدن متن ها و تصاویر و تولید محتوای حرفه ای وب سایت معنی پیدا می کند. یک وب سایت بعد از آپلود شدن وقرار گرفتن در دنیای اینترنت، نیاز به آپدیت شدن متن ها و تولید محتوای آن و بروز رسانی کردن مطالب و اضافه یا پاک کردن مطالب جدید و یا قدیمی را دارد، تا هم قدرت خود را نشان دهد و هم برای مخاطبین وب سایت جذاب ترباشد، به گونه ای که در مخاطبین تمایل ورود به وب سایت را همواره  وهر لحظه داشته باشند.

 

توسعه وب سایت:


یک وب سایت پس ازقرار گرفتن در دنیای وب ، به جز این که لازم است متن ها و تصاویرش آپدیت شوند و درصورت نیاز اضافه یاکم شوند، برخی مواقعی تکنولوژی جدیدی به دنیای وب اضافه میشود که می تواند به بهتر شدن بعضی پارامترهای وب سایت از قبیل سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت یا سرعت باز شدن شدن وب سایت وغیره کمک بسیاری کند ، دراین زمان بسیار مهم است که برای وب سایت ازاین تکنولوژی ها استفاده نماییم تاهم از مزایای آن استفاده نماییم و هم کاربرانمان به حرفه ای و باتجربه ای بودن مان ایمان داشته باشند. به این استفاده کردن از تکنولوژی های جدید توسعه دادن وب سایت گفته می شود.

 

پشتیبانی وب سایت:


وب سایت پس ازطراحی نیازدارد که توسط افراد یاشرکت های خاص عملیات پشتیبانی وب سایتش راانجام دهد، کلیه عملیات آپدیت محتوای وب سایت، اضافه یا پاک کردن محتوای وب سایت، توسعه وب سایت، بکاپ گرفتن ازاطلاعات محتوای وب سایت، چک کردن ایمیل های دریافتی وپاسخ دادن آن ها، چک کردن بخش نظرات  وپیشنهادات کاربران وپاسخ دادن، اضافه کردن نرم افزارهای موردنیاز وب سایت در سرور میزبانی وب، بالابردن امنیت وب سایت ازلحاظ حمله های سایبری، تست کردن وب سایت برای مواردمختلف وغیره ،جزء عملیات پشتیبانی وب سایت می باشند.

 

سئو وب سایت، بهینه سازی وب سایت، ثبت وب سایت در موتورهای جستجوگر گوگل:


سئو وب سایت، بهینه سازی وب سایت، ثبت وب سایت در موتور های جستجو گر گوگل به عملیاتی گفته میشود که وب سایت در لیست موتور های جستجو گر گوگل قرار بگیرد و وقتیکه کاربران اینترنتی در موتور های جستجو گر گوگل کلماتی را جستجو کنند موتور های جستجو گر گوگل در لیست جستجوی خودشان ، نام وب سایت راهم قراردهند.
در حقیقت سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت موجب بهتردیده شدن وب سایت شما در موتور های جستجو گر گوگل می شود.

 

طراحی و برنامه نویسی نرم افزار و اپلیکیشن تخصصی:


یک شرکت یا سازمان و موسسه برای مکانیزه کردن سیستم ها و فعالیت های خودنیاز به طراحی نرم افزار هایی برای عملیات خوددارند. باانجام دادن تحقیقات کامل کلیه ی اموری که در شرکت ها یا سازمان ها انجام میشوند به عنوان داده های ورودی به برنامه مشخص می شوند وبرنامه را به گونه ای که میخواهند تعریف میکنند تااطلاعاتی که نیازدارند را ازبرنامه و نرم افزارشان دریافت نمایند.
این گونه کلیه ی کارهایی که تاآن زمان بصورت دستی وتوسط اشخاص انجام میشد مکانیزه میشوند وسیستم بصورت دیجیتالی وهوشمند عملیات لازم در شرکت راانجام میدهند، هم چنین باتوجه به سیستمی بودن نرم افزار ها بسیاری ازگزارشهای حرفه ای وکارهایی که بصورت دستی نمی شد انجام بگیرد ویازمان بسیار زیادی برای انجامشان نیازداشت، با سرعت بسیار زیاد قابل مشاهده خواهدبود.

