مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / 1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت سوم
1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت سوم
نظرات: 3 نظر تگ ها: نکات بهینه سازی|نکات سئو|1000 نکته سئو|آموزش سئو سایت

1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت سوم


این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

 

مکان سرور وب سایت

مکان های جغرافیایی موقعیت سرور وب سایت بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل براساس جستجوهای منطقه ای تاثیر گذار است.

 

گواهینامه اس اس ال SSL

در ابتدا باید بگوییم که پروتکل SSL چیست؟ پروتکل (SSL (Socket Secure Layer ،یک استاندارد وب برای کد زدن داده ها بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که به واسطه ی یک اتصال SSL رد و بدل می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و به این ترتیب اطلاعات مبادله شده را از تقلب و دزدیده شدن و یا استراق سمع محفوظ می کند. SSL برای شرکت ها و کاربران این امکان را در بر می گیرد که بتوانند با اطمینان کامل اطلاعات شخصی خود را همانند شماره کارت اعتباری، به یک وب سایت به صورت محرمانه ارسال نمایند. برای برقرار کردن یک اتصال SSL به Web Server Certificateها نیاز می باشد.
حال با یک مثال ساده خدمت شما عرض میکنم که چرا SSL؟
زمانی که به فروشگاهی وارد می شوید ، می دانید که با چه وضعیتی مواجه هستید. کالاها، برند آن ها و راهنمای فروشگاه را مشاهده می کنید. می توانید مطمئن باشید که اگر در خرید شما اشکالی به وجود بیاید، مدیر فروشگاه و یا صاحب آن برای پیگیری و علت آن در دسترس خواهند بود.
اما در دنیای اینترنت ، مراجعه کنندگان به پایگاه های وب هیچ راه مطمئن و قابل اطمینانی را برای آگاهی از این که چه شخصی صاحب پایگاه "فروشگاه مجازی" است ، در دست ندارند. زمانی که کاربران با قصد انجام یک خرید اینترنتی ، به یک پایگاه وب وارد می شوند ، علاقه دارند بدانند که پول را به چه شخصی پرداخت می کنند. آن ها خواستار اثبات هویت صاحب پایگاه بوده ، و می خواهند در جریان باشند  که اطلاعات خصوصی ارسال شده آن ها به پایگاه مزبور توسط سایر کاربران اینترنتی قابل ردگیری و تداخل نیست. اینجا است که گواهینامه های الکترونیکی SSL وارد صحنه می شود.
موتورهای جستجوگر گوگل گواهینامه اس اس ال (SSL) را تایید کرده اند و آن را برای رتبه بندی قبول دارند و گفته اند که در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات مثبتی خواهند داشت.

 

داشتن صفحات حریم خصوصی در وب سات و قوانین وب سایت

رعایت صفحه های حریم خصوصی در وب سایت ها و قانون های منظم و مشخص در وب سایت ها عوامل مثبتی در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل می باشد و در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات بسیار کمی را دارد.

 

اطلاعات تکراری در متاتگ های صفحات وب سایت

بهتر است اطلاعات متاتگ های هر صفحه از وب سایت با هم تکراری نباشد، تلاش کنید متاتگ ها را تغییر دهید.

 

ناوبری بردکرامب Navigation Breadcrumb

Breadcrumb یک راهنمای ناوبری (Navigation) است که معمولاً بصورت افقی در بالای صفحات وب زیر عنوان و هدر وب سایت قرار دارد و مسیری که کاربران طی می کنند تا به متنی برسند را نمایش می دهد. در واقع این مسیرها به کاربران کمک بسیاری می کند تا موقعیت خود را در یک وب سایت پبدا کنند.
این مسیرها ضمن راهنمایی کردن کاربر، به موتورهای جستجوگر گوگل نیز کمک می کنند که اطلاعات یک صفحه از وب سایت را با دقت بیشتر رتبه‎ بندی کنند و در لیست نتایج جستجوگر گوگل قرار دهند ایجاد بردکرامب یکی از اولین و ابتدایی ترین قسمت های سئو کردن وب سایت است که تأثیر بسیار زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارد.
امروزه بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و قالب های آماده، از نشانه گذاری بردکرامب پشتیبانی می کنند؛ با این وجود به تمامی شرکت ها و طراحان وب سایت می شود در طراحی و توسعه وب سایت هایی که دارای نوشته های خیلی زیاد و اطلاعات طبقه بندی شده هستند مکانی را برای نشان دادن Breadcrumb در نظر بگیرند.
یک دنباله بردکرامب ممکن است بصورت زیر نمایش داده شود:
خدمات > طراحی و توسعه وب > فروشگاه اینترنتی

