مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / سئو و بهینه سازی تصاویر و عکس ها
سئو و بهینه سازی تصاویر و عکس  ها
نظرات: 3 نظر تگ ها: سئو تصویر|بهینه سازی تصاویر| سئو عکس|بهینه سازی عکس

سئو و بهینه سازی تصاویر و عکس ها


سئو عکس و بهینه سازی عکس برای وب سایت چیست؟

سئو وب سایت محدود به سرعت بالاآمدن وب سایت، متا دسکریپشن (متا تگ توضیحات)، متا کیورد (متا تگ کلمات کلیدی)و هدینگ تگ (تگ های هدر) نمی شود. عکس ها وتصاویر وب سایت نیز باید بهینه و سئو شوند، زیرا بهینه سازی و سئو عکس در رنگ وجایگاه وب سایت درلیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل بسیارموثر است. درنظر داشته باشیدکه سئو، در راستای تجربه بهتر وب سایت برای کاربران است، به این معنی است که، هرکاری که قوانین موتورهای جستجوگر گوگل میگویند ازشما می خواهند انجام دهیدنتیجه اش به نفع کاربران است. در مورد تصاویر وعکس های درون وب سایت نیز همین گونه میباشد، با سئو و بهینه سازی تصاویر وعکس ها در وب سایت تان شماکاری می کنید که وب سایت تان سرعت بالاتری لود وباز شود، به اضافه این که بااین کار شما تعیین می کنید که آن تصویر و عکس در چه مورداست، هر دوی این موارد به نفع کاربران وب سایت تان میباشد.
سئو تصویر وعکس به عملیات بهینه سازی تصویرهای یک وب سایت میگویند که موتورهای جستجوگر مثل گوگل براحتی قادرباشند آن تصاویر وعکس ها را پیداکنند. سئو کردن تصاویر و عکسهای وب سایت، موجب بهبود رنگینگ ورتبه بندی و جایگاه وب سایت در موتورهای جستجوگر مثل گوگل، یاهو، بینک، اسک و غیره میشود، ودرنتیجه آن نیز موجب میشود میزان بازدید کاربران از وب سایت شماافزایش یابد. عملیات سئو و بهینه سازی تصاویر و عکس هاشامل عناصری مثل نوع تصویر، اندازه وسایز عکس، زمان بارگذاری ولود عکس درصفحه، بهینه سازی متن جایگزین عکس (Alt) وهم چنین استفاده از کلمات کلیدی در نام فایل عکس ها میباشد.
بهینه سازی و سئو تصویر وعکس یکی ازموارد بسیار مهم وتاثیرگذار درعملیات سئو داخلی وب سایت میباشد که متاسفانه بسیاری ازاوقات از دید وبمسترها نادیده گرفته می شود؛ در واقع اگر به بهینه سازی و سئو ی تصاویر و عکسهای وب سایت تان توجه نکنید، توانایی وقابلیت وب سایت تان رابرای دریافت بک لینک، ایندکس شدن وب موتور های جستجوگر گوگل و افزایش ترافیک طبیعی ازدست میدهید. به همین دلیل در هنگام انجام عملیات سئو داخلی وب سایت حتما به بهینه سازی تصاویرها وعکس های صفحات وب سایت تان حتماتوجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید جایگاه بهتری در لیست نتایج موتور های جستجوگر گوگل بدست آورید.
به شمااین اطمینان را می دهیم که بهینه سازی و سئو عکسها وتصاویر، اگر از دیگر عملیات سئو وب سایت مهمتر نباشد، کم اهمیت تر ازاهمیت ترهم نیست. درعصر حاضر که تصاویر ها نقش بسیار پراهمیتی درجذابیت مطالب وبهتر کردن تجربه کاربری دارند، بهینه سازی و سئو عکس کمک بسیارزیادی به بالا بردن رتبه وب سایت وبهبود جایگاه وب سایت درلیست نتایج موتور های جستجو گر گوگل و جذب کاربران بیشتر می کند.در این مقاله سعی می کنیم به بررسی سئو تصویرها وعکس ها و نحوه انجام آن می پردازیم.

