مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت
زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: زمان بندی پروژه طراحی وب سایت|زمان بندی طراحی سایت

زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت


زمان بندی برای پروژه طراحی وب سایت

فرقی نمی کند شما در حال طراحی وب سایت برای یک برند بزرگ ومعتبر باشید ویا اینکه در حال بروزرسانی کردن یک وب سایت ازساده باشید. درهر حال شماباید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیدتا پروژه طراحی وب سایت تان بدون ایراد در اختیار مشتری قرار بگیرد. دراین مقاله سعی داریم به این مراحل بپردازیم:
 

پرسش نامه وب سایت

هنگام عقد قرارداد میان شما و شرکت طراحی وب سایت، اولین مرحله تهیه یک پرسش نامه است این پرسش نامه شامل لیستی از سوالاتی میباشدکه مشتری باید به آن ها پاسخ داده تا طراح وب سایت متوجه طرح ذهنی مشتریان گردد. باید ازمشتری بخواهیدکه سعی کند به همه ی این سوالات خود بادقت پاسخ دهدتا موجب گمراهی وبرداشت اشتباه طراح وب سایت نشود. درصورتی که اطلاعات کافی درمورد بخش های طراحی وب سایت ندارید، می توانید ازکارشناسان ومتخصصان این حوزه کمک بگیرید تابهترین وبهینه ترین سیستم ممکن رابه شما پیشنهادکنند.
یک حالت دیگری هم وجوددارد وآن هم این است که از طراحی وب سایت های رقبا ودیگر وب سایت هااستفاده نمایید تاایده های جدیدی بگیرید.
باگرفتن این اطلاعات از مشتری شمایک درک نسبی نسبت به طراحی وب سایت مشتری پیدا می کنید. ومی توانید باعلم کامل به تمام پروژه حوزه ی طراحی وب سایت تان را به گونه ای برنامه ریزی کنید که وسط پروژه گیر مسائل مختلف نیفتید.
باتوجه به توضیحاتی که ارائه شدباید متوجه شده باشیدکه بخش پرسش نامه وب سایت ازچه اهمیت ویژه ای برخورداراست. پس نهایت سعی خود را به کار بگیرید که پرسشها برای یک طراحی وب سایت عالی، کامل و بسیار دقیق ومفید باشند.
 

مرور پرسش نامه

پس از تکمیل پرسش نامه، ایده های مشتری در اختیار طراح وب سایت قرارمی گیرد و یک بررسی کلی در مورد طراحی وب سایت مشتری صورت می گیرد. هم چنین میتوانید بابرقراری تماس تلفنی تمامی قسمتهای نامشخص ونا مفهوم پروژه رابرای خودحل نمایید. بااین تماس تلفنی اهداف، منحنی فروش، پیشنهادات طراحی وب سایت، عناصر طراحی وغیره مورد مو شکافی وبررسی می شود. در پایان این تماس تلفنی شمامسیر پروژه طراحی وب سایت تان را به خوبی مشخص کرده اید تا بتوانید طراحی وب سایت کامل وحرفه ای مطابق با سلیقه مشتری داشته باشید.
 

طراحی اولیه

دراین بخش از پروژه طراحی وب سایت که معمولابرای یک وب سایت معمولی حدود 5 تا 7روز طول میکشد، شماباید یک طرح اولیه از وب سایت مشتری را طراحی وآماده کنید. نحوه ی چیدمان المانها ورنگ بندی متناسب با وب سایت و محصولات مشتری وانتخاب فونت های خوانا وزیبا، مشخص کردن تعدادصفحه های وب سایت وغیره را در طراحی اولیه به مشتری تان نشان میدهید، درواقع این یک وب سایت خام و خالی طراحی می کنید تامسیر ورنگ وکار پروژه طراحی وب سایت رامشتری ببیند.
 

مرور طراحی اولیه

در این مرحله طرح اولیه که درمرحله ی قبل آماده کردید را به مشتری نشان میدهید. اگر طرح اولیه دقیقا همان چیزی باشد که مشتری خواسته بود، شما بااهداف مشتری آشناشده اید ودرمسیر درستی قراردارید پس به پروژه طراحی وب سایت تان ادامه می دهد. درحالتی امکان داردکه مشتری تعدای تغییرات وایده هایی داشته باشدکه به شمااعلام میکند، برطبق تغییراتی که مشتری لازم داردممکن است شمایکی دو روز زمان بخواهیدکه آن موارد رامورد بررسی واصلاح قرار دهید ودرصورتی که تغییرات درخواستی مشتری کلی وزیاد باشد وحتی نیاز به طراحی ازصفر صورت بگیرد زمانی که لازم دارید طبق مرحله ی طراحی اولیه خواهدبود.
 

