مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت
نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: سئو وب سایت|آموزش سئو سایت|seo-learning

نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو سایت



در آموزش های گذشته ما در مورد اهمیت زیاد موضوع کلمات کلیدی صحبت کرده ایم و خیلی زیاد روی آن ها تاکید داشته ایم. در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی و سئو وب سایت بحث کنیم و بگوییم که چه چیز هایی برای انتخاب کلمات کلیدی اهیمت دارند و باید آن ها را در نظر بگیریم و برای انتخاب بهتر از آن ها استفاده کنیم.

انتخاب کلمات کلیدی توسط مشتری

انتخاب کلمات کلیدی توسط مشتری

برای پیدا کردن کلمه های کلیدی وب سایت اول از همه باید کاری که می کنید این باشد که با مشتری یا اون شخصی که از شما خواسته وب سایتش را بهینه سازی و سئو کنید، صحبت کنید و خوب فکر و بررسی کنید که سایت شما به چه کلمات کلیدی ای مربوط می شود، هر چیزی که به ذهن مشتری و شما می رسد را باید بنویسید، فعلا به این که این کلمه اصلا خوب است یا نه اهمیت ندهید، هر کلمه کلیدی که قصد دارید توی آن مانور بدهید و آن را سئو کنید را لیست کنید.
اجازه دهید در همین ابتدا یک مساله ای را برای شما روشن کنیم آن هم این است که بهینه سازی و سئو وب سایت نیاز به صبر دارد. شما نیاز دارید روی تک تک کلمات کلیدی که به دست آورده اید وقت زیادی بگذارید و آن ها را سئو کنید.
بسیار خوب یک لیست تهیه کنید، ما پیشنهاد می کنیم که یک فایل اکسل جدید باز کنید و کلمات کلیدی که کشف می کنید را به آن اضافه کنید. این لیست و فایلی که درست کردید را با فکر و تحقیق و جستجو و بررسی کم کم تکمیل خواهید کرد و کلمات کلیدی جدیدی که ممکن است کاربران آن ها را سرچ کنند را به آن اضافه کنید. و همان طور که گفتیم ابتدا اصلا به این که این کلمات کلیدی خوب هستند یا نه اصلا فکر نکنید، خوبی استفاده از فایل اکسل هم این است که می توانید خیلی راحت کلمات تکرار شده را حذف کنید و یک لیست یونیک و بدون تکراری داشته باشید.

 

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به کاربران هدف

موضوع بعدی که باید بررسی کنید این است که کاربران هدف تان چه کسانی هستند، مثلا کاربران هدف یک وب سایت آموزش غذا، معمولا خانم ها هستند، کاربران هدف یک فروشگاه کت و شلوار، آقایان هستند، کاربران هدف یک مزون لباس، خانم هایی هستند که به لباس های خودشان اهمیت می دهند. کاربران هدف یک سایت فروش قطعات ماشین آلات، مکانیک و تعمیرکاران هستند. پس اول باید پیدا کنیم که کاربران هدف ما چه کسانی هستند. با این کار خیلی ذهنتان متمرکز می شود که به چه چیز هایی فکر کنید که کلمات کلیدی مناسب تری پیدا کنید.

 

 

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران

مبحث بعدی این است که باید موقعیت جغرافیایی و محل سکونت کاربران را هم مورد بررسی قرار دهید، به طور مثال یک آرایشگاه در شهر تهران نمی تواند مشتری های شهر اصفهان را هم پوشش دهد. پس وضعیت جغرافیایی کاربران می تواند در سطح محلی باشد و فقط مثلا به شهر تهران سرویس بدهد (مثل یک کترینگ تهیه غذا)، وضعیت جغرافیایی می تواند در سطح ملی باشد و مثلا به کل شهر های کشور ایران سرویس بدهد (مثل فروشگاه دیجی کالا) و یا اینکه وضعیت جغرافیایی کاربر می تواند در سطح جهانی باشد و به کل کاربران جهان سرویس بدهد (مثل فروشگاه آمازون). پس موقعیت جغرافیایی و مکان سکونت کاربران هم برای انتخاب کلمات کلیدی در بهینه سازی و سئو وب سایت شما اهمیت دارد.

 

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به جنسیت کاربران

مورد بعدی که باید بررسی کنید جنسیت کاربران هدف تان است. به طور مثال یک فروشگاه مانتو فقط کاربران خانم دارد، یک بوتیک مردانه فقط مشتری آقا دارد. این مورد هم می تواند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک زیادی بکند.

 

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به سن کاربران

موضوع بعدی که لازم است به آن هم توجه ویژه داشته باشید سن افراد است. این مورد هم بسیار اهمیت دارد که بدانید کاربران هدف شما چه رده سنی هستند. به طور مثال یک فروشگاه لوازم کودک، باید سن کاربرانش را در نظر بگیرد. و ظاهر و طرح هایش را به گونه ای بزند که برای کاربران این رده سنی و این دسته از افراد مناسب باشد. و رده های سنی مختلف را برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب در نظر بگیرید.

