مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / تفاوت طراحی وب سایت Responsive و AMP
تفاوت طراحی وب سایت Responsive و AMP
نظرات: 3 نظر تگ ها: طراحی وب سایت Responsive|طراحی وب سایت AMP

تفاوت طراحی وب سایت Responsive و AMP


این روزها بسیاری از کاربران ما درباره طراحی وب سایت واکنشگرا، ریسپانسیو (Responsive) و AMP برای وب سایت شان می پرسند. از این جهت طراحی وب سایت باید طبق تجربه کاربری (user experience) انجام شود. طراحی وب سایت ریسپانسیو یاواکنسگرا و طراحی AMP که سال 2015 گوگل آن رامعرفی کرد، از جمله روشهای بالا بردن تجربه کاربری user experience هستند که قابلیت نمایش وب سایت در گوشی موبایل گرفته تا انواع تبلت و دسکتاپ رافراهم می کند. از این جهت در این مقاله ضمن معرفی طراحی وب سایت واکنشگرا یا طراحی وب سایت ریسپانسیو، قصد داریم تاتفاوت میان طراحی وب سایت ریسپانسیو و AMP را مطرح کنیم؛ درادامه باما همراه باشید:
همان طور که می دانید تجربه ی کاربری(user experience) اهمیت بسیارزیادی برای موتورهای جستجوگر گوگل دارد و یک شاخص مهم برای رتبه ‌رنکینگ و بندی وب سایت‌ ها تلقی می شود. نمایش وب سایت در نمایش گرهایی با اندازه های متفاوت، کاربرپسند یا موبایل فرندلی بودن و البته سرعت لود وبارگذاری صفحات از موارد تأثیرگذار بر تجربه کاربری میباشند.
برای طراحی یک وب سایت موفق در کسب وکارهای اینترنتی شما به یک وب سایت سازگار بادستگاه های موبایل نیاز دارید. دستگاه های موبایل امروزه بسیار پرطرفدار هستند تاجایی که امروزه بیش از 75درصد کاربران سفارشات خودرا بادستگاه های موبایل انجام می دهند. برای پاسخ به این نیاز و روند رفتار کاربران یک طراح وب سایت باید طراحی وب سایت را سازگار باموبایل Mobile-Friendly را در نظر داشته باشد. طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو یکی از این روش هابرای سازگاری بادستگاه های موبایل است. درحالی که AMP یا Accelerated Mobile Pages راه دیگری است برای طراحی صفحات وب سایت صرفا سریع بارگذاری شونده برای دستگاههای موبایل است.
 

طراحی وب سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو چیست؟

در طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو یا RWD همه کنترلهای وب سایت به شکل کاملاً قابل انعطاف کنار هم قرارمی گیرند وهماهنگ با اندازه صفحه نمایش گر تغییراندازه میدهند. با توجه به اینکه صفحات وب سایت به درستی در انواع نمایشگرها نمایش داده می شوند تجربه ی کاربری هم بهتر میشود. شما می توانید بااستفاده ازمد یاکوئری های CSS به طراحی وب سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو دست پیدا کنید. مد یاکوئری هابه صفحات وب سایت اجازه می دهند از کدهای متفاوت CSS نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربران استفاده کنند. نسبت به اندازه عرض نمایشگر دستگاه موبایل، برنامه نویس کدهایی در طراحی قرارمی دهدکه اندازه صفحات وب سایت متناسب با اندازه عرض دستگاه موبایلی که از آن هااستفاده کند. در این نوع طراحی، طراح وب سایت حتی می تواند المان های صفحه رانسبت به سایز صفحه حذف یا اضافه کرده، یامی تواند طراحی بخشی ازآن را تغییردهد مثلا نوار منوی بالای وب سایت را به منوی در صفحات کوچک ترتبدیل کند.حال همانطور که از اسم طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا مشخص است این نوع طراحی نسبت به AMP بر انعطاف پذیری طراحی صفحات وب سایت تمرکزدارد.
علاوه براین ما نمی توانیم برای موفقیت کسب وکار خود سئو وب سایت وبهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر گوگل رافراموش کنیم. امروزه گوگل به عنوان یکی ازمهمترین موتورهای جستجوگر گوگل اینترنتی جهان شناخته می شود. گوگل اهمیت بسیار زیادی به چگونگی تجربه بازدید کاربران وسرعت لود وبارگیری صفحات وب سایت هامی دهد. هنوز بسیاری ازکاربران از وب سایت هابه جای اپلیکیشن های موبایل برای بازدیدیک کسب وکار آنلاین استفاده می کنند. یعنی تنها بخشی ازکاربران اندروید وiOS برای بازدید ازیک کسب وکار از App هابهره می برند.
گوگل در صفحات نتایج جستجوگر برای لینک های صفحات سازگار با دستگاه های موبایل نشانه ایی رابه کاربران نمایش می دهد.امروز تقریبا 90 درصد طراحی وب سایت ها بادستگاه های موبایل سازگاری دارند، بنابراین گوگل ایده دیگری را مطرح کرد وآن AMP است در آن هدف ایجاد صفحات سبک وسریع بارگذاری شونده ی وب برای دستگاه های موبایل است.
 

