مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / نحوه ی جلوگیری از هک و حمله به وب سایت
نحوه ی جلوگیری از هک و حمله به وب سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: هک وب سایت|حمله به وب سایت|جلوگیری از هک سایت

نحوه ی جلوگیری از هک و حمله به وب سایت


مراحل مورد حمله قرار گرقتن و آسیب دیدن یک وب سایت

شما اگر دارای وب سایت اینترنتی هستید، باید اهمیت بسیاری برای داشتن امنیت بالای وب سایت  در نظر داشته باشید. برخی ازاین نکات امنیت بااستفاده از پلاگین های امنیتی و یا از طریق گواهینامه  (SSL) بدست می آیند. ولی امکان دارد که موانعی در وب سایت شما باشد که مورد حمله قرار بگیرد ویا به اصطلاح هک شود. زمانی که صحبت از هک شدن وب سایت به میان می آید به این معنا است که نفوذی در وب سایت شما بوده است که موجب شده که هکرها به داده های وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. با ما همراه باشید که در این مقاله به مبحث چگونگی هک وب سایت و همچنین راه های جلوگیری از هک شدن وب سایت بپردازیم؟

امروزه هک شدن وب سایت یکی از دغدعه های در تجارت الکترونیک است و در رخ دادن این اتفاق عامل های زیادی دخالت دارند. برای اینکه از هک یک وب سایت جلوگیری شود موارد بسیاری برای بالارفتن امنیت سیستم در نظر گرفته می شود. در دنیای اینترنت، وب سایت های زیادی وجوددارند که بسیاری از آن وب سایت هک میشوند ویا دچار فیلترینگ میشوند. در نتیجه بایستی با راه های گوناگونی که باعث جلوگیری از وب سایت می شود آشنا شوییم.

زیاد شدن این مسائل موجب شده که ادمین های وب سایت در جستجوی راه حلی برای حل این مشکل ها باشند. البته به خاطر این که امکان داردکه داده های خود را از دست بدهند همیشه در جستجوی نرم افزارهای مختلفی می باشند در این بین شرکت هایی هستند که می توانند از سرور وب سایت شما محافظت نمایند که به آنها شرکت هاستینگ گفته می شود. البته این مطلب را باید در نظر داشته باشید که راه های متفاوتی برای هک وب سایت شما وجود دارد که اهداف هر کدام از راه حل ها با دیگر فرق می کند. می توان گفت که هر یک از این راه حل ها تاثیر مختلفی بر وب سایت شما دارند.

همان طور که در بالا اشاره کردیم هک به معنی دسترسی افراد بیگانه به وب سایت شما و رسیدن به داده های منحصر به فرد شما است ولی این هکرهای دنیای مجازی چطور به داده های وب سایت شما نفوذ کرده و یا بهتر بگوییم وب سایت شما را هک میکنند؟ در جواب باید گفت که هکر ها تخصص حرفه ای در زمینه ای تی دارند . گرچه برخی از کاربران سوء استفاده میکنند وبه صورت نادرست از آن حرفه استفاده میکنند . ولی همانند هر حرفه ی دیگر راه های گوناگونی برای دسترسی به وب سایت ها دارند.

در حال حاضر هکرها راه های مختلفی و گوناگونی برای هک کردن وب سایت شما به کار می بردند که این راه ها موجب می شود که اساسی ترین داده های وب سایت نفوذ کنند. یکی از عادی ترین راه های هک کردن ، روش SQL می باشد که شما با آپدیت نگهداشتن دائمی آن از هک کردن این مدل جلوگیری نمایید. همان گونه که گفتم برای هک کردن وب سایت راه های مختلفی وجود دارد برای جلوگیری از آن هم راه های مختلفی است که ما توانسته ایم به طور مختصر به آن اشاره کنیم.

یکی دیگر از راه های هک وب سایت، هک XSS است که شما بایستی برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی وب سایت خودرا برروی هاستینگ مشترک اجرا کنید.

یکی دیگر از روش های هک کردن وب سایت از طریق اینجکشن و دیفکینگ می باشد که شما می توانید اصول و دستور العمل های که در زمان ایجاد مشکل به شما نشان می دهد دقت فرمایید و بهترین روش را انجام دهید.

همان طور که که مطلع هستید راه و روش های زیادی برای هک یک وب سایت و دسترسی به داشتن داده های آن وب سایت وجود دارد که خود لازمه داشتن دقت و یک برنامه اساسی است. ولی هم چنان که می دانید ما دراین مطلب به راه حل های جلوگیری از هک وب سایت می پردازیم؟ و چطور میتوانیم وب سایت ایمنی داشته باشیم؟ در ادامه به چند از نکاتی که برای داشتن یک وب سایت ایمن نیاز است می پردازیم.
 