 

وب سایت های واکنش گرا Responsive Websites

وب سایت های واکنش گرا یا Responsive به خاطر اینکه کاربرپسندی زیادتر و این که روی تمام دستگاه های موجود صحیح نمایش داده می شوند برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت خیلی زیاد خوشایند تر می باشد. گروه رسمی گوگل توصیه می کند که وب سایت های واکنش گرا برای تلفن همراه  ایجاد شود. وب سایت های واکنش گرا به احتمال بسیار زیاد رتبه بندی بالاتری در موتورهای جستجوگر گوگل خواهند داشت.

 

شبکه اجتماعی یوتیوب Social Network Youtube

فیلم های موجود در وب سایت یوتیوب در لیست جستجوی موتورهای جستجوگر گوگل اولویت بسیار بالایی خواهند داشت ، این ممکن است به دلیل رنک بسیار بالای وب سایت Youtube خواهد بود.

 

درصد ماندن در یک صفحه وب سایت Bounce Rate

هر چه قدر کاربر اینترنتی در یکی از صفحه وب سایت شما مدت زمان طولانی تری را سپری کند بانس ریت(Bounce Rate) وب سایت شما قطعا بالاتر خواهد بود و این بانس(Bounce Rate) ریت برای بالا بردن رتبه وب سایت ها توسط موتور های جستجوگر گوگل تاثیر بسزایی خواهد داشت، به این معنی هر چه قدر بانس ریت(Bounce Rate) صفحه های وب سایت شما بیشتر باشد برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت شما موثر تر خواهد بود.

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل وبمسترز (Google Webmasters)

گوگل انالیتیکس (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که می تواند آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت را نمایش دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مستران برای واکاوی وب  اشتفاده می شود.
این سیستم امکان بررسی و تحلیل کردن ورودی ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده به وب سایت، فعالیت های کاربران، مدت زمان حضور و مسیر خروجی آن ها را ارائه می کند. به این طریق، سیل گسترده وسیعی از داده ها در اختیار مدیریت وب سایت قرار میگیرد.
برخی از امکانات این سیستم ها هدف گذاری مشخص در بازه مدت زمانی است. سپس سیستم خودکار در بازه مدت زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف می باشد و در صورت عقب ماندگی از اهداف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه خواهند کرد.
گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که تا موارد زیر را زیر مد نظر داشته باشید: چه اشخاصی از وب سایت شما بازدید می کنند؟ شما می توانید محل کاربران، مرورگرهای مورد استفاده بودنشان و بسیاری از داده های دیگر همانند رزولوشن صفحات نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را مشاهده کنند.
ابزارهای وبمستران گوگل (به انگلیسی: Google Webmaster Tools) یکی از ابزار رایگان گوگل برای مدیران تارنماها هستند که امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وبگاه هایشان را می دهد. هم چنین توسط این ابزار می توانید نقشه وب گاه را به موتورهای جستجوگر گوگل معرفی کرد. هم چنین آخرین بازدید گوگل و آمار عبارات و کلمات کلیدی و مشخص کردن نحوه نشان دادن دامنه در نتیجه های جستجوگر گوگل به صورت www یا بدون www نیز از دیگر امکانات موجود در این ابزار برخط گوگل  می باشد. این ابزار کمک بسیار زیادی به وب مستران، برنامه نویس ها و اشخاصی که نیاز به خدمات سئو وب سایت دارند می کند.
این دو ابزار اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر گوگل نیاز دارند را برایشان ارائه خواهند کرد، پس اصل کاربردشان برای بهینه سازی وب سایت ها و سئو وب سایت ها است.

 

نظرسنجی صفحات وب سایت

وب سایت های که قسمت هایی برای ارسال کردن نظرات وپیشنهادات کاربران و امتیاز دادن به صفحه ها و موضوع های وب سایت ها دارند بسیار تاثیر گذار در رتبه بندی توسط موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت است.