AMP چیست؟

نسخه AMP از جمله فریم ورک‌های HTML می باشد که برای اولین باردر سال 2015 از سوی موتورهای جستجو گر گوگل معرفی شد. AMP یک نسخه سبک از HTML است که مناسب طراحی وب سایت برای صفحه ی موبایل است. این نسخه کمک بسیاری می کند تامحتوای وب سایت شما خیلی سریع روی صفحه نمایش موبایل بارگذاری شود. از این جهت تجربه کاربری وب سایت شمارا به خوبی افزایش خواهدداد.
AMP یا صفحات موبایل سریع یک نوآوری اوپن سورس یا متن بازار گوگل است. که یک فریم ورک طراحی وب سایت برای صفحات سریع سازگار باموبایل می باشد. AMP تلاش دارد که حجم کدهای استفاده شده دریک صفحه وب سایت را کاهش دهد. ودر کناراین AMP تکنیک های زیادی را به جهت بهینه سازی و بالابردن سرعت بارگذاری صفحات ودر دستگاه های موبایل رابه کارمی گیرد.
علاوه بر این شما برای پیاده سازی AMP در وب سایت خود نیازی به طراحی دوباره وب سایت کنونی خود ندارید وشما می توانید آن رابدون تغییر وب سایت فعلی پیاده سازی کنید. و این زیبایی AMP است. پس AMP در مقابل طراحی واکنشگرا بر سرعت تمرکزدارد.

در AMP از AMP HTML، AMPJS و Google AMP Cache استفاده می شود ودو هدف اصلی دارد: یکی بهبود تجربه کاربران در دستگاه های موبایل ودوم توزیع آسانتر محتوا می باشد.
مطالب صفحات وبی که از AMP استفاده می کنند به اصطلاح در رتبه صفردر بالای لیست نتایج موتور های جستجوگر گوگل وب نمایش داده می شوند. این محتویات به صورت کادرهای مربعی در ردیف اول در کنار یکدیگر قرار می گیرند ومی توانند باعث بهتردیده شدن آن صفحه درنتایج جستجوگر گوگل شوند. طراحی AMP پاسخی است به سوالات کوتاه که نیاز به پاسخی سریع دارند. مثلااخبار یا پاسخ به این که رودخانه آمازون در کدام کشور است.
 

مقایسه طراحی وب سایت به صورت AMP و Responsive

با توجه به تعاریفی که از طراحی ریسپانسیو وAMP ارائه کردیم، احتمالاً متوجه شده باشید که نسخه ریسپانسیو با انعطاف پذیری عناصر وب سایت ونمایش درست آن در نمایشگرها تجربه کاربری را بالا می برد؛ اما نسخه AMP با بالابردن سرعت بارگذاری صفحات در موبایل نقش مثبتی در تجربه کاربری دارد. بااین حال این دو نسخه طراحی وب سایت تفاو‌ت های دیگری هم باهم دارندکه عبارت است از:
 

نیاز به طراحی مجدد وب سایت

در صورت استفاده کردن از نسخه AMP نیاز به طراحی مجدد وب سایت ندارید ومی توانید نسخه AMP راجدا از نسخه فعلی طراحی کنید. این درحالی است که برای طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا نیاز به طراحی مجددهست. در حقیقت بایدتغییراتی در نسخه فعلی وب سایت ایجاد کنید تا آن رابه نسخه ریسپانسیو یا واکنشگرا تبدیل کنید.
 

