مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / جوملا چیست؟
جوملا چیست؟
نظرات: 3 نظر تگ ها: سیستم مدیریت محتوا|CMS|جوملا|joomla

جوملا چیست؟


جوملا چیست ؟

تاریخچه جوملا

اولین نسخه نرم افزار که جوملا ۱نام داشت، نسخه توسعه داده شده مامبو بود ودر سال ۲۰۰۵ انتشار یافت. گروهی از برنامه نویسان مامبو پس ازجدا شدن از این تیم شروع به طراحی این نرم افزار کردند. جوملا در لغت به معنای همه باهم است که از زبان سواحلی گرفته شده است. نسخه های بعدی این نرم افزارجوملا ۱.۵، ۱.۶ ،۱.۷ و ۲.۵ میباشد.
 

سیستم مدیریت محتوا یا CMS (content management system) چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS ،نرم افزاری است که محل قرارگیری هر محتوا و کدهای طراحی شده را درخود طراحی کرده وهنگام مشاهده ،آن را در اختیار بازدیدکنندگان می گذارد. این محتوا می تواند متن، تصویر، ویدیو، فایل ویا هرچیزی که قادر به نمایش است، باشد.
یکی از مزایای خیلی جالب و مهم سیستم مدیریت محتوا یا CMS این است که برای استفاده از آن شما نیازی به اطلاعات ودانش تخصصی برنامه نویسی و طراحی ندارید ومی توانید در محیطی کاملا کاربرپسند و روان و با امکانات متعدد اقدام به استفاده ودرج وانتشار اطلاعات کنید.
 

دلایل لازم برای استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت محتوای جوملا چیست؟

 

رایگان بودن نرم افزار وقابلیت نصب آسان جوملا برای همگان

جوملا یک نرم افزار اوپن سورس است که به شما این امکان رامی دهد بدون نگرانی درمورد هزینه های صدور مجوز ازکد آزادانه استفاده کنید، به همراه جوملا هم چنین هزاران قالب طراحی رایگان راخواهید داشت.نصب جوملا بسیارآسان است وفقط چند دقیقه طول می کشد. به راحتی می توانید صفحه وب سایت جوملا خودرا طراحی ولود ونصب نمایید.

 

پشتیبانی نرم افزار جوملا از همه ی زبان ها به خصوص زبان شیرین فارسی فارسی

از آن جایی که ایده جهانی بودن سیستم مدیریت محتوای جوملا ازهمان ابتدا مدنظر بود، تیم توسعه سیستم مدیریت محتوای جوملا روی توسعه نرم افزار به سایر زبان هاتوجه کرده ودر نهایت نوبت به پشتیبانی از زبان فارسی رسید وبرای کاربران فارسی دردسترس عموم قرارگرفت. حال می توان ازاین سیستم مدیریت محتوا که به صورت کامل از زبان فارسی پیشتیبانی می کند به خوبی وراحتی استفاده کرد.

 

چالش های جوملا چیست ؟

 

احساس پیچیدگی نرم افزار جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا کمی پیچیده است زیراترکیب برنامه های طراحی بدون داشتن، تجربه توسعه دهنده بدون شک کمی سخت بنظر می رسد. بااین حال ،استفاده از آن برای مدیریت محتوا زمان زیادی برای یادگیری نمی گیرد.

 