اصول و روش هایی برای جلوگیری از هک وب سایت

در کشورهایی مانند آمریکا طبق گزارش های به دست آمده در هر 48 ثانیه یک وب سایت مورد حمله هکرها قرار می گیرند. البته این آمارها درکشورهای مختلف دیگر هم وجود دارد که با اهداف گوناگون به وب سایت شما دسترسی پبدا می کنند. ولی باید این را هم بدانیم که که بالابردن امنیت یک وب سایت و جلوگیری از هک وب سایت روش های بسیار زیادی وجو دارد . درادامه میخواهیم به اصلی ترین نکات دراین بحث بپردازیم:
 

 نصب کردن گواهینامه (SSL)

در بخش های به این مورد اشاره کردیم که به کارگیری گواهینامه (SSL) بااعتبار میتواند یکی از روش های امنیت وب شما برای جلوگیری از هکرها باشد. البته نصب کردن گواهینامه ssl مزایای دیگری هم دارد. ولی در حالت کلی یک گواهیینامه (SSL) پروتکل وب است که همه داده های کاربر و وب سرور رابه طور رمز نگاری شده انتقال می دهد.

ممکن است که داده های کاربران بانکی باشد و یا داده ها مربوط به ورود و رمز کاربر وب سایت باشد.هنگامی که بااستفاده از گواهینامه (SSL) داده ها رمزنگاری می شوند، نفوذ هکر ها به این اطلاعات غیر قابل ممکن خواهد بود. البته اگر با به کارگیری یک گواهینامه (SSL) معتبر، داده های وب سایت شما دچاراختلال شد، شما میتوانید از شرکت هاستینگ خود که اس اس ال را خریداری کرده اید خسارت بگیرید. همچنین میتوانید از نسخه های رایگان (SSL) هم استفاده نمایید.این را هم در نظر داشته باشید که از نظر کیفیت همانند (SSL) که خریداری کردید نخواهد بود.
 

بروزرسانی کردن وب سایت

مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد بروز نگهداشتن وب سایت مورد نظر شما است هدف از بروز بودن از نظر اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و یا خبرها نیست بلکه در زمینه امنیت وجلوگیری از هک وب سایت است همانند نرم افزارهای و افزونه هایی که در وب سایت خود استفاده می نمایید.اگر طراحی وب سایت شما را یک تیم تخصصی و کاربلد انجام می دهد که دراین مورد جای نگرانی نیست و لزومی ندارد که شما کاری را انجام دهید. ولی اگر طراحی وب سایت خود را با یک سی ام اس مانند وردپرس طراحی کرده اید بروزرسانی ها لازم و ضروی هستند. که باید حتما نرم افزار وردپرس وهمچنین سایر افزونه ها را آپدیت کنید که شما با این کار وب سایت خود را از معرض ویروس ها و سایر آسیب های جدی و کدهای اچ تی ام ال مخرب در امان نگه می دارید. خبر خوشیاند این است که در وردپرس قابلیت آپدیت خودکار وجود دارد که شما می توانید با فعال کردن آن از لحاظ بروزرسانی خیالتان راحت باشید.
 

چک کردن  افزونه ها

Plugin و یا افزونه های هستند که در وب سایت برای بالابردن امکانات و دسترسی شما برای تغییر دادن نصب میشوند. ولی این مورد را در نظر داشته باشید که به کار بردن افزونه های معتبر بسیار اهمیت دارد زیرا همچنان که برای وب سایت مهم است ممکن است آسب هایی به وب سایت برسانند. بسیار زیادی از افزونه ها کدنویسی شدند که درباره امنیت آنها اطمینانی حاصل نشده است در نتیجه حتما افزونه های خود را از وب سایت مطمئن دانلود و یا خریداری کنید .

همچنین مورد بعدی درباره افزونه می توانیم به آن بپردازیم کیفیت افزونه که دربالا اشاره ای به آن کردیم همان گونه که گفتیم افزونه ها برنامه نویسی می شوند این برنامه نویسی امکان دارد که توسط افراد مبتدی و بی تجربه طراحی شود که کیفیت کافی را نداشته باشد. و وب سایت شما درگیر ویرس ها و کدهای مخرب قرار دهد. پس بسیار مهم است که در هنگام انتخاب افزونه ها از وب سایت ها کامنت های موجود در وب سایت را بخوانید و بهترین تصمیم را بگیرید.
 

 انتخاب کردن پسورد قوی برای وب سایت

مورد دیگری که بسیار مهم است به کار بردن از پسورد و نام کاربری با امنیت بالا در وب سایت می باشد که شما باید برای داشتن رمز عبور با امنیت بالا و قابل اطمینان از ترکیب حروف لاتین و فارسی و ارقام وعلامت ها و غیره استفاده نمایید. توجه داشته باشید که پسورد های مختصر و ساده و نام مختص برندی نباشد که به سادگی قابل دسترسی و نفوذ می باشد.
 

به کارگیری آنتی ویروس های حرفه ای

یکی دیگر از راه های هک وب سایت دسترسی به داده ها با استفاده از ویروس ها و نرم افزار های مخرب می باشد.که هکرها در دنیای مجازی ازهمین ویروس ها راهی برای رسیدن به داده های شما در وب سایت تان پیدا می کنند. در نهایت برای جلوگیری از هک وب سایت از آنتی ویروس های قدرتمند استفاده نمایید.