اجرای طرح

پس از تایید طراحی اولیه وب سایت توسط مشتری، برنامه نویسی وب سایت آغازمی شود وشما بایدکار طراحی و کد نویسی وب سایت راشروع کنید و وب سایت رابرای ورود مطالب وبقیه ورودی های لازم توسط کاربران آماده نمایید درواقع یک کنترل پنل برای کاربران می سازید تابتواند تولید محتوا کند ومحتوای لازم برای وب سایت رادر آن ایجادنماید. دراین مرحله شماکنترل پنل رابه مشتری میدهید تاتغییرات را ببیند واگر تغییراتی لازم بودشما راآگاه نماید. وقتیکه طراحی این مرحله به پایان رسید، بایدتوسط مشتری تاییدنهایی شود و محتواهای آن کاملا تکمیل گردد. بعضی از صفحات یک وب سایت مانند تماس با ما و درباره ما، معمولا دارای یک محتوای کوتاه درمورد شرکت و یا فروشگاه مشتری می باشند. شرکت هامعمولا دراین صفحات در مورد تاریخچه شرکت، سال تاسیس شرکت ورزومه ی شرکتشان محتوا می نویسند.
 

بررسی و تایید نهایی

این مرحله آخرین مرحله درپروژه طراحی وب سایت میباشد وباید زمان تحویل پروژه طراحی وب سایت را مشخص کنید، برای این مرحله وب سایت بایدبرای تایید نهایی دراختیار مشتری قرار بگیرد تاایرادات جزئی لازم اعلانم شود وشما آن ها را برطرف نمایید.
 

راه اندازی وب سایت

زمانی که مشتری تایید نهایی پروژه طراحی وب سایت شمارا داد، شماباید وب سایت راراه اندازی کنید.
خود مرحله راه اندازی وب سایت شامل چندین بخش میباشد:
 

بخش اول: انتخاب دامنه یا دامین برای وب سایت توسط مشتری

دامنه یادامین وب سایت نام ویا آدرسی است که وب سایت مشتری قراراست باآن نام وآدرس در دنیای اینترنت شناخته شود. شما بااین آدرس ونام ها آشنایی کامل دارید، مثلا آدرس ودامین وب سایت شرکت گوگل به این شکل است، www.google.com
خودانتخاب دامنه ودامین وب سایت برای شرکت شامل نکات وآموزش هایی هست که درما درمقاله های دیگر گروه وب سایت وان به آنها پرداخته ایم، دراین جا به دلیل این که ازموضوع اصلی خارج نشویم به ادامه ی پروژه زمان بندی طراحی وب سایت می پردازیم.
 

بخش دوم: انتخاب شرکتها است ومیزبانی وب سایت برای شرکت توسط مشتری

هاست یامیزبانی وب سایت آن فضایی است که ازیک شرکت هاستینگ خریداری میشود تافایلهای پروژه طراحی وب سایت برای نمایش درآن قرار می گیرد.
 

بخش سوم: انتقال فایل های طراحی شده در هاست

بعد ازاین که هاست ودامنه وب سایت خریداری شد و دی ان اس های هاست خریداری شده و روی دامنه خریداری شده تنظیم شدحالا نوبت قراردادن فایل های طراحی شده در هاست وب سایت میباشد.
بعد از این که فایل ها رادر سرور هاست آپلودکردید وب سایت راه اندازی وب سایت به پایان رسیده، حالاکافی است که کاربران آدرس دامین وب سایت را درمرورگرهایشان واردکنند تا وب سایت طراحی شده رامشاهده کنید.
 