بهینه سازی وب سایت و سئو  وب سایت میتواند حرفه ای تر باشد

منظور از بهینه سازی و سئو وب سایت نامناسب جوملا چیست؟ جوملا از نظر سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر گوگل زیاد قابل دسترس نیست اگر چه از لحاظ سرعت لود صفحات وب سایت که یکی از فاکتورهای مهم سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت می باشد دارای سرعت مناسب وقابل قبولی است.
برای طراحی یک وب سایت بعد ازثبت دامین وخرید فضای هاست، باید تصمیم بگیرید که می خواهید باکدام سیستم مدیریت محتوا وب سایت خود را طراحی کنید. برای این موضوع شما چندین انتخاب دارید، برای مثال چندنمونه ازسیستم های مدیریت محتوا راهم معرفی می کنیم ، شمامی توانید طراحی وب سایت خودرا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس انجام دهید یاسیستم مدیریت محتوای دروپال ویا از سیستم مدیریت محتوای جوملا استفاده کنید، این هاتنها تعدادی از معروفترین سیستم های مدیریت محتوای موجود میباشند.
همان طورکه شما هم می دانید،افراد به دلایل مختلفی نسبت به طراحی یک وب سایت اقدام میکنند. این کار می تواند به صورت کاملا شخصی وبرای نوشتن رزومه، مطالب روزمره یابرخی آموزشها و مقالات باشد. به اضافه این که، افراد قادر به طراحی وب سایت به منظور توسعه ی بیزینس وکسب وکار ودیده شدن هرچه بیشتر محصولاتشان نیزهستند.
دلیل طراحی یک وب ‌سایت هرچه که باشد، افراد به راحتی وبعد از انجام چند مرحله می توانند آن را انجام دهند. اگر به موضوعاتی نظیر برنامه ‌نویسی وکد نویسی مسلط باشید، خودتان می توانیداقدامات لازم راانجام دهید. در غیر این صورت، باپرداخت مقداری هزینه به افرادمتخصص، میتواند شما رابه اهدافتان نزدیکترکند.

 

چرا استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا؟

 

سه درصد از وب سایت های جهان باسیستم مدیریت محتوای جوملا طراحی میشوند.

بیش تراز 40 میلیون دانلود نرم افزار جوملا نشان دهنده این است که جوملا هم راه خودش راپیدا کرده است. شما می توانید طراحی وب سایت تان رانه تنها به زبان انگلیسی، بلکه به زبان های فارسی ، چینی، پرتغالی، اسپانیایی، عربی، فرانسوی وغیره انجام دهید. لیست زبانهای موجود در سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) بسیارزیاد است واین موضوعی است که رقبا رابه سختی به چالش کشیده است.

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) دارای بیش از7000 افزونه است.

افزونه در جوملا مثل پلاگین در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. بیش از 13میلیون پلاگین دردسترس کاربران وردپرس میباشد که بیش از حدلزوم واستفاده است. در سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) شمانیازی به اضافه کردن جزییات بیشتر به قالب تان ندارید.

 

استفاده بسیاری شرکت های معتبر در دنیا از سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla)

بسیاری از شرکتها وسازمان های معتبر وقدرتمند درسراسر جهان برای طراحی وب سایت شان از سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) بهره میبرند. هم چنین بسیاری ازشخصیتهای معروف دنیا هم از سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) برای طراحی وب سایت شان استفاده میکنند.

 

مهمترین مزیت سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) ، کاملا رایگان بودن آن

اگربخواهیم محبوبترین سیستم های مدبریت محتوا را ازدید کاربران اینترنتی نام ببریم، دربالاترین جایگاه این لیست سیستم مدیریت محتوا هایی هستندکه رایگان اند، پس رایگان بودن جوملا بسیارحائز اهمیت است.

 

قابلیت سفارشی سازی و کاستومایز کردن توسط کاربران

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) به هرنحوی که شمابخواهید قابلیت سفارشی سازی وکاستومایز شدن رادارا میباشد. بیش ازهزاران قالب وتمپلیت، اجزاء، افزونه وپلاگین ها وماژول ها و غیره وجوددارد که به شما کمک میکند طراحی وب سایت تان رامنحصر بفرد وزیبا انجام دهید. در جوملا شما هرکاری بخواهید می توانید انجام دهید، حتی اگرشما قالب وتمپلیت و تم های رایگان موجوددر جوملا رانپسندید و هم چنین قادربه کار با پلتفرم جوملا نیستید، می توانید از وب سایت هایی کمک بگیریدکه قالب و تمپلیت های حرفه ای وباکیفیت بالا ترمی فروشند.

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) دارای یک پلت فرم کامل و حرفه ای

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) بیش ازدوازده سال است که ازپروژه Mambo ساخته شده، درآن زمان، به سیستم مدیریت محتوای بسیارپیشرفته وپایداری تبدیل شده است به طوری که در مدارس، اینترانت های شرکتهای تجاری وشرکتهای کوچک استفاده میشود. اگر شما هم می خواهید براحتی طراحی وب سایت انجام دهید به شما پیشنهاد می کنم به سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) بپیوندید.

 

نصب و استقرار راحت سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla)

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) درسیستم عامل ویندوز ولینوکس قابل نصب وپیاده سازی رادارد. فقط درمدت زمان کوتاهی ودر کمتر ازچند دقیقه شما میتوانید نرم افزار جوملا رادانلود ونصب واجرا کنید وآماده شوید که مطالبتان را برای کاربرانتان به نمایش بگذارید.