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به سن کاربران

انتخاب کلمات کلیدی با توجه به وضعیت اقتصادی کاربران

نکته ی بعدی که نیاز دارید بررسی کنید میزان درآمد کاربران تان است. باید این را در نظر بگیرید که کاربران چقدر درآمد دارند، و چقدر حاضر هستند بابت محصولات و خدمات شما هزینه کنند. پس درآمد و وضعیت اقتصادی کاربران هم مساله ی بسیار مهمی است که شما باید آن را هم در نظر بگیرید. به طور مثال وقتی مشتریان به متخصصین پوست و زیبایی مراجعه می کنند احتمالا از هزینه های بالای این خدمات آگاهی دارند. شما باید بدانید با چه دسته و چه وضعیت اقتصادی ای از کاربران روبرو هستید و این نکته هم باید تصمیمات شما برای انتخاب کلمات کلیدی تاثیر گذار باشد. برای بهینه و سئو وب سایت و انتخاب بهتر کلمات کلیدی باید این گروه کاربران هدف را هم مد نظر داشته باشید تا خیلی هدفمند تر پیش بروید و بدانید چه رفتاری با آن ها داشته باشید و چطوری با آن ها کار کنید. پس برای پیدا کردن کلمات کلیدی این مورد هم باید در نظر گرفته شود.

 

انتخاب کلمات کلیدی با کمک نظرات کاربران اینترنتی

در مرحله بعد باید به بررسی بیشتری در مورد کلمه های کلیدی که به دست آوردید بپردازید. مثلا نظرات مشتریان تان را بگیرید. می توانید در شبکه های اجتماعی از کاربران بپرسید و نظرات آن ها را هم داشته باشید. باید با مشتریانتان صحبت کنید و ببینید که آن ها چه چیز هایی نیاز دارند، می توانید دیگر فروشنده ها را پیدا کنید و ایرادات و مشکلات آن ها را دریابید و به دنبال ارائه راه کار های بهتر برای کاربرانتان باشید. و با کیفیت بالاتری خدمات و محصولاتتان را ارائه دهید، حتی پیشنهاد می کنیم که از دوستان و آشنایان و حتی خانواده یعنی پدر، مادر، خواهر و برادرتان هم نظر بخواهید ببینید آن ها چه چیز هایی برایشان جالب است و آن ها را هم در نظر بگیرید. از همین نظرات و تحقیق و بررسی که انجام می دهید یک وقت هایی با یک سری کلمات و عبارات کلیدی مواجه می شوید که شاید اصلا خودتان حتی تا حالا به آن ها فکر هم نکرده بودید. به عنوان مثال در مورد همین آشپزی، شاید شما فکرش را نکنید ولی مثلا این عبارت "چه زمانی به قورمه سبزی یخ اضافه کنیم" هم جستجو می شود و اتفاقا زیاد هم جستجو می شود. پس نتیجه این می شود که تنها دید خود شما برای انتخاب کلمات کلیدی کافی نیست، باید همه شرایطی که گفته شده را هم در نظر بگیرید. چون شما طراح یا سئو کار هستید و شاید دید منطقی تری به قضیه داشته باشید در صورتی که برای انتخاب کلمات کلیدی نیاز دارید که به صورت خیلی مبتدی به آن نگاه کنید که چه چیزی ممکن است سرچ شود.

انتخاب کلمات کلیدی با کمک پرس و جو در مکان های اینترنتی

انتخاب کلمات کلیدی با کمک پرس و جو در مکان های اینترنتی

مرحله ی بعدی این که در وب سایت ها، انجمن ها و وبلاگ ها فعالیت کنید، می توانید در هر جایی که امکانش را دارید سوال کنید، بحث کنید و مطالب مفیدی از آنجا بدست بیاورید. یادتان باشد که هدف شما باید کاربران باشند پس باید از همین نظرات کاربران در مکان های مختلف، کلمات کلیدی خوب و مناسبی در بیاورید.

 

انتخاب کلمات کلیدی با بررسی رقبا

موضوع بعدی که شاید مهمترین مبحث برای پیدا کردن کلمات کلیدی هم باشد، مبحث بررسی رقبای کاری شما است. مثلا کلمه کلیدی مد نظرتان را جستجو کنید و تک به تک وارد سایت های رقبا شوید و صفحات باز شده را خوب بررسی کنید و ببینیند که آن ها از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند، شما هم آن کلمات کلیدی را به لیست تان اضافه کنید.

 

انتخاب کلمات کلیدی با کمک ابزار ها

مرحله ی بعدی هم این است که از ابزار های کلمه کلیدی استفاده کنید، این ابزار های کلمات کلیدی را در مقالات و آموزش های وب سایت قرار داده ایم و شما می توانید از آن ها استفاده کنید. پس باید از این ابزار ها هم استفاده کنید تا لیست کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت تان را برای شما استخراج کنند. سپس کلمات کلیدی مناسب را از آن ها استخراج کنید و به لیست خودتان اضافه کنید.

