نقطه شروع خدمات برندینگ اینجاست، قدم اول را درست بردارید.
صفحه اصلی / نقشه راه / خدمات برندینگ
خدمات برندینگ

خدمات برندینگ


برندینگ و برندسازی چیست؟

در مورد معنای "برندینگ" مطمئن نیستید؟ نگران نباشید! برندینگ و برندسازی یکی از آن مفاهیم بازاریابی است که کمی مبهم و پیچیده است و حتی ممکن است گیج کننده باشد، حتی برای افرادی که بازاریابی را خوانده اند و خوب بلدند.

امروز قصد داریم نگاهی به "برندینگ و برندسازی" بیاندازیم و سعی کنیم با کلمات و مثال های ساده و پاسخی روشن ارائه کنیم!

برای درک مفهوم برندینگ و برندسازی ابتدا باید معنا و مفهوم محصولات را بدانیم. بزن بریم!

 

تعریف محصول

"به طور کلی، یک محصول هر چیزی است که می تواند برای ارضای یک خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، مکان ها، خواص، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها"

پس این بدان معنی است که یک محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره.

 

برای توضیح تعریف یک محصول و نقشی که در تعریف برند دارد، از مثال آب استفاده می کنیم:

آب منبع رایگانی است که هر انسانی برای زندگی و بقا به آن نیاز دارد. با این حال، روزی که انسان ها و شرکت ها شروع به تجاری سازی آن کردند، به عنوان یک محصول تبدیل شد، به عنوان مثال با فروش آب معدنی در بطری های شیشه ای و پلاستیکی.

اما آب همیشه یکسان به نظر می رسد، اینطور نیست؟ مایع و شفاف است. بنابراین، چگونه شرکت های مختلف می توانند محصول مشابهی را بفروشند اما همچنان مردم را متقاعد کنند که آب بطری خود را به جای آب رقبا خریداری کنند؟

 

تعریف برند

«برند نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان می داند» .


شما می توانید یک نام تجاری را به عنوان ایده یا تصویری در نظر بگیرید که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت های خاص یک شرکت، هم از نظر عملی (مثلاً "کفش سبک وزن است") و هم از نظر احساسی (مثلاً" کفش به من احساس قدرتمندی می دهد»). بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کند، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن ایجاد می کنند. این ترکیب نشانه های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد می شود که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ارسال شده قرار گیرد.

یک محصول می تواند به راحتی توسط سایر بازیگران در یک بازار کپی شود، اما یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، پپسی و کوکاکولا طعم بسیار مشابهی دارند، اما بنا به دلایلی، برخی افراد احساس می کنند بیشتر با کوکاکولا و برخی دیگر با پپسی مرتبط هستند.

بیایید این را دوباره با مثال آب خود توضیح دهیم. محصول فروخته شده آب است، اما به منظور متقاعد کردن مردم برای خرید یک آب خاص، شرکت ها مارک های مختلف آب مانند Evian، Perrier، Fiji یا Volvic را توسعه دادند. و هر یک از این مارک ها معنای متفاوتی برای آب محصول ارائه می دهد:
- اویان به شما احساس جوانی می دهد
- پریر با طراوت، جوشان و جذاب است
- آب فیجی خالص، سالم و طبیعی است
… و غیره.


در پایان، یک نام تجاری احساس درونی فرد در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه مخصوص به خود را از آن می سازد و محبوبیت برخی برندها به دلیل احساسی که مصرف کنندگان نسبت به آنها دارند، افزایش یا کاهش می یابد.

 

تعریف برندینگ چیست؟

"برندینگ به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است" .

برندسازی فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده است تا به افراد کمک کند تا سریعاً برند خود را شناسایی و تجربه کنند، و به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به محصولات رقیب، با روشن کردن اینکه این برند خاص چیست و چگونه است، ارائه می دهد.

هدف جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان با ارائه محصولی است که همیشه با آنچه که برند وعده داده است، همسو باشد.

 

برندینگ و برند سازی چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

مصرف کنندگان: همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک برند زمانی که در مورد یک محصول مشابه از شرکت های مختلف احساس تصمیم گیری می کنند، میانبر تصمیم گیری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.
کارمندان / سهامداران / اشخاص ثالث: علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق نیز به شهرت شرکت می افزایند. این دارایی می تواند بر طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع کنندگان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما یک برند را دوست ندارید یا احساس نمی کنید با آن ارتباط دارید، احتمالاً نمی خواهید برای آن کار کنید. با این حال، اگر احساس می کنید که برند شما را درک می کند و محصولاتی را ارائه می دهد که الهام بخش شما هستند، احتمالاً تمایل دارید برای آن کار کنید و بخشی از دنیای آن باشید.