 

دارای ویژگی های رایج تر نسبت به دیگر CMS ها

هنگامیکه سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) را نصب میکنید، وب سایت شماآماده پشتیبانی از سئو ، فرم های تماس باما، آر اس اس، وبلاگ، مالتی مدیا، چندزبانه بودن وغیره است.کاربران حرفه ای احتمالا یک دقیقه زمان برای نصب نرم افزار جوملا ویک ساعت زمان برای تولید محتوای شان نیازدارند، این یعنی شمابا صرف حدودیک ساعت زمان قادربه طراحی یک وب سایت کامل خواهیدبود، این قابلیت بی نظیراست، تاقبل ازمعرفی سیستم های مدیریت محتوا شمابرای طراحی وب سایت نیازداشتید مراحل بسیارسخت وپیچیده ای راطی کنید وهم چنین نیازمنداین بودید که به زبانهای برنامه نویسی تسلط پیداکنید وخود این شاید 6 ماه برای شما زمان لازم بودتا خودتان بتوانید طراحی وب سایت انجام دهید.

 

پشتیبانی سراسری

معمولانرم افزار های اوپن سورس یک تلاش صادقانه برای ایجادنرم افزار برای به اشتراک گذاشتن بادنیا هستند. این کدهاتوسط افرادی که داوطلبانه وقت، مهارت ودانش خود رااهدا میکنند، ساخت ونگهداری میشوند. داوطلبان باشور وشوق کمک به طراحی، پشتیبانی، وبلاگ نویسی، آموزش، بازاریابی وغیره می کنندکه بسیار کارمفیدی انجام می باشد. قدرت یک جامعه مبتنی برافرادی است که ازآن پشتیبانی می کنند.

 

برنامه نویسی دقیق و بدون ایراد

چارچوب وپایه اصلی سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) به خوبی ودقیق برنامه نویسی شده است تاهرلایه ازبرنامه باپیاده سازی الگوی مدل ویو کنترلر یا(MVC) بصورت استاندارد نگهداری شود. هنگامی که شمانیاز به ایجادپسوندهای خود یا طراحی سفارشی داریدداشتن سطحی برای جداسازی بسیارمهم است.

 

دارا بودن ورژن موبایل

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) تنها سیستم مدیریت محتوا درلیست سه تااول محبوبترین هااست که این خصوصیت رادارا میباشد. سیستم کامپیوتر یاموبایل ویا تبلت درهر دو بخش فرانت اندو بک اند بطورکامل پاسخگوهستند، بنابراین شما میتوانید طراحی وب سایت تان را ازطریق تلفن همراه یاتبلت خودهم مدیریت کنید.

 

استفاده از بوت استرپ و جی کوئری

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) ازچهارچوب بوت استرپ وجی کوئری استفاده می کند.

 

آپدیت وبروز رسانی بسیارآسان خودکار یادستی

شاید در گذشته بزرگ ترین نارضایتی که درباره ی سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) می شنیدید اید این بودکه آپدیت وبروزرسانی دشواراست، این مساله دیگر وجودندارد وچند سالی است که این مشکل ازبین رفته است. جوملا وافزونه های نصب شده اش رامیتوانیم به راحتی از داخل ناحیه مدیریت کاربری بروز وآپدیت کنیم. بطور مثال هر وب سایت ساخته شده در جوملا تنهابا یک کلیک ارتقا پیدا می کند.

 

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر گوگل، سئو وب سایت

درنسخه های جدیدتر سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) ، مایکرو مدیا Microdata رابه بازده هسته معرفی کرد و اولین سیستم مدیریت محتوای بزرگ دراین زمینه است. یکی از این ویژگی های اخیر برای کمک به زمانی که آدرسهای یو آر ال های تکراری وجوددارد مثل وقتی که یک پست در لیست دسته و یک آیتم منوی مستقیم وجود دارد، ارائه شده است. جوملا شامل یک تگ یو آر ال کانونی در منبع می شودکه گوگل می داند که هر رتبه بندی فقط برای یک یو آر ال استفاده می شود، والبته، شما میتوانید تمام فراداده های خود (Metadata) رامانند کلمات کلیدی، توصیف ها وعناوین صفحه کنترل نمایید و اگراین کافی نیست، دایرکتوری جوملا صدهاافزونه در رده جستجو ونمایه سازی دارد.