 

دسته بندی کردن کلمات کلیدی

موضوع بعدی که باید انجام دهید این است که کلمات کلیدی تهیه شده را به درستی دسته بندی کنید، کلمات را بر اساس محصولات یا مقالات یا آموزش های خودتان دسته بندی کنید.

اولویت بندی کلمات کلیدی

اولویت بندی کلمات کلیدی

مرحله بعدی اولویت بندی کردن کلمات کلیدی شما است. اولویت های بالا را به کلماتی بدهید که از همه بیشتر قدرت دارند و بیشتر سرچ می شوند. و اولویت های آخر را به کلماتی بدهید که کمتر قدرست دارند و تعداد خیلی کمتری سرچ می شوند. برای این مرحله هم ابزار هایی وجود دارند که میزان سرچ کلمه کلیدی شما را بررسی می کنند و خیلی به این اولویت بندی کلمات کلیدی شما کمک می کنند. در مورد این ابزار ها هم مقالاتی در وب سایت ارائه شده که می توانید به آن ها مراجعه کنید. چون در این مقاله تنها قصدمان این است که روش های پیدا کردن کلمات کلیدی را به شما آموزش دهیم، زیاد به جزئیات و معرفی ابزار نمی پردازیم چون که مقاله طولانی می شود و از موضوع اصلی دور خواهد شد.
پس اولویت های بالا را مشخص کنید و در مورد اولیت های خیلی پایین که می دانید سرچ زیادی ندارند زیاد وقت نگذارید. با این اولویت بندی کردن لیست کلمات کلیدی شما کوتاه تر می شود و شما وقت بیشتری برای کلمات کلیدی پر بازدید تر خواهید گذاشت. چرا که هر چقدر لیست کلمات کلیدی شما بیشتر باشد کار شما خیلی طولانی تر خواهد بود. این همان نظریه ای است که کار بهینه سازی و سئو هیچ موقع تمام نمی شود و تا زمانی که سایت آنلاین باشد شما باید بهینه سازی و سئو را برای کلمات کلیدی جدید انجام دهید.

 

بررسی دوباره کلمات کلیدی توسط مشتری

مرحله بعدی صحبت کردن با خود مشتری تات یا همان کسی که از شما خواسته سایتش را برایش سئو کنید می باشد. شما باید لیست کلمات کلیدی انتخابی خود را با ایشان در میان بگذارید، چون که ایشان هم تخصص و تجربه زیادی در مورد کارش دارد و خیلی می تواند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کند. ایشان کلمات کلیدی را تایید می کنند و بعضی از کلمات کلیدی که برایش مناسب نباشد را حذف می کند. 

 

آمار تعداد رقبای کلمات کلیدی

مرحله بعدی پس تایید کلمات کلیدی و نهایی شدن آنها، این است که بررسی کنید هر کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید چند رقیب دارد. برای این کار هم روش های زیادی وجود دارد که در مقالاتی خیلی با جزئیات آن ها را هم توضیح داده ایم، اگر بخواهیم خیلی سریع با یک مثال به شما بگوییم این است که شما می توانید خیلی معمولی کلمه کلیدی خودتان را در گوگل سرچ کنید ، در همان ابتدای صفحه یک عدد حدودی میزند که مثلا گوگل چه مقدار نتیجه بابت سرچ این کلمه کلیدی پیدا کرده است، البته لازم به ذکر است که این عددی که نشان داده می شود کلمات کلیدی مرتبط را هم شامل می شود. ولی در هر حال این عدد تا حدودی به شما نشان می دهد که کلمه کلیدی انتخابی شما چه میزان رقیب دارد که در مورد آن مطلب گذاشته اند.
با این کار کلمات کلیدی تان را در بحث مقدار رقیب هم دسته بندی کنید و تعیین کنید که هر کلمه کلیدی در دسته پر رقابت هست یا در دسته رقابت معمولی قرار دارد و یا اینکه در دسته کم رقیب و یا بی رقیب قرار دارد.

جمع بندی و شروع کار بهینه سازی و سئو سایت با کلمات کلیدی

جمع بندی و شروع کار بهینه سازی و سئو سایت با کلمات کلیدی

در نتیجه تا اینجای مراحل شما یک فایل اکسل دارید که در یک ستون لیست کلمات کلیدی را قرار داده اید، و در یک ستون دیگر عدد اولویت این کلمات کلیدی را قرار داده اید و در ستون بعدی هم میزان رقبای هر کلمه کلیدی را مشخص کرده اید. و در نهایت با بررسی دقیق و با جزئیات کاملی که دارید می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کرده و بهینه سازی و سئو وب سایت را شروع کنید.

دیدگاه کاربران