 

اهمیت بهینه سازی و سئو عکس و تصویر در بهینه سازی و سئو وب سایت:

تصاویرها وعکس ها بخش حیاتی از صفحات وب سایت هستند که نمایش محتوا برای کاربران رازیباتر می کنند و موجب تعامل بیشتر کاربران با آن می شوند. تصاویر وعکسها می توانند به شمااین اطمینان را دهند که محتوای صفحات تان برای کاربران بیشتری به نمایش درآید. امااضافه بر این تصاویر وعکسها برای بهینه سازی و سئو وب سایت هم اهمیت بسیار زیادی دارند. از یک طرف عکسها اطلاعات کاربردی کلیدی و بسیار مهمی درباره موضوع محتوا در اختیار موتورهای جستجوگر گوگل قرارمی دهند. از طرف دیگر هم سئو عکس، سرعت لودصفحات وب سایت رابالا برده و تاثیر بسیار زیادی در بالا رفتن رتبه ی صفحات وب سایت در لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل می گذارد.

 

بالابردن تجربه کاربری کاربرات وب سایت با استفاده از تصاویر و عکس ها:

هیچ کاربری علاقه ندارد متنی بلند وبدون عکس را پشت سر هم بخواند. احتمالا شما هم تا کنون تجربه دیدن چنین صفحاتی راداشته اید. معمولا کاربران بسیار زیادی دربرابر این صفحات به سرعت ازآن صفحه خارج میشوند وآن صفحه رانمی خوانند. استفاده کردن از تصاویر در صفحات وب سایت ودربین مطالب موجب ارتباط وتجربه ی بهتر مخاطبان با مطالب صفحه شده و آن را ازیک نواختی خارج درمی آورد. هم چنین استفاده کردن صحیح ازعکسها تصاویر می تواند تعامل بیش تری از بازدیدکننده وب سایت گرفته وشاید موجب اشتراک ‌گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی یا وب سایت‌ های دیگرشود. پس در نتیجه استفاده درست از تصاویر تجربه کاربری وب سایت شما رابرای کاربران تا حدبسیاز زیادی بهبود میبخشد.

 

تصاویر وب سایت تان را سئو کنید.

سئو کردن تصویرها وعکس عملیات ایجادتصاویری با کیفیت در فرمت، سایز ورزولوشن مناسب برای وب سایت است، بگونه ای که موجب میشود تعامل مخاطبین بامحتوا افزایش یابد. عملیات سئو عکس و تصویر ها هم چنین شامل برچسب گذاری و اضافه‌ کردن اطلاعاتی به عکس است که رباتهای موتورهای جستجوگر گوگل بتوانند محتوای عکس ها را به خوبی تشخیص دهند. برخی بررسی ها نشان ‌می دهد چیزی در حدود بیست درصد فضای صفحات وب ازتصاویر تشکیل شده اند. از آنجا که تصاویر معمولا حجم بیشتری نسبت به المان های متنی در صفحات وب سایت دارند، حجم آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد وب سایت داشته باشند.

اگر بتوانید حجم عکس وتصاویر وب سایت را بدون افت کیفیتشان کم کنید، سرعت لود صفحات وب سایت تان بیش ترشده و در نتیجه تجربه کاربری وب سایت هم بهبود می یابد. جالب است بدانید هر یک ثانیه تاخیر درلود صفحه وب سایت، موجب میشود حدود هفت درصد ازنرخ تبدیل کاربران کاهش پیداکند. هم چنین وقتی سرعت لودیک صفحه وب سایت از سه ثانیه بیش ترشود، حدود چهل درصد از بازدید کنندگان صفحه ریزش می کنند.
به اضافه، بخش زیادی از جستجوها در موتورهای جستجوگر گوگل هم درقسمت جستجوی تصاویر انجام می گیرند. سئو تصویر ها به شما کمک می کند جایگاه عکس های وب سایت خود را در لیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل افزایش دهید وبازدید ورودی به وب سایت را ازاین روش هم بالاببرید. به همین دلایل بهینه سازی و سئو تصویرها وعکسهای وب سایت اهمیت بسیارویژه ای چه در ارتقا رتبه وب سایت و چه در جذب کاربران به وب سایت دارد.