چقدر زمان برای طراحی وب سایت لازم است؟

در بخش پیشین در مورد روند طراحی وب سایت صحبت کردیم. تمامی این مراحل با توجه به راحتی کار، قالب مورد استفاده، میزان کد نویسی وغیره می توانیدتغییر نماید. بنابراین لازم است که در ابتدا تمامی این روندها تعیین شود وسپس در مورد زمان طراحی وب سایت صحبت کنیم.
علاوه بر موضوعاتی که بیان شد، عوامل بسیاری بر زمان طراحی وب سایت تاثیرگذار هستند. همچنین میزان توانایی، تخصص وتجربه تیم طراحی وب سایت نیز برسرعت اجرای کار بسیار تاثیرگذار است.
 

عوامل تاثیرگذار روی زمان لازم برای طراحی وب سایت:

 

نوع وب سایت

وب سایت ها با توجه به نوع کسب وکار ویا نوع خدمات انواع مختلفی دارند. وب سایت اطلاع رسانی، وبلاگی، فروشگاهی،شرکتی وغیره ،تنها بخشی از انواع وب سایت های مختلف هستند. تمامی این وب سایت هابا توجه به کاربردشان ممکن است زمان طراحی آنهاتغییر نماید. به عنوان مثال طراحی وب سایت فروشگاهی به دلیل ایجاد درگاه پرداخت وافزایش امنیت وب سایت وهمچنین قرار دادن انواع محصولات، نسبت به دیگر وب سایتی ها زمان بر است.
یک وب سایت اطلاع رسانی ویا وبلاگ ساده ممکن است در چندروز آماده شود. و حتی می توان برای این وب سایت ها ازقالب آماده وارزان استفاده کرد که زمان طراحی وب سایت را به حداقل برساند.

 

کیفیت وب سایت

کیفیت وب سایت شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا ساخت یک وب سایت رابطه مستقیمی با بودجه درنظر گرفته شده توسط مشتری دارد. درصورتی که تنهایک وب سایت ساده بدون ویژگی های بصری جدیدباشد، لازم به هزینه های زیادی نیست و تنهابا یک قالب آماده نیز می تواند به وب سایت موردنظر دست یافت. طبیعتا این نوع وب سایت از کیفیت پایین تری برخوردار است. کد نویسی درون وب سایت، امنیت وب سایت، رعایت اصول سئو وب سایت از پایه طراحی وب سایت، رابط کاربری، تجربه کاربری وبسیاری موارددیگر، همگی برکیفیت وب سایت موثرهستند وهریک به تنهایی می توانندسبب افزایش کیفیت وب سایت مشتری شوند.

 

تیم ارائه دهنده طراحی وب سایت

یکیدیگر ازعوامل تاثیرگذار روی زمان موردنیاز برای پروژه طراحی وب سایت ، انتخاب یک تیم طراحی وشرکت حرفه ای ومعتبر برای طراحی وب سایت میباشد. هر چه که تیم طراحی وب سایت متخصص تر و حرفه ای ترباشند قادرخواهند بود در کوتاهترین زمان ممکن پروژه طراحی وب سایت رابه اتمام برساند که در عین حال کیفیت وب سایت پایین نیابد.

 

وظایف تیم طراحی وب سایت چیست؟

تیمی که با آن قرارداد بسته اید تا طراحی وب سایت شما راانجام دهند بایدبرخی از وظایف را به درستی انجام دهد. برخی از این وظایف به شرح زیر است:
لایه بندی، قالب اختصاصی وافزونه ها
تولید محتوای اولیه
طراحی گرافیکی

 

رعایت ابتدایی اصول بهینه سازی و سئو وب سایت

اگر تمامی این موارد توسط تیم طراحی وب سایت به درستی صورت پذیرد شما می توانید از یک هفته تایک ماه برای طراحی وب سایت خودزمان درنظر بگیرید. اما طراحی وب سایت به همین جا ختم نمی شود ونمی توان دراین حالت انتظار بهره برداری داشت. یک وب سایت برای اینکه به بهره برداری برسد ممکن است چندین ماه تا چندین سال به زمان نیاز داشته باشد. در ادامه به برخی از موارد مهم در ادامه طراحی وب سایت می پردازیم.