 

خدمات وب:


به کلیه ی امورمربوط به دنیای اینترنت و وب سایت ازقبیل طراحی و ساخت و راه اندازی وب سایت، سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت، طراحی و برنامه نویسی نرم افزار واپلیکیشن، پشتیبانی، توسعه، آپدیت و بروز رسانی وب سایت، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، مشاوره وب، امور هاستینگ ومیزبانی وب، امور دامین ودامنه، امور سرورهای مجازی واختصاصی، امور پروتکل امن SSL، امور نمایندگی ها، پنل های اس ام اس، پنل های ایمیل، پنل های فکس، امور رسانه های اجتماعی، مدیریت اکانت های شبکه های اجتماعی وغیره، دردهکده جهانی وب (www) ودنیای فضای مجازی ، خدمات وب می گویند.

 

ASP(Active Server Page) – صفحات فعال وب:


زبان برنامه نویسی ساخته یافته توسط مایکروسافت می باشد که مبتنی بر ویندوز میباشد وبرای اجرا ومدیریت نیازمند وجود IIS در ویندوز می باشد.

 

IIS(Internet Information Service):


برنامه میزبانی وب سایت های مبتنی بر ASP و ویندوز می باشد.

 

ASP.NET:


همان زبان ساخته یافته ASP می باشد، تنهادراین نسخه ، علاوه برامکاناتASP ، کتاب خانه های بزرگ .NET هم به آن اضافه شده است، ازقبیل: پشتیبانی زبان های مختلف برنامه نویسی، وجودکنترل های قابل برنامه نویسی، برنامه نویسی مبتنی بر رویدادها یاEvent ، استفاده ازعناصر مبتنی بر XML ، اعتبارسنجی کاربران، افزایش کارایی باتوجه به کامپایل نمودن کدها، پیکربندی وبه کارگیری آسان وغیره است.

 

Visual Studio:


نرم افزار ویژوال استادیو، یک نرم افزار توسعه یافته برای برنامه نویسان کامپیوتر می باشدکه ساخته شده توسط شرکت مایکروسافت میباشد.

ویژوال استادیو، نام محیط یک پارچه توسعه نرم افزار (IDE) شرکت مایکروسافت است که جهت تولیدبرنامه های رایانه ای استفاده میشود و از آن برای تولید کردن وساخت وراه اندازی و طراحی وب سایت ها، برنامه های کاربردی و طراحی نرم افزار و برنامه نویسی اپلیکیشین وخدمات وب استفاده میشود.

 

HTML(Hyper Text Markup Language):


اچ تی ام ال به معنای زبان نشانه گذاری فوق متن میباشد.
HTML زبان استانداردی طراحی وب سایت می باشد. وکلیه ی کدهای صفحه وب هم کدهای سمت سرور و هم کد های سمت کلاینتدر نهایت به کد های اچ تی ام ال تبدیل شده وتوسط مرورگر نمایش داده میشوند.
اچ تی ام ال زبان نشانه گذاری است یعنی اجزاء مختلف صفحه وب توسط اجزایی به نام تگ (TAG) در صفحه جای می گیرند و طراحی می شوند، هر کدام از تگ ها دارای خواص و کاربرد های مربوط به خودشان می باشند، مجموع این تگ ها یک صفحه وب را کامل می کنند و نحوه نمایش محتوای صفحه وب را مشخص می کنند.

 

TAG:


اجزایی هستندکه در طراحی صفحات وب توسط زبان HTML کاربرددارند، انواع مختلفی تگ TAG وجوددارد که هرکدام خواص مربوط به خودشان رادارند.

