مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / تفاوت وبلاگ و وب سایت
تفاوت وبلاگ و وب سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: تفاوت وبلاگ و وب سایت|وبلاگ چیست|وب سایت چیست|فرق سایت و وبلاگ

تفاوت وبلاگ و وب سایت


در مورد تفاوت وبلاگ و وب سایت بیشتر بدانیم.

در ابتدا برای بررسی تفاوت این دو وانتخاب یک روش برای به اشتراک گذاری مطالب وپست ها ومحتواهایتان بایدبه چند سوال پاسخ دهید:
آیا قراراست فقط محتوا و مطلب انتشاردهید و اینها قرار است به دنبال هم و سری باشند؟
آیا محتوا ومطالبتان طولانی هستند و یاکوتاه هستند؟
آیا برای محتوا و مطالبتان بخشی برای نظر وکامنت برای بازدیدکنندگان دارید؟
در طراحی وب سایت و وبلاگ اگر جواب این سوالات بله باشدتقریبا باید عرض کنیم که شما با وبلاگ سرکاردارید. اما ازنظر فنی در طراحی وب سایت، بیشتر بلاگر و صاحب وبلاگ کسی است که از ابزار وبلاگ نویسی استفاده می کند، علامتی از ابزار وبلاگ نویسی یاکلمه ای مربوط به حق مولف آن، در اول یا آخر یک آدرس وبلاگ ثبت میشود.
ذات شخصی یک وبلاگ، یکیدیگر از نشانه های برای تفاوت وبلاگ با وب سایت می باشد. بیشتر وبلاگ ها بر نظرات و تفکرات نویسنده آن ها استوار هستند. تعدای از آن ها سیاسی، تعدادی دیگر فلسفی، تعدادی علمی یا دینی هستند. دراین موارد هم هیچ راه تشخیصی وجود ندارد که مثلا وبلاگ ها درباره چه چیزی حرف می زنند. با این وجودتمام این عوامل نسبی هستند وبا پیشرفت سریعی که حوزه وبلاگ روبه رو هستیم.
 

