مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / 1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت چهارم
1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت چهارم
نظرات: 3 نظر تگ ها: نکات بهینه سازی|نکات سئو|1000 نکته سئو|آموزش سئو سایت

1000نکته بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-قسمت چهارم


این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

 

TLD لینک های دریافتی از دامنه های کشوری

لینک های دریافت شده از دامنه های کشوری همانند پسوند دات آی آر در بالابردن رتبه موتورهای جستجوگر گوگل کمک بسیار اندکی دارد.

 

محل لینک ها در محتوای صفحه وب سایت

لینک هایی که در اول صفحه و پاراگراف های که در ابتدا وجود دارند نسبت به لینک هایی که در انتهای صفحه و پاراگراف های پایانی هستند تاثیرات زیادتری در رتبه بندی وب سایت با استفاده از موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت دارند.

 

مکان لینک ها در صفحه های وب سایت

مکان لینک ها در صفحه وب سایت بسیار اهمیت دارند، لینک ها احتمالا یا در منو ها و یا در نوشته ی محتوا وجود دارند و یا در کناره های صفحات و یا در فوتر صفحات ، بر مبنای بالاترین ارزش به این گونه است : لینک های موجود در منوی بالای صفحات، لینک های موجود در متن محتوای صفحات، لینک های موجود در فوتر صفحات، لینک های موجودر در کناره های صفحات است.

 

مرتبط بودن لینک ها به همدیگر

لینک های دریافت شده از وب سایت هایی که موضوع های یکسان دارند برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات زیادتری دارند.

 

مرتبط بودن لینک های صفحه ها

لینک های دریافتی از صفحات وب سایت که مشابه صفحات شما باشند برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل از لینک هایی که از صفحه های نامرتبط به صفحه ی خود می گیرند ، تاثیرهای بالاتری دارند.

 

لینک هایی که با متن هایشان ارزش گذاری می شوند.

در موتورهای جستجوگر گوگل از فاکتورهایی استفاده می نمابند که ارزش های مثبت بودن و یا منفی لینک ها را در نظر می گیرند، به طور مثال نظرات و کامنت های مثبتی را نسبت به لینک را به سرعت  تشخیص می دهند.

 

کلمات کلیدی در عنوان صفحه لینک شده

موتورهای جستجوگر گوگل لینک هایی به صفحاتی که عبارات و کلمات کلیدی آن در نام عنوان صفحات وجود داشته باشند را در ارزش گذاری رتبه ی خود تاثیر می دهد.

 

لینک های دریافتی سریع برای یک صفحه

زمانی که صفحه ای به وب سایت خود اضافه کنید وتلاش کنید همانطور با سرعت لینک های زیادی هم به آن اضافه کنید این کار موجب می شود که رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت ارزش بالاتری داشته باشند.

 

لینک های مثبت و منفی برای وب سایت

نظریه ای هم در این باره وجود دارد که لینک های مثبت و منفی که برای وب سایت خود دریافت می کنید برحسب ارزشی که دارند موثر و مفید هستند.

 

لینک های دریافتی از وب سایت های دسته اول HUB

لینک های دریافت شده از وب سایت هایی که به عنوان منابع دسته اول (HUB) معروف می شوند برای بالا رفتن رتبه ی موتورهای جستجوگر گوگل تاثیر گذارتر هستند.

 

لینک های دریافتی از وب سایت های دارای اعتبار

لینک های دریافتی از وب سایت های معتبر تاثیرات زیادتری نسبت به وب سایت های کم معتبر و یا نامعتبر بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل خواهند داشت.

 

ویکی پدیا (Wikipedia)

گرفتن لینک از وب سایت ویکی پدیا برای داشتن رتبه ی بهتر در موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات ارزشمندی دارد.

 

کلمات اطراف لینک ها

موتورهای جستجوگر گوگل با استفاده از عبارات و کلمه های که در کنار لینک های موضوعات وب سایت شما وجود دارند می توانند تشخیص دهند و هر چقدر بیشتر به عبارات و جملات کلیدی مرتبط تر باشد تاثیرهای بیشتری برای رتبه بندی وب سایت شما دارد.