 

بانک اطلاعاتی:


در طراحی صفحات وب سایت ممکن است به جز متن ها وتصاویر ها وفایل هایی که در طراحی صفحات وب وجوددارند، مانیاز داشته باشیم که صفحات وبی داشته باشیم که شامل اطلاعات و متن های بسیار زیادی باشد،(مثلا یک وب سایت خبر گزاری که روزانه هزاران خبر در وب سایتش قرار میدهد)
دراین مواقع دیگر برای هر متن وخبر یک صفحه وب طراحی نمی کنیم، دراین زمان استفاده کردن از بانک های اطلاعاتی برای طراحی صفحات وب به ما کمک بسیار زیادی می کند. ما می توانستیم اطلاعات و متن ها را خیلی راحت در بانک اطلاعاتی ذخیره کنیم و در درون وب سایت با کد نویسی هر به اطلاعات خاصی نیاز داشتیم آن را از بانک اطلاعاتس استخراج کنیم.
بانک اطلاعاتی در هاست های ویندوزی معمولا MS SQL و در هاست های تحت لینوکس از MY SQL استفاده می شود.

 

خدمات هاستینگ، هاست، فضای اینترنتی، میزبانی وب:


مقدار فضایی در دنیای وب می باشد که حجم آن بنا به انتخاب خودمان می باشد. ما از هاست یافضای اینترنتی یا میزبانی وب برای بار گذاری فایل های وب سایتمان استفاده می کنیم.
هاست یافضای اینترنتی یامیزبانی وب ما براساس نیازمان می توانید تحت ویندوز یا تحت لینوکس باشد.

 

خدمات دامین، نام، دامنه وب سایت:


هر وب سایت نیازبه یک نام دارد تا برای کاربران شناسایی شود ، ما باانتخاب یک نام برای وب سایت و ثبت آن برای وب سایتمان ،نام دامنه یادامین را به هاست وب سایتمان متصل می کنیم به گونه ای که وقتی کاربران در مرورگرشان نام دامنه وب سایت را وارد کنند وب سایتشان نمایش داده شود.

 

بازاریابی اینترنتی:


به کلیه ی اموری که ازطریق دنیای وب به جذب مشتری کمک کند بازاریابی اینترنتی گفته می شود. اگر بخواهیم در این مورد با مثال توضیح بیشتری دهیم باید به ایمیل های تبلیغاتی، لینک ها ی بازاریابی، انواع بنر های اینترنتی، کلیک های برنامه ریزی شده و کلی از امور دیگر اشاره کنیم. بازاریابی از طریق اینترنت در واقع هدفمند کردن تمامی امور تبلیغاتی اینترنتی با استفاده از دانش روز و تکنولوژی و فناوری می باشد.

 

تبلیغات اینترنتی:


امروزه تمامی تبلیغاتی که شما در زندگی روزمره شاهد آنها هستید در حال حاضر به صورت اینترنتی هم امکان پذیر شده اند مثلا الان یک رستوران برای تبلیغاتش میتواند از طریق گذاشتن لینک و بنر در وب سایت های مرتبط حجم وسیعی از مشتریان را به سوی خود جلب کند.

 

سرور های اشتراکی- Share Server:


در ابتدا باید عرض کنیم که اجرای یک وب سایت نیازمند طراحی و راه اندازی و اجرای خدمات زیادی می باشد که انجام این خدمات خود نیازمند وجود سخت افزار ها و نرم افزار ها برا اجرای برنامه هایش می باشد، این سخت افزار ها همان ابر کامپیوتر ها یا کامپیوترهای بزرگ به اصطلاح سرور ها می باشند، و باید اطلاع داشته باشید که سرور ها خود نیز دارای قطعات سخت افزاری و امکانات سخت افزاری می باشند که توسط شرکت های ارائه دهنده آنها تامین و تعریف می شوند. بنا بر همین تعاریف، امری که وجود دارد یا به نحوی در ذات سرور ها طوری است که بر خلاف سیستم های معمولی باید همواره روشن باشند و همواره از طریق اینترنت به دنیای مجازی متصل باشند.
با توضیحاتی که در مورد سرور ها بیان شد باید متوجه شده باشید که خود امر مدیریت سرور نیازمند کارشناسان و متخصصان حرفه ای و تخصصی می باشد تا امور نرم افزاری و سخت افزاری مربوط به سرور ها را انجام دهند.