وبلاگ چيست ؟

وبلاگ (بلاگ) پیج یاصفحه ای رایگان در دنیای جهانی وب واینترنت می باشد که افراد می توانند در آن ها مطلب قراردهند برای همه آن ها رابه نمایش بگذارند. مطالبی که توسط نویسنده در وبلاگ می گذارد، به زمان قرار دادنشان مرتب وپشت سرهم قرار می گیرند، این گونه که مطالب اخیر درابتدای وبلاگ قرار می گیرد.
وبلاگ ازدو واژه وب (WEB) و لاگ (LOG) تشکیل شده است، لاگ دردنیای دیجیتال به معنای جایی است که فعالیت ها را ذخیره میکنند.
محتوای وبلاگ میتواند هرچیزی باشد خاطرات شخصی، مقاله، اخبار ورویدادها وبسیاری از مطالب دیگر را می توان به عنوان وبلاگ انتشار دهد، که تمام این ها بصورت نوشتاری متن، تصویر وصوت (MULTIMEDIA) ارائه می شوند وهمه ی مطالب در صفحه وبلاگ قرار میگیرند وآرشیو می شوند، وبلاگ معمولا ازیک صفحه ی تشکیل شده که مطالب پشت سر هم قرار می گیرند، واین موضوع اصلی ترین تفاوت آن نسبت به وب سایت میباشد.
برخی بر این باورهستند تیم برنرزلی اولین وبلاگ را ارائه کرد، هم چنین دیویدواینر وبلاگ Scripting News را در سال 1999 ساخت. برادفیتز پاتریک نیز در همان سال Live Journal را ارائه کرد. هم چنین pitas.com توسط اندرواسمیلز به منظور ایجاد صفحات خبری عرضه شد. سرانجام Blogger.com توسط اوان ویلیامز و مک هوریان ارائه شد.
عصر وبلاگ نویسی فارسی در کشورعزیزمان ایران حدود بیست سال پیش با پرشین بلاگ (persianblog.ir) آغاز شد. بعد ازآن بلاگ اسکای (blogsky.com) ومیهن بلاگ (mihanblog.com) شروع به کار کردند. تا این که در آذر 1383 blogfa.com ساخته شد. امروزه وبلاگها دارای محتوای مختلفی مثل نظرات شخصی، علمی،اقتصادی، هنری، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... هستند. وبلاگ نویسی به منظورهای مختلفی انجام می شودکه ازآن جمله می توان این موارد رانام برد: ارتباط بادیگران وایجاد تعامل، ارسال گزارشات روزانه و ثبت وقایع توسط افراد، مطالب آموزشی، ارسال اخبار روزانه و ثبت رویدادهای مختلف و غیره...
درواقع وبلاگ، يک صفحه وب شبیه به روزنامه ولی از نوع شخصی آن است که قابل دستيابی برای همه ی کاربران دنیای اینترنت رادارد. پس وبلاگ، یک سیستمی میباشد که اصلی ترین کارآن تولیدمحتوا می باشد. ترتیب در انتشار مطالب وبلاگ بر اساس زمان میباشد. بااین شرایط بازدیدکنندگان وبلاگ، محتوای وبلاگ راطبق برنامه ی تعیین شده توسط نویسنده وبلاگ مشاهده میکند.
معمولا همه ی وبلاگ ها دارای یک ایده خوبی میباشند که بازدید کنندگانش کسانی هستند که درحوزه آن ایده فعالیت دارند و نیاز به اطلاعات دارند. به نویسندگان مطالب وب سایت وکسانی که دراین زمینه فعالیت می کنند بلاگر گفته میشود، یک بلاگر اگر علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات باشد، پس شروع به جمع آوری مطالب مربوط به فناوری اطلاعات ازمنابع و سورس های با اعتبار می کند مثل: همایش ها، نشست ها ويا وب سایت های مختلفی که بصورت تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنند، بلاگر پس ازجمع آوری آن ها بامدل وطرح خودش در وبلاگ خود منتشر می کند ودر وبلاگ به نمایش می گذارد. همین وضعیت برای بلاگرهای مختلفی که به هرموضوعی علاقمند هستند کار می کند.
بعضی بلاگرها، ازصفحات وبلاگشان برای به نمایش گذاشتن خاطراتشان به صورت عکس وتصویری استفاده می کنند تااین عکس وتصاویر رابه نحوی دردنیای اینترنت همیشه داشته باشند، مثلابه نحوی از وبلاگ به عنوان یک نوع خاصی ازحافظه ابری وآنلاین استفاده می کنند. با اینکار هم عکس ها وتصاویرشان رابه عنوان یک آلبوم خاطرات برای خود دردنیای اینترنت دارند. وهم وبلاگ نویس میتواند درکنار این خاطرات وتصاویرش ، ازلینک هایی مربوط به همان موضوع در وبلاگ خود قراردهد. معمولا وبلاگ ها دارای قسمتی برای جستجوی مطالب وبلاگ هستندکه بازدیدکنندگان از وبلاگ میتوانند مطالب شان را جستجو کنند وبه محتواهای مختلف در هر جای دنیادسترسی پیداکنند. يک خاصیت مهمی که معمولادر وبلاگ وجوددارد این است که معمولا بلاگر ها بصورت مستمر در وبلاگشان محتوا تولید می کنند. بطور نمونه بعضی نویسنده های وبلاگ درست دریک زمان مشخص مطالب روزانه خودرا منتشر می کنند. دقیقا مثل روزنامه ها که روز بروز سرساعت پخش می شوند، این طور مخاطبین وبلاگ می دانند چه زمانی برای دسترسی به محتوای جدید وبلاگ دسترسی دارند هم چنین مخاطبین موضوع وبلاگ را هم می دانند پس بطورمشخص ودقیق محتواهای وبلاگ شما را دریافت می کنند. در وبلاگ ممکن است نویسنده وبلاگ از لینک وپیوند هایی به وبلاگ و وب سایت های دیگر استفاده کند، لینک هایی که ازنظر نویسنده وبلاگ با اهمیت هستند ومخاطبین از آن ها استقبال خواهندکرد.
 