 

عمر لینک های دریافتی

عمر لینک های دریافتی برای وب سایت تاثیرات بسیار کمی در رتبه بندی وب سایت دارند.

 

لینک های دریافتی از وب سایت ها قویتر هستند

لینک های که از وب سایت ها دریافت می کنید برای داشتن رتبه ی بهتر وب سایت ارزش خیلی زیادتری نسبت به لینک های دریافتی از وبلاگ ها دارند.

 

لینک های واقعی و تقلبی

همان گونه که وب سایت های با لینک های واقعی برای رتبه بندی ارزش زیادتری نسبت به وب سایت های دارای لینک های تقلبی دارند.

 

لینک های کلک زده شده

برخی افراد راه هایی را برای دور زدن موتورهای جستجوگر گوگل در نظر گرفتند به طور مثال ایجاد کردن لینک هایی نا مرتبط و هم رنگ با پس زمینه خود (به این خاطر از این مدل لینک ها استفاده می کنند که میخواهند نوشته هایشان در وب سایت شان دیده نشود تنها قصد دارند یک لینک به وب سایت خود اضافه کنند) و یا لینک هایی که در وب سایت خود جای می دهند سعی دارند که از دید کاربر خارج کنند و نمونه هایی از این نوع لینک ها که به این شکل هستند.
موتورهای جستجوگر گوگل این نوع وب سایت ها را می شناسند و تاثیرات منفی را در رتبه بندی وب سایت شما در پی خواهند داشت.

 

لینک های دسته اول

لینک هایی که کاربر به زور در بخش نظرات و پیشنهادات وب سایت ها درج می کنند نسبت به لینک های داخل قالب وب سایت تعبیه شده اند ارزش بسیار کمتری دارند، موتورهای جستجوگر گوگل فاکتور هایی برای تشخیص دادن این مدل لینک ها برای رتبه بندی وب سایت طراحی کردند.

 

لینک های دریافتی از ریدایرکت 301

نظریه ای وجود دارد که گفته می شود لینک های ریدایرکت 301 نسبت به لینک های مستقیم و درست وب سایت برای رتبه بندی وب سایت ارزش اندکی دارند.

 

میکروفرمت (Micro Format)

میکروفرمت ها کد های ساده و راحتی هستند که به صورت مشخص تعاریف خاصی دارند و دارای اطلاعاتی خاص و ویژه در مورد یک شخص یا یک چیز در صفحه HTML هستند به عنوان مثال اطلاعاتی در مورد یک رخداد، محصول، کسب و کار و یا شخصی می دهند. هر کدام از این موارد یک فرد حقیقی و یا حقوقی و یا یک موضوع و حتی میتوان گفت یک شی هستند که برای هر کدام میتوانید مشخصات جداگانه ای در نظر گرفت. به عنوان مثال یک فرد همان یک شخص است که مشخصاتی از قبیل نام، آدرس، عنوان شغلی، شرکت، پست الکترونیکی دارد.
نظریه ای وجود دارد که می گوید صفحاتی که از میکروفرمت ها پشتیبانی می کنند ممکن است رتبه بهتری داشته باشند.

 

وب سایت DMOZ.ORG

dmoz.org یکی از دایرکتوری ها آزاد ویا به اصطلاح خودمان از لینکدونی های بسیار خاص است که کاربران برای ثبت وبگاه شان در آن می توانند نهایت تلاش خودشان را به کار گیرند !
نظریه ای بر این موضوع وجو دارد که وب سایت های ثبت شده در وب سایت DMOZ.ORG بالا بردن رتبه وب سایت در موتورهای جستجوگر گوگل تاثیرات مثبتی خواهند گذاشت.