سرور ها به سه نوع مختلف تقسیم می شوند:
سرور های اشتراکی
سرور های مجازی (VPS)
سرور اختصاصی

در ابتدا سرور های اشتراکی و یا به سخن بهتر هاست های اشتراکی را برای شما عزیزان معرفی می کنیم، امروزه معمول ترین، رایج ترین و ارزان ترین نوع سرور ها و هاستینگ همین سرورهای اشتراکی می باشند، در سرور های اشتراکی همانطور که از اسمشان پیداست سرور ها برای چندین هاست و وب سایت مختلف به صورت اشتراکی استفاده می شوند، حالا سرور اشتراکی از پیش توسط کارشناسان متخصص شرکت ارائه دهنده سرور اشتراکی تعریف شده اند و سخت افزار و نرم افزار مشخص شده خود را از قبل نصب نموده اند تا به مشتریانشان ارائه دهند،
پس در این نوع سرور ها چندین هاست و وب سایت به صورت اشتراکی در یک سرور قرار میگیرند وکار میکنند.

 

سرور های مجازی(VPS) - Virtual Private Server:


VPS مخفف کلمه Virtual Private Server وبه معنای سرور اختصاصی مجازی می باشد.
سرور مجازی دقیقاهمانند یک سرور اختصاصی مستقل وبا همان سطح دسترسی عمل می نماید، بااین تفاوت که چندعدد سرور مجازی برروی یک سرور فیزیکی قرار میگیرند. به عبارت بهتربا استفاده کردن از تکنولوژیهای مجازی سازی همانند VMware و بابهره گیری از سخت افزارهای پرقدرت و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی (VPS) باامکانات مختلف تقسیم می شوند.
هرسرور مجازی بنا برتنظیمات ویا کانفیگ اولیه، سهم خاصی ازمنابع سرور ازقبیل پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (Ram)، فضای دیسک سخت (HDD)،پهنای باند و … رابه صورت اختصاصی وتضمین شده دراختیار می گیرند.
بعنوان مثال یک سرورمجازی میتواند یک گیگابایت از ۶۴ گیگابایت حافظه اصلی سرور(RAM) رابه صورت اختصاصی به همراه ۴۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۴۰۰ گیگابایت پهنای باند ماهیانه را دراختیار داشته باشد. این به این معنا است که صرف نظر ازمیزان مصرف سایر سرورهای مجازی موجود بر روی سرور فیزیکی، سرور مجازی موردمثال ماتحت هر شرایطی به یک گیگابایت ازحافظه اصلی سرور وبقیه منابع اختصاص داده شده، دسترسی خواهدداشت.
هر سرور مجازی به صورت کاملامستقل عمل می نماید، درنتیجه VPS های موجود بر روی یک سرور میتوانند از سیستم عامل های مختلف ونسخه های بسیار متفاوت و هم چنین نرم افزارهای اختصاصی خود استفاده کنند.
از مهمترین مزایای سرور های مجازی در مقایسه با سایر سرویس های میزبانی می توان به هزینه بسیار کمتر آنها نسبت به سرور های اختصاصی و استقلال عملکرد و سطح دسترسی بالاتر نسبت به سرویس های میزبانی اشتراکی (Shared Hosting) نام برد، بطوری که هزینه VPS ها در بسیاری از مواقع یک پنجم تا یک دهم سرور های اختصاصی بوده و در حال حاضر تمامی امکانات آنها را دارا می باشند، همچنین یک سرور مجازی می تواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصی داشته باشد. در مجموع از دید کاربر نهایی، سرور مجازی مانند سرور اختصاصی بوده و کاربر به هیچ عنوان تفاوتی را در نحوه عملکرد و کیفیت خدمات مشاهده نخواهد کرد.

