مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / تاریخچه طراحی سایت چیست؟
تاریخچه طراحی سایت چیست؟
نظرات: 3 نظر تگ ها: تاریخچه طراحی سایت|طراحی وب سایت|آموزش طراحی سایت

تاریخچه طراحی سایت چیست؟


تاریخچه طراحی وب سایت چیست؟

تیم برنرزلی، مخترع وب، با راه‌ اندازی اولین وب سایت در سال۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ به ثبت رساند. در نخستین وب سایت ،از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل(پست الکترونیک) استفاده شده بود. در این وب سایت ساده متنی هیچ گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌ بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است.
 

تعریف طراحی وب سایت

طراحی وب سایت به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع ‌رسانی و معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می شود. که طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه‌ سازی صفحات وب و تولید محتوا و طراحی گرافیکی و هم چنین رعایت اصول سئو وب سایت (SEO) تشکیل شده است.
بسیاری از صفحات وب سایت با تمرکز بر سادگی طراحی شده اند،به گونه ای که هیچ اطلاعات و عملکردی غیر عادی که ممکن است مخاطبان را منحرف یا سر درگم کند، ظاهرنمی شود. از آنجایی که محور اصلی خروجی یک طراح، وب سایتی است که موجب جلب اعتمادکاربران هدف می شود، حذف هرچه بیشتر نقاط احتمالی سرخوردگی کاربران امکان حضور بیشتر کاربران را فراهم می نماید.
دو روش متداول برای طراحی وب سایت هایی که هم در دسکتاپ و هم در موبایل کار می نمایند وجود دارد، طراحی پاسخگو و تطبیقی است. در طراحی ریسپانسیو، محتوا بسته به اندازه صفحه به صورت پویا حرکت می نماید. در طراحی آداپتیو، محتوای وب سایت در اندازه های طرح که با اندازه صفحه نمایش مشترک مطابقت دارند، ثابت شده است. حفظ یک چیدمان که تا حد ممکن سازگار باشد بین دستگاه ها برای حفظ اعتماد و تعامل مخاطب بسیار مهم است. از آنجایی که طراحی ریسپانسیو می تواند در این زمینه مشکلاتی ایجاد نماید، طراحان باید در کنترل از چگونگی ظاهر شدن کارشان مواظب باشند. که اگر آنها مسئول محتوا نیز باشند، درحالی که ممکن است نیاز به گسترش مهارتهای خود داشته باشند، از این مزیت استفاده می نمایند که از کنترل کامل محصول نهایی برخوردار باشند.
طراحی فرآیند جمع آوری ایده ها وتنظیم زیبایی شناسی و اجرای آنها است که با هدایت اصول خاصی برای یک هدف خاص انجام می شود. طراحی وب سایت یک فرآیند مشابه ایجاد با هدف ارائه مطالب در صفحات وب الکترونیکی است که مخاطبان نهایی می توانند با کمک یک مرورگر وب از طریق اینترنت به آن دسترسی پیدانمایند.
تمامی طراحان وب سایت سعی بر این دارند تا وب سایت را با دقت طراحی نمایند ولی عملیات ساخت وب سایت امری مشکل و تا حدودی سخت است. ریزه کاری های بسیاری در این کار وجود دارد و در واقع این کار نیاز به یک تیم متشکل از انواع تخصص ها است. حتی اگر در طراحی ظاهری بسیار حرفه ای باشیم اما از ساختار چیدمان اطلاعات در وب سایت تخصصی نداشته باشیم، مطمئن باشیدکه کاربران این ساخته زیبا را به هیچ شکلی درک نخواهند کرد. با توجه به این موضوع طراحان و مدیران وب سایت بیشتر زمان خود را صرف تشخیص نیازها و خواسته های بینندگان وب سایت می نمایند.
 

طراحی وب سایت به چه کسی گفته میشود؟

یک طراح وب سایت با توجه به اینکه در چه پروسه‌ای از طراحی وب سایت درگیر است، وظایف متفاوتی دارد. به صورت کلی در طراحی و راه اندازی یک وب سایت، به دو تیم یا فرد برای طراحی (بک اند) و یا همان بخش کدها و (فرانت اند) و یا همان بخش گرافیکی و قابل نمایش وب سایت اجتیاج داریم. متخصص طراحی (بک اند) کسی است که مسئولیت نوشتن کدهای مختلف برای ایجاد ساختار اصلی وب سایت را بر عهده دارد. این کدنویسی در واقع از نظر بازدیدکنندگان یک وب سایت پنهان است. یک متخصص طراحی وب سایت که وظیفه توسعه (بک اند) را بر عهده دارد از زبان های برنامه‌نویسی مانند: پایتون، ای اس پی، پی اچ پی و…استفاده می نمایند. در مبحث طراحی (فرانت اند) همه ی کارها برای بهتر کردن ویژگی های دیداری یک وب سایت انجام می شوند. در حقیقت تمام چیزهایی که بازدید کننده وب سایت میبینند، نتیجه کار یک توسعه دهنده (فرانت اند) و یا همان کسی است که با استفاده از کدهای گوناگون ظاهر وب سایت را شکل می دهند. برای توسعه ظاهر وب سایت، نیاز به کد نویسی است و نوشتن این کدها با زبان هایی مثل اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت انجام می گیرند. اما فراموش نکنید که همیشه در این پروسه، هم کاری بایک گرافیست وب می تواند نتایج بسیار بهتری رقم بزند وطرح های خلاقانه ای پیاده سازی شود.
 