 

رتبه و رنک و اعتبار وب سایت لینک دهنده

رتبه و رنک و اعتباری وب سایتی که به وب سایت شما لینک میدهند هم به بالا رفتن رتبه ی موتورهای جستجوگر گوگل شما برای وب سایتتان بسیار خوشایند است.

 

لینک های خارج شده از یک صفحه وب سایت

داشتن رنک و یا رتبه ی عالی برای یک صفحه وب سایت به فاکتور هایی بستگی دارد، که یکی از آن فاکتور ها میتوان تعداد لینک های خارج شده از یک صفحه است، لینک دریافت کردن از صفحاتی که لینک بسیار زیادی داخل خود دارد نسبت به صفحاتی که تعداد بسیار کمی لینک دارند، برای بالا بردن رتبه ی وب سایت شما کمتر ارزش دارد.

 

لینک های دریافتی از وب سایت های انجمن

لینک هایی دریافت شده از وب سایت های انجمن معمولا در رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل تاثیر آنچنانی ندارد.

 

صفحه ای که شامل مطلالب طولانی باشد

لینک دریافتی از صفحات وب سایت که دارای نوشته های طولانی تری هستند نسبت به صفحات با نوشته های کوتاه تر ارزش بیشتری دارند و برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل برای و ب سایت و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرهای مثبتی به جای می گذارد.

 

صفحه های با کیفیت

لینک های دریافتی از صفحات وب سایت که کیفیت بیشتری دارند و عناصر چند رسانه ای در آنها وجود دارد و محتوای ارزشمند و تکمیلی دارد بسیار ارزشمند تر از صفحات بی کیفیت و خالی ازمضمون خاص هستند، و در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل موثر تر خواهند بود.

 

لینک های (Sitewide)

لینکهای sitewide :
لینک های sitewide در همه ی صفحه های یک وب سایت تکرار می شوند به عنوان مثال منو ی وب سایت که در تمامی صفحه ها وجود دارد نمونه ای از لینک sitewide link می باشند و یا اگر در بخش فوتر وب سایت خود شامل دسته بندی برای مقاله ها و صفحه های داخلی خود هستید ، به خاطر این که فوتر در تمامی صفحه های وب سایت تکرار می شوند ، همه ی لینک های موجود در فوتر از نوع لینک sitewide هستند . و معمولا external link ها در فوتر قرار دارند.
بک لینک sitewide چیست ؟
در مواردی که قصد دارید پس از طراحی وب سایت خود و تولید محتوای عالی در آن ، برای وب سایت خود بک لینک تهیه کنید و بر روی سئو وب سایت On page کار کنید ، یکی از مورد هایی که بهتر است  مدنظر داشته باشید این است که وب سایتی که انتخاب می کنید به صورت sitewide به شما لینک می دهد یا خیر ؟ یعنی بک لینکی که شما از آن وب سایت برای وب سایت خود در نظر می گیرید در همه ی صفحه های آن وب سایت وجود دارد و یا خیر . در صورتی که بک لینک sitewide به وب سایت شما داده شود از همه ی صفحاتی که آن وب سایت بک لینک خروجی به وب سایت شما می آید و اگر وب سایت انتخابی شما دارای موضوعات مشابه با موضوع وب سایت شما باشد ، یعنی در حقیقت از صفحه هایی با موضوع و محتوای یکسان برای خود لینک گرفته باشید که این بسیار خوب است چون اعتبار و تاثیر یک بک لینک را افزایش می دهد.
اختلاف نظرهای بسیاری در مورد این موضوع که آیا استفاده کردن از لینک sitewide برای سئو وب سایت خوب است و یا بد وجود دارد ، اما ما مطابق با تجربیات چند ساله ی خود به شما پیشنهاد می دهیم که مثبت و یا منفی بودن استفاده کردن از این نوع لینک بستگی کامل به استراتژی ها و اهداف شما دارد.