 

موارد مهم بعد از طراحی وب سایت

طراحی وب سایت در واقع پایان کار نیست، بلکه تنها بخشی از راه برای رسیدن به موفقیت در فضای مجازی است. از جمله مواردی که پس از طراحی به آن نیاز دارید به شرح زیراست:

 

پشتیبانی وب سایت

مهم ترین واصولی ترین موضوع پشتیبانی وب سایت پس از طراحی است. یک وب سایت در طول دوره فعالیت خود دست خوش تغییرات گسترده ای می شود وتیم پشتیبانی می بایست این موارد را انجام دهد. به عنوان مثال ممکن است در مسیر بهره برداری از پروژه، برخی از برگه ها ویا گزینه ها رضایت مشتری را در برنداشته باشد، برای حل این مشکل می بایست دیزان آن بخش راتغییر داد.
از دیگر عواملی که تیم پشتیبانی برعهده دارند می توان به بحث امنیت وب سایت، بروزرسانی افزونه ها و قالب و کدها، بررسی باگها وغیره اشاره کرد.

 

بهینه سازی و سئو وب سایت

مهم ترین بخش وحیاتی ترین قسمت در پروژه های طراحی وب سایت بهینه سازی و سئو وب سایت میباشد، حتما در مسیر طراحی وب سایت کلمه سئو به گوشتان خورده است. بی شک یکی از بهترین عواملی که اگر یک وب سایت در مسیر طراحی وپس از طراحی از آن بهره مندنباشد، به راحتی نمی توان موفقیت آن را تضمین کرد. داشتن یک تیم متخصص برای بهینه سازی و سئو وب سایت که موجب میشود وب سایت شما در جایگاه بهتری ازلیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل قراربگیرد ودر بین وب سایت های رقبا رنک ورتبه ی بالاتری بگیرید ودر صفحه اول گوگل جای بگیرد. هر چه قدر بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت شما قوی تر باشد، متناسب با آن فروش و بازدید بیشتری خواهید داشت.

 

تولید محتوا

اصطلاحی است که می گوید وب سایتی که محتوا ندارد مانند فروشگاهی است که ویترین آن خالی است. تولید کننده محتوا با استفاده از تخصص خود به معرفی هر چه بیشتر محصولات شما می پردازد. این محتوا برای کسانی که صاحب وب سایت فروشگاهی هستندبسیار مهم است. تولید محتوا می تواند به روش های مختلفی صورت بگیرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تولید محتوای متنی: همانطور که از نامش پیداست این محتوا به صورت نوشته هایی است که مرتبط با کسب وکار شما می باشد ودر صفحات وبلاگ، معرفی محصول، شبکه های اجتماعی وغیره انجام می شود.
تولید محتوای صوتی: یکی از روش هابرای بهبود جایگاه وب سایت تولید پادکست است. وب سایت های زیادی برای جلب مشتری از پادکست استفاده می کنند که نتایج جالب توجهی نیز دریافت کرده اند.
تولید محتوای تصویری: یکی از موثرترین روشها تولید محتوای تصویری می باشد. گاهی یک عکس می تواند تاثیر بیشتری از یک نوشته ویا حتی فایل صوتی داشته باشد. محتوای تصویر همیشه مورد استقبال مردم است بنابراین برای جلب رضایت مخاطبین خودحتما از محتوای تصویری نیز بهره ببرید.

 

نقد و بررسی

طراحی یک وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر یک نقش تعیین کننده ای در زمان طراحی وب سایت دارند. همانطور که بیان کردیم در ابتدای راه شما تنها 1هفته برای طراحی وب سایت نیاز دارید. ولی درصورتی که می خواهید به یک وب سایت حرفه ای دست پیداکنید باید صبور باشید.

 

زمان های حساس در طراحی وب سایت

طراحی وب سایت واژه ای است که امروزه به دفعات در فضای کسب وکار خواهیدشنید. اهمیت طراحی وب سایت به صورت باورنکردنی در حال افزایش می باشد و اگر شماصاحب کسب و کار ویا درحال فعالیت های علمی وفرهنگی وغیره هستید اگر تاکنون یک وب سایت مناسب برای خود تهیه نکرده اید حتماً زودتر اقدام نمایید زیرا رقبا شدیداً در حال فعالیت در این عرصه می باشند. از مزایای طراحی وب سایت و امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهد سخن بسیار گفته ایم. طراحی وب سایت به تنهایی نمی تواندکه تمامی خواسته های شما رابرآورده کند واگر مسیر رادر نظر نگیرید باوجود تعداد بسیار زیادی وب سایت در زمینه کسب وکار وفعالیت شما، احتمال موفقیت کم است.

دیدگاه کاربران