موارد تشکیل دهنده طراحی وب سایت

طراحی وب سایت بسیاری از عناصر بصری کلیدی به شرح زیر را شامل می شود:

 

پنج بخش اصلی در طراحی وب وجود دارد:

 

اصل یکم: ظاهر وب سایت.

این قسمت از وب سایت معمولا توسط اچ تی ام ال، سی اس اس و یا حتی نرم افزار فلش و یا عناصر گرافیکی دیگر ایجاد و گسترش داده میشود. این جنبه یکی از بارزترین بخش های هر وب سایت است اما مهمترین بخش نیست.
مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار دراصل ظاهر وب سایت عبارتند از:
الف- رنگ:
انتخاب رنگ به هدف و مشتری بستگی دارد. این می تواند یک طرح سیاه و سفید ساده تا چند رنگ باشد و شخصیت شناسی فرد یا برند یک سازمان را با استفاده از رنگ ها در وب انتقال دهند.

ب- گرافیک:
گرافیک ها می توانند شامل لوگو، عکس ها ،کلیپ آرت و یا آیکون باشند که همگی موجب تقویت طراحی وب سایت می شوند. برای تجربه مناسب مخاطب، این کار ها باید به شیوه ی درست صورت بگیرد، با رنگ و محتوای صفحه وب سایت کار کنند، درحالی که آن را بیش از حد پر ازدحام و یا کند ننمایند.

ج-فونت ها:
استفاده از فونت های مناسب و مختلف می تواند موجب افزایش طراحی وب سایت شود. بیشتر مرورگرهای وب تنها می توانند تعداد انتخابی از قلم ها را بخوانند، معروف به “فونت های امن وب ” هستند، بنابراین طراح شمابه طور کلی در این گروه پذیرفته شده کار می کند.

 

اصل دوم: محتوا.

مهمترین اصل در طراحی وب سایت تولید محتوا ی وب سایت میباشد. یک ضرب المثل در مورد سئو وب سایت داریم که احتمالا تاحالا بارها به گوشتان خورده است، این که "محتوا پادشاه است." بله این اصل کاملا درست است وحقیقت دارد، در طراحی وب سایت و سئو وب سایت این تولید محتوا است که پادشاه است، این یعنی شمابا اصلی طرف هستیدکه باید تمرکزویژه ای روی آن داشته باشید وبا برنامه ریزی صحیح آن را مدیریت نمایید.
محتوا و طراحی می توانند با هم همکاری کنند تا پیام وب سایت را از طریق تصاویر و متن افزایش دهند. متن نوشتاری باید همیشه مرتبط ومفید باشد تا خواننده گیج نشود و آنچه را که می خواهید در اختیار آنها قرار دهدتا در وب سایت باقی بمانند. محتوا باید برای موتورهای جستجوگر گوگل بهینه شده و از طول مناسب برخوردار باشد و شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند.

 

اصل سوم: فناوری.

درست است که میتوان محتوای وب سایت را توسط اچ تی ام ال و یا سی اس اس گسترش داداما مشخصا میتواند توسط سایر زبان ها و استانداردهای برنامه نویسی وب سایت نیز گسترش یابد.
امروزه باتوجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی زبان های برنامه نویسی زیادی برای برنامه های تحت وب ساخته شده اند که شمابا یادگیری آن ها می توانید طراحی وب سایت انجام دهید.
تعدادی از زبان های برنامه نویسی که میتوانید با آنها برنامه های تحت وب انجام دهید و طراحی وب سایت کنید را در این جا به شما معرفی می کنم:
الف) برنامه نویسی وب:
ای اس پی دات نت وب اپلیکیشن (ASP.NET WebForms)
ای اس پی دات نت ام وی سی (ASP.NET MVC)
پی اچ پی (PHP)
ای اس پی دات نت کور (Asp.Net Core)
وردپرس (Wordpress)
دبلیو سی اف (WCF)
بلیزور (Blazor)
روبی (Ruby)
گراف کیو ال (GraphQL)
وب جی آی اس (Web GIS)
دی جنگو (Django)