 

اهمیت بهینه سازی و سئو عکس ها در بالابردن رتبه وب سایت:

این روزها رباتهای موتور های جستجوگر ازقبیل گوگل برای رنکینگ ورتبه‌ بندی وب سایت ها بیش تر از هر چیزبه تجربه کاربری وب سایت هاتوجه می کنند، درحقیقت همه عملیات سئو بایدبرای بهبود تجربه کاربری مخاطبان وب سایت باشند. چونکه بهبود تجربه کاربری وب سایت تاثیر مستقیمی روی بالابردن جایگاه وب سایت درلیست نتایج موتورهای جستجوگر گوگل رادارد. با انجام سئو تصویر ها تجربه کاربری وب سایت و در نتیجه رتبه آن در موتور های جستجوگر گوگل ارتقا پیدامی کند.

 

کارهایی که باید برای سئو و بهینه سازی تصاویر وب سایت انجام دهید:

همان طور که گفتیم عملیات سئو تصاویر باید تصاویری مناسب درحجم، سایز ورزولوشن مناسب همراه بااطلاعات لازم برای قرارگرفتن در صفحات وب سایت تولیدکنید. در این بخش به بررسی مهم ترین عملیاتی می پردازیم که برای سئو تصویرها باید انجام بگیرند:

 

1: استفاده از فرمت مناسب برای عکس

در بحث بهینه سازی و سئو تصاویر وب سایت چیزی به نام فرمت مناسب برای تصاویر وجودندارد. انتخاب کردن فرمت تصاویر کاملابستگی کاربرد و استراتژی شما دارد.
معمولا از فرمت Jpeg برای تصویرها با سایز بزرگ استفاده میشود. پس برای تصاویری که ابعاد و کیفیت بسیار بالایی دارند بهتراست از این فرمت استفاده شود.
از فرمت PNG برای تصاویری که تصویر بک گراند شفاف دارند استفاده میشود. هم چنین فرمت PNG کیفیت بسیار بالایی نیزدارد ودرنتیجه حجم تصاویر با این فرمت نیزافزایش می یابد.
از فرمت Jpg برای تصویر های معمولی با کیفیت و وضوح معمولی می توان استفاده کرد.
از فرمت WebP می توان به جای تصاویر PNG و Jpeg و Jpg استفاده کرد. در این فرمت حجم تصاویر بسیار کاهش می یابد وهمچنین امکان کپی کردن نیز به راحتی فراهم نیست. از ابزار Squoosh برای تبدیل فرمت تصاویر به WebP می توان استفاده کرد.
از فرمت SVG برای لوگو و آیکون ها بهره ببرید. با کمک کدهای CSS یا JavaScript می توانید عکس هایی با فرمت SVG بسازید و بدون افت کیفیت تغییر سایز دهید.
بعضی از مرورگرها وبرخی از دستگاه های موبایل ممکن است فرمت خاصی را پشتیبانی نکنند و در این گونه موارد تصویرها در آن دستگاه ها نمایش داده نمی شود. برای کنترل این مورد می توان از ابزار وب سایت canIuse.com استفاده کرد. این ابزار فرمت هایی را که توسط مرورگرها ودستگاه ها پشتیبانی می شوند را نمایش می دهد. به طور کلی قبل از ذخیره کردن عکس ها توجه کنید که هر فرمتی برای بعضی تصویر ها مناسب است. اگر تصویرها شماحالت photo دارد یعنی عکس طبیعی است یا اینکه پراکندگی رنگی آن زیاد است بهتر است که آن را با فرمت jpg ذخیره نمایید. در صورتی که تعداد رنگ های تصویرها شما کم است و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵رنگ است بهتر است که با فرمت gif یا png-8 ذخیره نمایید، و در صورتی که پراکندگی رنگ کم است اما بیش از ۲۵۵ رنگ است با فرمت png-24 ذخیره کنید. پیشنهاد می شود فرمت jpg را برای تصویر های بزرگی که توسط عکاس حرفه‌ای گرفته شده‌اند، استفاده نمایید. اما برای استفاده های معمول فرمت png انتخاب خوبی است.