 

عمر دامنه وب سایت لینک دهنده به وب سایت ما

لینک های ورودی از وب سایت های با دامنه ی قدیمی تاثیرات بیشتری در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و رتبه بندی توسط موتورهای جستجوگر گوگل دارند.

 

تعداد دامنه های لینک دهنده به وب سایت

تعداد بسیار بالای دامنه های لینک دهنده به وب سایت یکی از عوامل مثبت و مفید به حساب می آید.

 

لینک های دریافتی از آی پی آدرس های منحصر به فرد

لینک های دریافتی از آی پی آدرس های منحصر به فردشان نشان می دهد که تعداد بسیار زیادی وب سایت به وب سایت شما لینک داده اند، و همانگونه که می دانید تعداد لینک های بالا تاثیر بسیار مثبتی در رتبه بندی وب سایت و سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت شما خواهد گذاشت.

 

صفحات مختلف لینک داده شده

اگر به صفحه های مختلف وب سایت لینک بسیاری گرفته باشید این یکی از عوامل مفید در رتبه بندی وب سایت توسط موتورهای جستجوگر گوگل است.

 

تگ توضیحات (Alt)

تگ توضیحات (Alt) برای هر یک از تصاویر یکی از عوامل بسیار مهم برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت به حساب می آید.

 

لینک های دریافتی از دامنه های سطح بالا مثل (.edu و .gov)

لینک های دریافتی از دامنه های سطح بالایی مثل دامنه های .EDU و دامنه های .GOV در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل هم بی تاثیر نخواهند بود.

 

رتبه و رنک صفحه لینک دهنده

رتبه و رنک صفحه لینک دهنده به وب سایت هم از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل برای وب سایت به شمار می آیند.

 

رتبه و رنک دامنه لینک دهنده

رتبه و رنک دامین لینک دهنده به وب سایت هم میتواند از عوامل موثر در رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل برای وب سایت محسوب شوند.

 

لینک دریافتی از وب سایت های رقیب

لینک های دریافتی از وب سایت ها با رتبه و رنک یکسان تاثیرات مثبتی در رتبه بندی وب سایت محسوب میشوند.

 

اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی

نظریه ای هم در این مورد وجود دارد که صفحه های به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی برای موتورهای جستجوگر گوگل هم محبوبیت دارند.

 

اصطلاح لینک گرفتن همسایگی بد

لینک گرفتن از وب سایت هایی که کارشان تبادل لینک است نه تنها در رتبه بندی وب سایت تاثیر موثری نخواهد داشت بلکه امکان دارد تاثیرات منفی ای هم برای رتبه بندی وب سایت شما به همراه داشته باشد.

 

پست های مهمان

گذاشتن پست های مهمان یکی از راه های عالی برای لینک گرفتن برای وب سایت خواهد بود، پست های مهمان در وب سایت ها با محتواها و نوشته های مفید یکی از راه های بسیار خوب برای دریافت کردن لینک به وب سایت و رتبه گرفتن از موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت می باشد.

 

لینک دادن به دامنه صفحه اصلی وب سایت

تجربه نشان داده لینک دادن به دامنه های صفحه اصلی وب سایت تاثیر بسیار خوبی در رتبه بندی وب سایت ها دارد.

 

استفاده از لینک های Nofollow

به صورت کلی موتورهای جستجوگر گوگل به دنبال لینک های Nofollow نخواهد بود، این امکان برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و رتبه بندی وب سایت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، که در مورد این مبحث به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

لینک های یکسان

لینک های دریافتی بیش از اندازه برای یک وب سایت خاص آن را غیر عادی و غیر طبیعی به نظر می رساند، هنگامی که تعداد لینک ها خیلی زیاد می شود درصد اسپم فرض شدن آن هم بالا می رود.
قطعا لینک های دریافتی از وب سایت های متنوع بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

 

کم ارزش شدن لینک ها

برخی از لینک ها هستند که به خاطر دلیل هایی حتی برای بالا بردن رتبه ی موتورهای جستجوگر گوگل هم کم ارزش می شوند، با ذکر یک مثال توضیح می دهیم:
در یک وب سایت یک لینک به وب سایت شما وجود دارد، اما کنار لینک شما نوشته شده اسپانسر وب سایت ، این برای موتورهای جستجوگر گوگل هم قابل رویئت است یعنی ارزش این لینک پایین تر خواهد بود.