ب) طراحی وب سایت:
انگولار (Angular)
بوت استرپ (BootStrap)
ری اکت (React)
جی کوئری (Jquery)
جاوا اسکریپت (JavaScript)
وی یو ای جی اس (VueJs)
الکترون (Electron)
تایپ اسکریپت (TypeScript)
فلکس باکس (FlexBox)
اس ای اس اس (Sass)
کامپوزر (Composer)
استایلوس (Stylus)
ادبی موس (Adobe Muse)
کندو یو آی (Kendo UI)
تایلویند سی اس اس (Tailwind CSS)

 

اصل چهارم: جابه جایی اطلاعات.

سرعت و قابلیت اطمینان و امنیت از جابجایی اطلاعات در بستر اینترنت بسیار مهم و اساسی است و به صورت مستقیم با سخت افزار- نرم افزار و معماری شبکه ارتباط دارد.

 

اصل پنجم: هدف.

دلیل وجودیک وب سایت. اغلب به این موضوع ازجنبه اقتصادی نگاه می شود ویکی ازعناصر مهم در طراحی هر وب سایت است. این عنصر باتوجه به تصمیمات مدیران وب سایت جهت داده می شود این روش چیدمان گرافیک، تبلیغات و متن است. در دنیای وب، یک هدف اصلی کمک به بازدید از اطلاعات مورد نظر خود در یک نگاه است. که شامل حفظ تعادل، سازگاری و یک پارچگی طرح است.

در حقیقت طراحی وب سایت حرفه ای و جذاب برای مخاطبان که در عرصه فعلی بتواند در اینترنت دوام بیاورد کار بسیار راحتی نیست. وب سایت های امروزی در اصل همگی از یک مدل برنامه نویسی شبکه که به صورت دو طرفه سرویس دهنده، سرویس گیرنده استفاده می نمایند ایجاد شده اند.
الف:سمت سرویس دهنده :
که شامل سخت افزار و نرم افزارهای وب و همچنین عناصر برنامه نویسی مختلف است. این برنامه میتواند یک سی جی آی ساده و یا برنامه سخت چند لایه جاوا باشد.
ب:سمت سرویس گیرنده :
سمت سرویس گیرنده در حقیقت همان مرورگر وب سایت و فناوری های مشابه است. در واقع نرم افزاری که قادر به نمایش و آنالیز اطلاعات سمت سرور برای مخاطبان باشد. یکی از معروفترین این نرم افزارها اینترنت اکسپلورر است.
ج: شبکه :
شبکه در واقع مجموعه ای از اتصالات مختلف است که برای تحویل وب سایت به کاربر مجهز شده است.درک کامل عناصر و جنبه های فنی محیط وب دارای اهمیت بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یک طراح موفق وب سایت است.

 

 

مدل های مختلف وب سایت

وب سایت های اطلاعاتی : این وب سایت ها معمولا اطلاعاتی را در مورد موضوع و یاسازمان خاصی در اختیار کاربران قرار میدهند. این وب سایت ها در حقیقت متداولترین نوع وب سایت در اینترنت هستند.
وب سایت های تراکنشی : این مدل وب سایت ها در حقیقت جهت هدایت تراکنش ها ویا وظایف دیگر استفاده میشوند. وب سایت های تجارت الکترونیکی در این دسته قرار میگیرند.
وب سایت های اجتماعی : این وب سایت ها تسهیلات و امکانات لازم را برای ایجاد رابطه بین مخاطبان وب سایت در اختیار آنها قرارمیدهند. این وب سایت ها برای دوست یابی و یا پیدا کردن سلایق مشترک هم استفاده میشوند.
وب سایت های بازی : این وب سایت ها بر روی بازی و یاسرگرمی و یا سایر امور سرگرم کننده تمرکز دارند.این وب سایت ها ممکن است به وب سایت های اجتماعی نیز متصل شوند.
وب سایت های تجاری :افراد و یا سازمان ها و شرکت ها برای کسب سود بیشتر اقدام به ایجاد این نوع وب سایت ها میکنند. این وب سایت هامعمولا خدمات خود را از طریق تجارت الکترونیک به کاربران عرضه می نمایند.
وب سایت های دولتی : ایجاد کننده این وب سایت ها سازمان های دولتی هستند و هدف آنها برآورد کردن نیازهای قانونی و یا اجتماعی سازمان است.
وب سایت های آموزشی : بعضی سازمان های آموزشی برای راحتی کار خود اقدام به راه اندازی وب سایت های آموزش آنلاین می نمایند. در این مدل وب سایت ها آموزش و یا برگزاری امتحانات به صورت آنلاین و از راه دور صورت میگیرد.

دیدگاه کاربران