 

نرخ کلیک طبیعی (CTR) برای یک کلمه خاص

CTR مخفف Click Through Rate است و به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه می باشد. نرخ کلیک و یا CTR به نسبت کاربرانی است که بر روی یک لینک خاص کلیک میکنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل و یا تبلیغ را دیدند گفته می شود. که این نسبت معمولاً برای اندازه گیری موفقیت یک کمپین تبلیغاتی استفاده می شود. بطور مثال : کمپین های وب و ایمیل ها.

به عنوان مثال اگر بخواهید با عبارت x یکی از صفحه های شما در صفحه اول در رتبه پنجم قرار بگیرد، و آن عبارت، در روز، ۱۰ بار توسط کاربران سرچ شود، وب سایت شما از طریق گوگل در آن عبارت، روزانه ۲ کلیک بخورد، مقدار CTR شما در رتبه ۵ صفحه اول برای آن عبارت، برابر با ۲۰ درصد خواهد بود (۲ کلیک از ۱۰ بار نمایش به کاربرانی که سرچ کرده اند).

CTR تنها برای موتورهای جستجوگر گوگل استفاده نمی شوند. سیستم هایی که خدمات PPC عرضه می کنند نیز به شما آمار CTR تبلیغ شما را گزارش می کنند. به عنوان مثال وقتی بنر تبلیغاتی شما در وب سایت x در روز ۱۰۰۰ بار نمایش داده می شود و ۵۰ کلیک در روز دارد، CTR بنر شما، در آن وب سایت برابر با ۰٫۰۵ می باشد.(نسبت کلیک نسبت به مشاهده)
صفحاتی از وب سایت که نرخ کلیک CTR بیشتری برای کلمات خاص می گیرند، برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل رتبه بیشتری می گیرند ، پس هر چه نرخ کلیک و یا CTR یک صفحه بیشتر باشد برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت بسیار مفیدتر خواهند بود.

 

نرخ کلیک طبیعی (CTR) برای چند کلمه خاص

در سطرهای قبل نرخ کلیک طبیعی (CTR) برای یک کلمه ویژه به صورت کامل توضیح داده شد، حال اگر نرخ کلیک طبیعی (CTR) برای چند کلمه خاص بیشتر باشد برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

 

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش کاربر یا نرخ دفع کاربر

نرخ دفع کاربر (انگلیسی: Bounce rate) یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است. نرخ دفع، به صورت معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از وب سایت خارج می شوند و نشان دهنده جذابیت وب سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر خواهد بود.
اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا رود به این معنا است که بازدیدکننده های زیادتری بعد از وارد شدن به وب سایت و چک کردن یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده و یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در وب سایت وجود نداشته باشد کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود وب سایت خارج شدند.
بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش یا نرخ دفع کاربر هر چه کمتر باشد برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل تاثیرات بیشتری درپی خواهد داشت.

 

بازدید مستقیم

بازدید مسقیم یعنی اینکه یک وب سایت با وارد کردن آدرس در مرورگر وارد وب سایت می شوند و در موتورهای جستجوگر گوگل وارد نشوند، یعنی ما با داشتن آدرس یک وب سایت به صورت مستقیم وارد وب سایت شویم، نظریه ای بر این اساس است که وب سایت هایی که با بازدید مستقیم وارد می شوند تاثیر مثبتی برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل خواهند داشت.

 

بازدید بازگشتی

وقتی کاربران در یک وب سایت با زدن کلیک بر روی لینکی وارد یک وب سایت دیگر می شوند، در صورتیکه کاربران باز هم به وب سایت قبلی باز گردند این تاثیرات مثبتی در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل خواهد داشت.

 

وب سایت های مسدود شده

موتورهای جستجوگر گوگل وب سایت های مسدود شده را در رتبه بندی های خود تحت تاثیر قرار می دهند.

 

بوک مارک (Bookmark)

موتورهای جستجوگر گوگل وب سایت های بوک مارک شده را در مرورگرها در رتبه بندی خود تحت تاثیر مثبت قرار می دهند.

 

پایان بخش اول، ادامه مقاله بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.

دیدگاه کاربران