 

چگونه می توانید برندینگ و برند سازی را انجام داد؟

شرکت ها تمایل دارند از ابزارهای مختلفی برای ایجاد و شکل دادن به یک برند استفاده کنند. به عنوان مثال، برندسازی را می توان از طریق موارد زیر به دست آورد:

تعریف برند: هدف، ارزش ها، وعده
بیانیه موقعیت برند
هویت برند: نام، لحن صدا، طراحی هویت بصری (که شامل طراحی لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی ها و…)
تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات در فضای باز، وب سایت، برنامه های موبایل…
حمایت مالی و مشارکت
طراحی محصول و بسته بندی
تجربه در فروشگاه
تجربه فضای کاری و سبک مدیریت
خدمات مشتری
استراتژی قیمت گذاری

 

در مثال ما از نام تجاری آب، طراحی بسته بندی و تبلیغات شاید قوی ترین ابزار مورد استفاده بازاریابان باشد:

طراحی بسته بندی فروشنده خاموشی است که توجه مصرف کنندگان پرمشغله را در فروشگاه جلب می کند. مصرف کنندگان را در مورد ویژگی های محصول آگاه می کند و به صورت بصری برند را از رقبا در قفسه متمایز می کند.

یک مثال جالب Fiji Water است که توانست طرحی بطری ایجاد کند که کاملاً ارزش های برند را منعکس می کند: خلوص از طریق جلوه های شفافیت منعکس می شود و طبیعت از طریق تصویر گل ها و برگ های استوایی در پس زمینه درک می شود.

با این حال، خوب است که این برند به جای پلاستیک، بسته بندی شیشه ای را در نظر بگیرد. این با تصویر طبیعی که آنها به تصویر می کشند همسوتر می شود و برای سیاره بهتر است. بسته بندی فقط مربوط به طراحی نیست. مواد انتخاب شده نیز می تواند بر برندها تأثیر بگذارد.

 

تبلیغات ابزاری قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به دنیای برند است، زیرا بسیار بصری است و داستانی در مورد محصول/شرکت می گوید.

شعار هم یکی دیگر از بازار قدرتمند برای ساخت برندینگ و برند سازی می باشد چرا که این شعار می تواند به عنوان پیامی الهام بخش باشد و بتواند احساسات مخاطب را برانگیزد، در اینجا چند نمونه از شعار های برای برندینگ و برندسازی شرکت های فروش آب از طریق تبلیغات آورده شده است:

اویان به شما احساس جوانی می دهد.

پیریر با طراوت، حباب آور و جذاب است.

آب فیجی خالص، سالم و طبیعی است.

 

نتیجه گیری

به عبارت بسیار ساده، یک محصول همان چیزی است که شما می فروشید، یک برند تصویر درک شده از محصولی است که می فروشید، و برندسازی و برندینگ استراتژی ایجاد آن تصویر است.

گروه وب سایت وان با سابقه درخشان در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در ارائه خدمات برند سازی و برندینگ فعالیت گسترده دارد، اگر شما به دنبال یک شرکتی هستید که در این زمینه به شما کمک کند و حتی برای دریافت مشاوره در مورد برندینگ و برند سازی ، به شما این اطمینان را می دهیم که کارشناسان خبره گروه وب سایت وان به شما مشاوره حرفه ای بدهند و شما را به خوبی با برندینگ شرکتتان آشنا کنند، و پس از مشاوره اگر برایتان جذاب و مفید بود برای ادامه همکاری برای بحث بازاریابی ، دیجیتال مارکتینگ و برند سازی و برندینگ خود جلسه حضوری یا مجازی برقرار نمایید.

اگر بخواهیم در مورد ارزش و اعتبار گروه وب سایت وان صحبتی قانع کننده داشته باشیم که چرا شما باید به گروه وب سایت وان اعتماد کنید، همین کافی است که به شما بگوییم علت حضور شما در اینجا ، فعالیت حرفه ای و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و برندینگ و برند سازی کارشناسان مجرب گروه وب سایت وان می باشد.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک واضح تری از معنای برندینگ و برند سازی داشته باشید. اگر نظر یا پیشنهادی برای بهبود مقاله دارید، لطفاً نظرات خود را در بخش نظرات در زیر همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید!


مقالات تخصصی وب سایت مرتبط با برندینگ و برند سازی

مشاوره خدمات برندینگ و برند سازی