برخی از کارهای این سیستم های قدرتمند در زیر به آن اشاره می کنیم.برای مثال:

  • بررسی ویروس یابی وب سایت
  • پبدا کردن ویروس و مخرب ها دروب سایت
  • حفاظت از نرم افزار ها و اپلیکیشن‌ های وب سایت
  • جلوگیری از آسیب رساندن به وب سایت
  • جلوگیری از حمله‌ های اینترنتی نوع DDoS.

 

بررسی ثبت وقایع وب سایت

یکی دیگر از روش های جلوگیری از هک وب سایت این مورد است که اگر در وب سایت خود متوجه بازدیدکننده بسیار زیادی شدید حتما باید پیگیر باشید چون ممکن است وب سایت شما هک شده باشد. سعی کنید امنیت وب سایت خود را بالا ببرید و این کار را می توانید از طریق نصب نرم افزارها و افزونه های معتبر و حرفه ای ایجاد کنید. البته می توانید از یک شرکت حرفه ای کمک بگیرید و احتمال هک وب سایت خود را به صفر برسانید. این روش هایی که گفتیم اصلی ترین مواردی است که برای جلوگیری وب سایت استفاده می شود.

 

 بک آپ گرفتن از وب سایت

یکی از روش های جلوگیری از هک وب سایت back up گرفتن همیشگی از داده های وب سایت خود است که اگر موقعی وب سایت شما توسط هکر ها مورد حمله قرار گرفت بتوانید به راحتی به داده های خود دسترسی پبدا کنید. برای انجام این فرآیند می توانید از شرکتی که هاست خود را تهیه کردید استفاده نمایید و یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف back up گیری انجام دهید.

 

بررسی هرزنامه یا ایمیل های اسپم بسیار با اهمیت است.

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که با هرزنامه یا ایمیل های اسپم رو به رو شده اید و به راحتی از ازکنارشان رد شده اید. اما آیا به این فکر کردید که ممکن است همان هرزنامه یا ایمیل و پیامک اسپم یکی از عامل های خرابی وب سایت شما باشد.بسیاری از این هرزنامه یا ایمیل و پیامک اسپم دارای چند لینک هستند که با کلیک کردن بر روی آن ممکن است که موجب هک شدن وب سایت و یا شانس آن را بالا ببرد.

امکان دارد که این هرزنامه یا ایمیل ها بسیار عادی باشند ولی برخی از آنها ممکن است که از شما بخواهد وارد صفحه دیگری شوید و شما را تحت تاثیر قرار دهد و اطلاعات خود را وارد نمایید. که همین کار باعث هک وب سایت می شود حتما هرزنامه یا ایمیل مخرب را در نظر بگیرید. کافی است که از برنامه های ضد اسپم استفاده نمایید و به سرعت این چنین ضرزنامه یا ایمیل ها را حذف کند.

 

سخن نهایی

هک وب سایت داستان پر ماجرایی است که تمامی ادمین های وب سایت راهی برای جلوگیری ازآن هستند.عوامل آن هم آسیب های مخربی که هم مالی و امنیتی است به وب سایت وارد می کند. ما در این مقاله سعی براین داشته که شما عزیزان را با برخی از این روش های جلوگیری از وب سایت آشنا کنیم. همان گونه که در بالا اشاره کردیم برای انجام جلوگیری از وب سایت نصب ضدویروس ها و گواهینامه امنیتی و هر مدتی به بروز کردن آن بپردازید و مورد دیگر پسورد خود را قوی در نظر بگیرید و اجازه ندهید که اط طریق کاربران هر پیامکی در وب سایت شما گذاشته شود.

همچنین پیشنهاد دیگری که در زمینه طراحی وب سایت و راه اندازی وب سایت باید مورد توجه قرار دهید، این است که همه باید بدانید که قرار نیست همه در مورد وب سایت و پیشرفت تکنولوژی مثل شما فکر کنند، برای همین ممکن است آن فکری و نظری که شما در مورد طراحی وب سایت تان دارید را با کسی مطرح کنید و دقیقا همان برداشت شما را داشته باشد، و ممکن است مشاوره گرفتن ار افراد غیر کارشناس تخصصی در زمینه فعالیت شما باعث شود شما را از مسیری که پیش گرفته اید دور کند، پس برای مشاوره در این زمینه از مشاوران تخصصی در طراحی وب سایت و راه اندازی وب سایت استفاده کنید، با تیم مشاورین وب سایت وان تماس بگیرید، امیدواریم که مشاوره تخصصی و کارشناسی برایتان مفید واقع شود.

امیداواریم که این مقاله بتوانید کمک بسیاری برای جلوگیری از هک وب سایت شما عزیران باشد واز خوتندن آن لذت کافی را برده باشید.

دیدگاه کاربران