 

سرعت صفحه

نسخه های جدیدتر جوملا بارگذاری سریعتری نسبت به نسخه های قبلی دارد، تیم رهبری تولید متعهد به ایجادیک هسته سبک تر با استفاده ازاجزای کمتر است که موجب میشود یک وب سایت سبکتر و سریع تر طراحی شود.

 

امنیت بالا در جوملا

در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) یکی از امنترین سیستم های مدیریت محتوا دردنیا است امابی شک به دلیل منبع بازبودن، مواردی هستندکه باعث کاهش امنیت وب سایت شما میشوند ومواردی هم هستند که ماباید رعایت کنیم تا با مشکلی مواجه نشویم :

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) و افزونه های آن را همواره آپدیت کنید.

مهم ترین بخش برای امنیت وب سایت جوملا این است که جوملا راهمواره آپدیت وبروز رسانی کنیم، تقریبا در همه ی ورژن های جدید درمقایسه باورژن های قبلی، مشکلات امنیتی بهبود می یابند. بروز رسانی افزونه های جوملا هم به همین دلیل ازاهمیت بسیار بالایی برخورداراست.

 

از نام کاربری و کلمه عبور پیچیده برای ورود به سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) استفاده کنید.

اولا باید از استفاده از نام کاربری های پیش فرض وقابل حدس بمثل “admin” یا “administrator” به جددوری کنید. این کلمات دردرجه اول درلیست بررسی مهاجمان قرار میگیرند.

هم چنین ازکلمه عبور قوی وپیچیده وترکیبی شامل حروف، اعداد وکاراکتر های خاص برای وب سایت تان استفاده نمایید. اکثرمهاجم ها سعی می کنند بدون قاعده وبی رحمانه به اطلاعات ورود شما دسترسی پیداکنند؛ این به این معنی است که ازیک لیست ازکلمات عبور معمول استفاده می کنند تااطلاعات شمارا حدس بزنند. راهنمایی های متعددی وجوددارند که به شما دربرابر این چنین حملاتی یاری کنند:

ازکلمه های رایج برای کلمات عبورمانند ادمین، اسم وفامیل خاص خودتان، اسم های عمومی وغیره استفاده نکنید.
از ماژول های انکریپت کلمه عبور استفاده نکنید. این ماژول هامعمولا ازروش های رمزنگاری ای استفاده می کنندکه معمولا مهاجمین آن ها راهم می شناسند.
سعی کنید ازکاراکتر های خاص مثل (*! @ #) $ استفاده کنید، اعداد وحروف بزرگ وکوچک هم در کلمه عبور استفاده کنید.

 

از پرونده ها و مالکیت مجاز استفاده نمایید.

یکیدیگر از بخش های مهم در طراحی وب سایت ایمن با جوملا، مجوزهای مناسب برای فایل ها وپوشه هااست. توصیه میکنیم این پیشنهادات را برای مجوزها دنبال نمایید:

مجوز برای پوشه های جوملا رابه کد 755 تنظیم کنید.
مجوز مربوط به فایلهای جوملا رابه 644 تنظیم کنید.
مجوز فایل php رابه 444 تنظیم کنید.
هرگز ازمجوز 777 (دسترسی کامل) استفاده نکنید!

 

از افزونه های امنیتی جوملا استفاده کنید.

یکیدیگر ازراه های ساده برای بهبود امنیت وب سایت جوملا استفاده از افزونه های امنیتی است. درزیر لیستی از محبوبترین افزونه های امنیتی جوملا رانام می بریم:

jHackGuard
Akeeba Admin Tools
jomDefender
jSecure

 

همیشه از وب سایت طراحی شده با جوملا خود بک آپ گیری کنید.

این که بصورت مستمر ودربازه های زمانی مشخص از وب سایت خودتان نسخه یپشتیبان تهیه کنیدیک امربسیار مهم وضروری به حساب می آید، برای احتیاط همیشه بایدیک نسخه پشتیبان از فایلهای جوملا وپایگاه داده در کامپیوتر شخصی خود نگهدارید.