 

لینک های داخل متن وب سایت

تجربه نشان داده لینک هایی که داخل متن های صفحات وب سایت قرار دارند تاثیرات زیادتری از لینک هایی که به خودی خود در وب سایت هستند را دارند.

 

ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ redirect)

۳۰۱ ریدایرکت (۳۰۱ redirect) به معنی انتقال دائم آدرسی به آدرس دیگر است.۳۰۱ redirect زمانی که شما آدرس دامنه خود را تغییر می دهید و یا می خواهید با آدرس دیگر، وب سایت شما نشان داده شود کاربرد دارد. روش اصلی و اساسی استفاده کردن از چند آدرس برای یک وب سایت استفاده کردن از ۳۰۱ redirect می باشد (به جای پارک دامنه) .هم چنین برای انتقال صفحات داخلی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، اگر صفحه ای پاک می شود، بهتر است آدرس آن صفحه، هم به صفحه ی مرتبط دیگر ۳۰۱ redirect شود (به جای نمایش صفحه ۴۰۴ یافت نشد).
ریدایرکت ۳۰۱ باعث می شود اعتبار و رتبه ی صفحه های شما محفوظ بماند. اگر تصمیم به انتقال دامنه و یا صفحه از وب سایت خود را به آدرس دیگری را دارید ، حتما آدرس قبلی خود را با ۳۰۱ redirect به آدرس جدید ارسال نمایید در غیر این صورت اگر آدرس های قبلی خودتان را ۳۰۱ ریدایرکت نکنید و به حال خودشان رها کنید، کل رتبه ی آن صفحه و اعتباری که صفحه های شما به دست آورده بودند، از بین  خواهد رفت!
زمانی که خزنده های گوگل، به صفحه ای می رسند که به صفحه ی دیگری ۳۰۱ redirect شده است، خزنده ها، هم مقصد redirect را دنبال می کنند و متوجه می شوند، که صفحه ای که به آن مراجعه کردند، به آدرس جدید منتقل شده است.لذا اعتبار آدرس قبلی را به آدرس جدید منتقل می کنند.کد ۳۰۱ یکی از کد های وضعیت پاسخ سرور است که همانطور که در ابتدا گفته شد، به معنی انتقال دائم به آدرسی دیگر می باشد.
استفاده از ۳۰۱ ریدایرکت هنگامی که تصمیم دارید آدرس صفحه ای از وب سایت خود را به هر دلیلی تغییر دهید و یا صفحه ای را پاک کنید که مشابه آن وجود دارد، به شدت توصیه می شود. چون با این کار ارزش قبلی خود را از دست نمی دهید و اعتبار و رتبه ی آن صفحه در گوگل و موتور های جستجوگر نیز حفظ می شود.

 

آنکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست یا Anchor Text به کلمه ای گفته می شود که قابلیت کلیک کردن را داشته باشد و یا HyperLink باشد. در مرورگرهای جدید و امروزی این بخش به صورت آبی رنگ نمایش داده می شود. یک آنکر تکست سئو سازی شده و بهینه سازی شده می تواند تاثیر بسیاری بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت شما بگذارد.
آنکر تکست همان گونه که در بالا هم اشاره کردیم کلمه و یا جمله ای می باشد که به صورت لینک به محتوایی جداگانه در خود وب سایت مرجع و یا به وب سایتی دیگر اشاره می کند.

 

متن لینک های داخلی صفحه وب سایت

نوشته های لینک های داخلی صفحه برای بالا بردن رتبه بندی موتورهای جستجوگر هم موثر خواهد بود، تنها باید دقت کنید که درست و اساسی استفاده شوند.

 

عنوان لینکTitle(متنی است که با حرکت موس روی آن نشان داده می شود)

عنوان لینک آن متنی است که وقتی با موس روی لینک قرار بگیریم آن را به صورت پوپاپ در زیر لینک نمایش می دهد، که آن هم برای رتبه بندی موتورهای جستجو گر گوگل تاثیر اندکی دارد.

پایان بخش اول، ادامه مقاله بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.

دیدگاه کاربران