 

مزایای سرور مجازی نسبت به میزبانی وب اشتراکی:


کنترل: با دراختیار داشتن دسترسی root، یا Administrator شما به راحتی می توانید پیکره بندی سرور را تغییر دهید، برنامه های مورد نظر خود را نصب کنید، و یا تغییر دهید، که به هیچ وجه در میزبانی اشتراکی مقدور نیست.
امنیت : فایل سیستم شما کاملا مجزا از سایر مشتریان خواهد بود و مطمئن خواهید بود که از دسترس آنها دور است و بدین ترتیب امنیت بیشتری برای شما و فایل های شما و یا سایت شما تامین خواهد شد.
مجزا بودن و کارایی: سرور مجازی شما از منابع اختصاص یافته گارانتی شده برای خود به صورت کامل می تواند استفاده کند و کار مشتریان دیگر سرویس شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

 

مزایای سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی:


هزینه: در واقع شما همه قابلیت های یک سرور اختصاصی رابا کسری از هزینه های آن دراختیار خواهیدداشت.
قابلیت اطمینان: سازوکار تهیه کردن نسخه ی پشتیبان بصورت لحظه ای امنیت داده های سرور مجازی را تضمین خواهد کرد.
مدیریت پذیری: ابزارهای تعبیه شده در ویرچوزو (Virtuozzo) نصب برنامه ها و تغییرات و بروزرسانی آن ها را سریعا انجام می دهند.
استفاده از ظرفیت های خالی: هرسرور مجازی قادرهست که تا درصورت خالی بودن ظرفیت های سیستم وعدم استفاده کردن از آن به وسیله سرورمجازی دیگر در صورت نیاز، از همه ی آن استفاده نماید.
انعطاف پذیری: ارتقاء دادن منابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، درصورت نیازداشتن به منابع بیشتر به سادگی قابل انجام هست.

 

سرور های اختصاصی- Private Server:


سرور اختصاصی یا Private Server معمولابرای مؤسسات وسازمان‌ های بزرگی که به هر دلیلی که نمی خواهند ازسرور های اشتراکی با دیگر افراد وسازمان‌ها و ارگان های مختلف استفاده کنند، مورداستفاده قرار میگیرد. به دلیل این که درسرورهای اختصاصی یا Private Server ، تمام فضای هارد ‌دیسک سرور بطور کامل ونیز پهنای باند قابل توجهی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند، امکانات بسیار متنوعی برای یک سازمان بزرگ فراهم می‌ آورد. ازآن جمله میتوان گفت به فضای ذخیره سازی بسیار بیش‌تر ازمعمول، ایجادپایگاه های اینترنتی متعدد، پهنای باند بسیارقابل توجه، تأمین بسترترافیک ماهیانه‌ی بیش ازمیزان معمول، تسلط و کنترل کامل بر روی سرور اختصاص یافته، آزادی در نصب نرم‌ افزارهای دلخواه برروی سرور، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و داده‌های سازمان درهر زمان دلخواه وآزادی در مدیریت محتوای سرور اشاره کرد.

بهره‌ مندی از این ویژگی‌ ها سبب شده است که تابسیاری از سازمان‌های بزرگ داشتن یک سرور اختصاصی را در مرکزداده‌ای (Data Center) ایمن ومطمئن بسیار به صرفه‌ تر از استفاده کردن ازفضای بر روی سرور های اشتراکی بدانند.

البته تنهاکاربرد سرور های اختصاصی محدود به سازمان ها ویا شرکت های بسیار بزرگ نمی شود بلکه توسط صاحبان وب سایت های دانلود ویا صاحبان بازی های آنلاین نیزبرای ایجاد گیم سرورها (سرور های بازی) بابازدید بسیار بالایی که اغلب به فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیش تری نیازدارند می تواند مورداستفاده قرار بگیرند.

 

پروتکل امن SSL:


امروزه اينترنت به يکي ازارکان های ارتباطي بين افراد و سازمان های مختلف تبديل شده است. بسياری ازما روزانه اطلاعاتي از اين طريق می گيريم يا میفرستيم. اين اطلاعات از نظر اهميت باهم تفاوت بسیار زيادی دارند. بعضی ازاين اطلاعات همانند اخبارهای يک وب سايت اهميت امنيتی چنداني ندارند، اما در سوی ديگر اسناد شخصی مثل ايميل ها، رمز حساب های بانکي و ... قرار دارند که دوست نداريم به دست ديگران بيافتند.
اطلاعاتی که درحالت عادی بين کاربران و جهان اينترنت رد و بدل ميشوند، به گونه ای هستندکه يک هکر يا مخرب حرفه ای ميتواند آن ها را ببيند وبراي اهداف خود مورد سوء استفاده قراردهد. به طور مثال در يک خريد اينترنتي، هنگامی که تمایل دارید برای پرداخت کردن به حساب بانکي خودوارد شويد، وب سايت ازشما رمز عبور ميخواهد. حال اگر وب سايت موردنظر فاقد برنامه هاي امنيتي لازم باشد، امکان دارد اطلاعات شمادر ميانه راه بدون آن که متوجه شويد، دزديده شوند واگر بد شانس باشيد چندروز بعد که به حساب خود سر مي زنيد آن راخالي شده مي يابيد.