 

محافظت از صفحه اجرایی شما

اگرمجوز ودسترسی هارا به صفحه مدیریت وب سایت محدودکنید، می توانید امنیت وب سایت جوملا راتا حدبسیار زیادی افزایش دهید. دردرجه اول با یک کلمه عبور مناسب برای صفحه مدیریت می توانید امنیت وب سایت رابرای این پوشه بالا ببرید. وقتیکه ازقسمت مدیریت وب سایت خودمحافظت می کنید، برای مشاهده فرم ورود به سیستم استاندارد، یک کلمه عبور دیگرمورد نیازاست. حالا شما میتوانید بادستور زیر دسترسی به دایرکتوری مدیریت راتنها به آدرس آی پی خودتان محدودکنید.

Deny from ALL
Allow from x.x.x.x

توجه داشته باشید که باید x.x.x.x رابا آدرس IP واقعی عمومی کامپیوتر شخصی تان عوض کنید، برای پیداکردن آدرس هم برای مثال میتوانید از وب سایت My IP استفاده کنید.

 

طراحی وب سایت به وسیله سیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla)

حالا نوبت به این رسیده است که نحوه ی طراحی وب سایت رابا جوملا بیاموزیم.

گام اول، انتخاب نام دامین یادامنه برای وب سایت تان است. برای پیدا کردن ایده در موردانتخاب نام دامین ودامنه وب سایت تان میتوانید به وب سایت های مختلف مراجعه نمایید. پیشنهاد میکنیم که ازساده ترین دامنه ی ممکن برای وب سایت خوداستفاده کنید. این به شماکمک می کندکه مردم به سادگی وب سایت شما راپیدا کنند ودر نتیجه بازدید بیشتری هم نصیب شما شود. انتخاب دامنه ی ساده این مزیت رادارد که مردم راحت تر نام دامین وب سایت شما رابه یاد می آورند.

گام دوم، بعد ازانتخاب دامین وب سایت تان، بایدخدمتی به نام هاست راخریداری کنید. بدون این گام، شما نمی توانید واردگام های بعدی شوید. پس توصیه میشودکه حتما این راجدی بگیرید.

گام سوم، پس از خرید دامنه و هاست تان، حالاشما قادر به نصب جوملا در هاست خودخواهید بود. خبر خوب این است که نصب کردن جوملا کارسختی نیست. ما درمقاله ای نحوه نصب جوملا روی هاست را بطور مفصل شرح داده ایم.

گام چهارم، پس ازانجام مراحل فوق امکان انتشار مطالب در وب سایت برای شماعزیزان رادارید. کار شما در ابتدای کار مقداری دشوار بنظر می رسد ولی نگران نباشید طولی نخواهدکشید که شمابراحتی تمام قسمتهای مختلف برای وب سایت تان راکشف خواهیدکرد، درمورد آموزش کار باسیستم مدیریت محتوای جوملا (joomla) درقسمت آموزش های وب سایت وان می توانید کمک بگیرید.

در روزها وشاید ماه های اول، اثری از وب سایت تان درصفحات ابتدایی موتورهای جستجو گر گوگل رانخواهیددید. اصلا نگران نباشید وامیدتان را ازدست ندهید. شما آنقدر باید مطالب مفید وترغیب کننده ای رابرای مخاطبانتان تولید کنید تابازدید صفحات وب سایت خود رابالا ببیرید. کم کم گوگل متوجه پشتکار وهمچنین مطالب جذاب وب سایت شما میشود و وب سایت شما را دراولویت موضوعی که در آن فعالیت دارید، بالا می آورد.

مردم باجستجو درمورد حوزه فعالیت و تولید محتوای وب سایت شما، میتوانند وب سایت شمارا هم درلیست نتایج موتور های جستجوگر گوگل ببینند. دراین زمینه، اگر از کلمات وعبارات کلیدی و هم چنین عنوان های جذب کننده استفاده کرده باشید، یک گام ازرقبا جلوتر خواهیدبود. بی شک یک تیترجنجالی میتواند سهم به سزایی درجذب مخاطبان جدیدداشته باشد.

هم چنین یکسری قاعده وقانون ها وعملیاتی وجوددارد که باانجام آنها وب سایت شما درمدت زمان کمتری در لیست نتایج موتور های جستجوگر گوگل قرار میگیرید، کلابه عملیاتی که انجام می دهید که وب سایت شما در لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل قراربگیرد بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجوگر گوگل یا سئو وب سایت میگویند.

دیدگاه کاربران