تعدادی از خصوصیت های وبلاگ:

دسته بندی موضوع وبلاگ: بازدید کنندگان وبلاگ می توانند موضوعات موردعلاقه شان رابر طبق اولویت مختلف بخوانند
دسته بندی زمانی وبلاگ: بازدیدکنندگان وبلاگ میتوانند اساس زمان وتاريخ انتشار محتوای وبلاگ برای خود برنامه ریزی کنند ودر زمان مشخص برای خواندن مطالب وبلاگ برای خودتعیین کنند.
جستجو در وبلاگ: بازدیدکنندگان وبلاگ می توانند براساس کلید واژه یاکلمات کلیدی ویا موضوع های مختلف دربین مطالب وبلاگ جستجو انجام دهند.
بخش لینک های مفید: وبلاگ ها ، معمولا دارای بخشی هستند که شامل ليستی از لينک ها به ساير وبلاگ ها و وب سایت هایی هستندکه آن وب سایت و وبلاگ ها درحوزه فعالیت وبلاگ فعالیت دارند.
بخش نظرات کاربران وبلاگ: معمولا وبلاگ ها دارای بخشی هستندکه باکاربران وبازدید کنندگانشان تعامل برقرارکنند، این بخش نظرات هست که نویسندگان وبلاگ برای هر محتوا ومطالبی که منتشر می کنند بخشی قرار میدهند که کاربران وبازدیدکنندگان بتوانند نظراتشان درمورد مطالب را بیان نمایند و سوال بپرسند ونظرات دیگران را هم دریافت کنند.
ساده بودن و کاربری بسیارساده وآسان وبلاگ: يکی از مهمترین نکات در مورد وبلاگ کاربر پسندبودن آن است، معمولا سازندگان وبلاگ، طراحی وبلاگ را بگونه ای خیلی کاربر پسند وآسان برای استفاده، طراحی میکنند که کاربران، نویسنده ها وبلاگر ها بایک محیط آسان سر وکار داشته باشند وبه راحتی به تمام خواسته هایشان دسترسی داشته باشند. روی این موردبه قدری کارشده که هرکسی باهر سطح علمی وتجربی و سن وسال براحتی می تواند پس ازچند دقیقه بامحیط وبلاگ ارتباط برقرار کند وشروع به تولید محتوا نمیاد. معمولا وبلاک هایی که محیط آسان تری دارند خیلی بیش تر ازدیگر وبلاگ ها مورد استقبال مخاطبین قرار میگیرند.
بخشی برای طراحی ظاهری: معمولا وبلاگ ها دارای بخشی می باشند که درآن میتوان از یکسری قالب ونمای ظاهری ساده در طراحی صفحه وبلاگ استفاده کرد.

حال برای این که در مورد وب سایت بدانید بایدبگویم ، وب سایت از لحاظ فنی تمام خصوصیات وبلاگ را دارامیباشد به اضافه ی دسترسی کامل به کدهای برنامه نویسی و طراحی اچ تی ام ال و سی اس اس که می توان هر تغییر و طراحی و ورودی و خروجی بصورت کاملا کاستومایز به آن اضافه کرد، به اضافه این که در وب سایت شما می توانید دامین یا دامنه مخصوص خودرا داشته باشید وزیر دامنه یک دامنه دیگر نمیشوید، هم چنین هاست وب سایت متعلق به خودشما است پس هرچقد فضا نیازداشته باشید وهر مقدار فایلی که بخواهید می توانید در وب سایتتان قراردهید، در طراحی وب سایت شما هیچ محدودیتی ندارید وبرای انتشار محتوا می توانید ازهر قالب و طراحی کاملا کاستومایز شده استفاده نمایید.

گروه طراحی وب سایت وان افتخار دارد که در زمینه طراحی وب سایت و راه اندازی وب سایت های حرفه ای و پیشرفته و با امکانات متنوع جزء شرکت های برتر در کشور عزیزمان ایران میباشد، این افتخار به لطف امتیاز دهی های مشتریان عزیز مان بعد از تحویل پروژه های طراحی وب سایت و راه اندازی وب سایت که به گروه طراحی وب سایت وان داده اند، می باشد.

دیدگاه کاربران