وجود محدودیت در طراحی وب سایت

نسخه AMP دارای محدودیت های زیادی در طراحی وب سایت است. در واقع این نسخه برای طراحی وب سایت ‌های استاتیک کاربرددارد واجرای کدهای جاوا اسکریپت درآن محدودیت دارند؛ این درحالی  است که طراحی ریسپانسیو محدودیت ندارد.
از نسخه AMP می توان تنها برای طراحی وب سایت‌ های بلاگ یا طراحی وب سایت های خبری استفاده کرد اما ازنسخه ریسپانسیو می توان برای طراحی انواع وب سایت‌ های شرکتی وفروشگاهی و خبری استفاده کرد.
 

تفاوت در سرعت لود صفحات وب سایت

همانطور که به آن اشاره کردیم نسخه AMP بابالا بردن سرعت لود صفحات تجربه کاربری را افزایش می دهد. از این جهت مشخص است که سرعت لودصفحات وب سایت با این طراحی بالاتر از طراحی ریسپانسیو است.
مواردی که باعث کاهش سرعت لود صفحات وب سایت در طراحی ریسپانسیو نسبت به AMP می شودشامل حجم زیاد کدهای صفحه، بهینه نبودن سایز عکس ها، بارگذاری انیمیشن وغیره است.می توان با برطرف کردن این مشکلات تاحدود بسیار زیادی سرعت وب سایت های ریسپانسیو یا واکنشگرا راهم افزایش داد.
 

چه وب سایت هایی از AMP بهره بیشتری می برند؟

گوگل تاییدکرده است که هر وب سایتی می تواند ازAMP استفاده نماید. در این جا چند نوع وب سایت راکه پتانسیل بیشتری برای جذب ترافیک از این طریق AMP را دارند بررسی می کنیم:
اخبار ورسانه: AMP پروژه ایی بود که در ابتدا برای ناشران اخبار ورسانه هاآماده شده بود. روزنامه واشنگتن پست از AMP برای لود سریع تر محتوا استفاده کرد. این پیاده سازی 23درصد کاربران موبایل آن را افزایش داد، کاربرانی که در طی 7روز مجددا به وب سایت مراجعه کردند. از جمله نشریات آنلاینی که از این روش استفاده کردند Slate بود که گزارش هانشان می دهدکه 44 درصد افزایش بازدید داشته است و85000 دلار در زمینه توسعه واستفاده دوباره از اسناد AMP باعث صرفه جویی کرده است.
تجارت الکترونیک: در واقع بسیاری از وب سایت های تجارت الکترونیک هم اکنون توانسته اند از AMP برای نمایش بهتر محتوای وبلاگ های خوداستفاده کنند. گوگل نیز اعلام کرده است که AMP می تواند برای تجارت الکترونیک بسیار مناسب بوده وسرعت وراحتی را برای خرید به ارمغان آورد. واین اصلا سوپرایزکننده نیست زیرا کاربران بادیدن نماد AMP باعلم به سریع بودن آن صفحه برروی لینک کلیک میکنند. پس نرخ کلیک بیش تری دریافت خواهند کرد. فرآیند خرید باکمک این بهینه سازی برای دستگاههای موبایل سرعت وراحتی بیش تری برای کاربران دارد. دوم سرعت به عنوان یک فاکتور موثر در رتبه بندی وب سایت ها در الگوریتمهای گوگل میتواند به رتبه وب سایت کمک کند.
وب سایت eBay یکی از معروفترین فروشگاه های اینترنتی نیز هم اکنون توانسته است باکمک AMP تعداد بیش تری کاربران رابه سمت خود جذب کرده ودرآمد بیشتری رابه دست آورد. پس اگرشما هم در تجارت الکترونیک فعال میباشید می توانید از AMP بهره ببرید.