امااحتمال اين اتفاق بسيار کم است، زيرا بیشتر حساب های بانکي و وب سايت هايي ازاين قبيل که بااطلاعات حساس و مهم در ارتباط هستند، معمولا از روشهايي براي رمزگذاري (Encrypt) اطلاعات خود استفاده مي نمایند. دراين حالت اگر اطلاعات در ميان راه دزديده شوند جاي نگراني نخواهدبود، زيرا شکستن رمز آن ها تقريبا غير ممکن می باشد.

 

Https یا SSL چیست و چرا بسیار مهم است؟


HTTPS که مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure می‌ باشد، پروتکلی هست موازی با HTTP بااین تفاوت که سطح امنیت آن به مراتب از پروتکل HTTP بیش تر هست. پروتکل HTTP در حقیقت کاربران اینترنت را قادر می‌ سازد که تا اطلاعات تحت وب رابا استفاده از پورت 80 مشاهده یا تبادل نمایند. اماهمواره تبادل کردن اطلاعات در شبکه های کامپیوتری با خطرات و نفوذ همراه بوده لذا وجودبستری امن جهت نقل وانتقال کردن اطلاعات الخصوص برای اطلاعاتی که از درجه امنیتی بسیار بالایی برخوردار هستند، بسیارضروری می باشد.
ازجمله حملاتی که پروتکل HTTP را تهدید میکنند Eavesdropping و Man-in-the-Middle می باشد به این گونه ای که هنگام ایجاد دوحمله مذکور اطلاعات انتقالی مابین مرورگر کاربر وسرور به راحتی بصورت متن ساده قابل مشاهده واستفاده خواهدبود. تفاوت پروتکل HTTPS با HTTP در رمزنگاری اطلاعات انتقالی است به آن معناست که اطلاعات رد وبدل شده در شبکه توسط الگوریتم خاصی کد می شوند به این ترتیب حتی چنان چه آن اطلاعات توسط بدافزارها و Cracker ها در دسترس قرار بگیرد به صورت کدهای ناخوانا وغیر قابل استفاده خواهدبود. بنابراین بااستفاده از HTTPS کانال ارتباطی امنی درون شبکه‌ ی ارتباطی ناامن پدید می آید.

پروتکل HTTPS بااستفاده از تکنولوژی (SSL (Secure Sockets Layer پیاده سازی می شود. لذا در واقع با خرید و فعالسازی گواهینامه SSL، بطور خودکار HTTPS نیز فعال می شود. HTTPS از پورت 443 در وب، برای برقراری ارتباط استفاده می کند.

کاربردها
اکثر معاملات اینترنتی وفروشگاه‌های خرید آنلاین، وب سایت های حاوی اطلاعات کاربران، رسانه های اجتماعی، پورتال ها وسیستم های ذخیره سازی از طریق HTTPS در سطح وب، امن می‌ شوند. از جمله وب سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌ نمایند می‌توانید به Amazon و eBay اشاره کرد. Google نیز بطور پیش فرض برای تمامی وب سایت‌های میزبانی شده برروی سرورهای خود مانند Gmail از HTTPS استفاده می‌کند. ضمن این که از آن جایی که اطلاعات کاربران وسرویس های آن ها بسیارمهم هستند، irPowerWeb نیز از این پروتکل در سیستم های اطلاعاتی وب سایت خوداستفاده کرده است.

 

پایان قسمت اول، ادامه مقاله اصطلاحات ومفاهیم تخصصی در طراحی،راه اندازی،برنامه نویسی،سئو و بهینه سازی وب سایت را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.


این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

دیدگاه کاربران