ناشران محتوا: وب سایت هایی که در زمینه بازاریابی وانتشار محتوا فعالیت دارند نیز می توانند از AMP برای بهبود عملکرد وبهره وری استفاده کنند. آمارها نشان میدهد که این نوع وب سایت ها می توانند بین 15 تا 85 درصد باکمک AMP بهبود عملکرد داشته باشند. هم چنین نمایش محتوا نسبت به محل جغرافیایی نیز میتواند بر دیده شدن محتوا با AMP کمک بیشتری کند.
کسب وکارها و وب سایت های زیادی وجوددارند که میخواهند که ازثمره وحاصل AMP برای خود برداشت کنند. AMP نیز دربسیاری ازسیستم های مدیریت محتوا CMS ازجمله وردپرس قابل دسترسی میباشد. یعنی یک چهارم وب سایت ها میتوانند ازاین فناوری گوگل به نفع خود استفاده کنند.

از سوی دیگر اگر در صفحه ی لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل بادستگاه های موبایل دقت کرده باشید، میبینید که هنوز عبارات جستجوی زیادی هستند که برای آن ها نتایج AMP نمایش داده نمی شود. علتش این است که هنوز محتوایی مرتب باآن عبارت با AMP سئو و بهینه سازی نشده است. پس شمافرصت های زیادی دارید که محتوای خودرا برای AMP سئو و بهینه سازی کنید تابتوانید در رقابت با رقیبان در این زمینه گول رقابت رادر صفحه لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل به دست آوردید. چون تنها وب سایت شمابرای آن عبارت محتوایی متناسب برای AMP تهیه دیده است. واین یکی از مشوق های گوگل برای توسعه واستفاده بیشتر ازاین نوع طراحی میباشد.
 

طراحی وب سایت AMP و Responsive کدام یک درآینده برای وب سایت ضروری هستند؟

طراحی وب سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو راه حل پیشنهادی موتورهای جستجوگر گوگل برای سازگار ساختن وب سایت ها بادستگاه کاربران موبایل است. این که ما وب سایتی داشته باشیم که دردستگاه های موبایل به خوبی قابل نمایش وبازدیدنباشد اصلا برای کسب وکار و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت مناسب نیست. موتورهای جستجوگر گوگل به سازگاری وب سایت ها بادستگاه های موبایل بسیار اهمیت می دهد وبه طور غیر مستقیم بر سئو وب سایت شما تاثیرمی گذارد. پس اگر شما در فکر طراحی یک وب سایت برای کسب وکار خود هستید ما در گروه وب سایت وان این جا هستیم تابه شما کمک کنیم، وب سایت وان به شما پیشنهاد می کند که طراحی وب سایت ریسپانسیو و واکنشگرایی طراحی کنید وآن را بهینه کنید تاسرعت لود وبارگذاری آن را هم بالاترببرید، این گونه شما هم وب سایتی طراحی کرده اید که برای همه ی پلتفرم ها وصفحه های نمایشگر بدرستی وکامل نمایش داده میشود وهم سرعت لود وبارگذاری صفحات رابا سئو و بهینه کردن تاحد بسیار زیادی بالابرده اید.
اما AMP باسرعت وفرصت هایی که برای دیده شدن محتوای وب سایت شما فراهم کرده است، می تواند نسبت به کسب و کار وامکان سرمایه گذاری شما در وب سایت توجیه پیاده سازی وسرمایه گذاری داشته باشد. این سریع بودن AMP کاربران را تشویق به کلیک کردن می کند وشما میتوانید با AMP برای آگاهی دادن به کاربران ازکسب وکار خود باکمک محتویات وبلاگ وب سایت تان، تشویق کننده ی شروع عملیات خریداز طریق صفحه لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درحوزه ی طراحی وب سایت تان می توانید با کارشناسان ومتخصصان گروه وب سایت وان تماس حاصل فرمایید وپس ازراهنمایی های حرفه ای خودتان مسیر رشد کسب وکار تان و طراحی وب سایت تان را انتخاب نمایید.
 

دیدگاه کاربران