 

2- سئو حجم تصاویر

قدم بعدی در سئو کردن تصویرها این است که حجم فایل عکس را تا حدامکان کاهش دهید. البته نکته ای وجود دارد این است که فشرده سازی حجم تصاویر نباید کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد. تصاویر معمولا بزرگ ترین المان هایی هستندکه در صفحات وب سایت قرار می گیرند ومی توانند سرعت بارگذاری آن رابالا ببرند. با توجه به اینکه سرعت بازشدن وب سایت یکی از فاکتورهای بسیارمهم رنکینگ و رتبه بندی در موتورهای جستجوگر گوگل است، از این ر‌و بهینه ‌سازی حجم عکسها وتصویر ها یکی از مهم ترین بخشهای سئو تصویر است. استفاده کردن از تصویر ها باحجم بسیار زیاد موجب دیرتر بازشدن وب سایت می شود. اگر در بخش مقالات خود می خواهید از تصاویر استفاده نمایید معمولاتصاویر باعرض 900 پیکسل برای یک صفحه وب یک ستونه مناسب میباشد، وبالطبع آن بسته به تعداد ستونهای یک صفحه این اندازه راتغییر دهید، ولی اگر یک تصویر تمام عرض می خواهید نهایت عرض آن را 900 پیکسل درنظر بگیرید.
برای کم ‌کردن حجم تصاویر می توانید از نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ یا تاینی پی ان جی یا کامپرس جی پک استفاده نمایید. علاوه بر این بعضی افزونه‌های وردپرس مثل wp smush هم این کار را برای شما انجام می دهند. ترجیحا بهتر است جحم تصاویر را قبل از آپلود روی وب سایت کاهش دهید، ولی اگر از افزونه‌های وردپرس استفاده می نمایید، اطمینان حاصل نمایید که عملیات کاهش حجم عکس را روی سرورتان ،افزونه موردنظر، در خارج از وب سایت تان انجام دهد تا سرعت لود وب سایت پایین نیاید.

 

3- فشرده کردن تصاویر

یکی ازراه های کاهش حجم تصاویر فشرده کردن حجم آن هااست که تاثیر بسیار زیادی در بالاآمدن وب سایت شما دارد. شما این کار را می توانید با نرم‌افزارهای رایج همانند فتوشاپ هم انجام دهید.

 

4- تگ متن جایگزین برای تصاویر

تگ متن جایگزین برای تصویر ها به عنوان Alt tag شناخته ‌می شود. ممکن است تا‌به حال با این حالت مواجه شده‌اید که مرورگر نتواند تصاویر یک وب سایت را لود نماید وبه جای آنها، متنی را نمایش می دهد. این متن همان Alt tag یا متن جایگزین تصویر است که شناخته میشود ومهم ترین بخش در سئو تصویرهااست، این متن بایدمحتوای عکس موردنظر راتوصیف کند.
از آن جاکه این متن درمواقع بارگیری ‌نشدن تصویرها به کاربران وب سایت نشان داده میشود،حتما از متنی برای آن استفاده نماییدکه به خوبی محتوای تصویر را توضیح دهد. نوشتن متن مناسب برای جایگزین تصاویر به شما کمک می کند رتبه وب سایت خودرا در نتایج موتور های جستجوگر گوگل به ویژه بخش جستجوی تصاویر ارتقادهید. موتور های جستجوگر گوگل هم به شدت بر اهمیت ویژگی متن جایگزین عکس در سئو عکس تاکید می کند. با استفاده کردن از تگ آلت این امکان برای شما وجود داردکه آن تصویر رابه ربات ها بشناسانید. در حقیقت ویژگی یک روش فوق العاده برای سئو و بهینه ‌سازی موتورهای جستجوگر گوگل می باشد. موتورهای جستجوگر گوگل ابرازکرده از متن جایگزی تصویر یاهمان تگ آلت، برای تشخیص ارتباط تصویر باعبارت جستجوی کاربران استفاده می کند.

 

5- سئو نام تصاویر

تاجایی که به سئو تصاویر مربوط است، انتخاب نامی که عکس را توضیح دهد وشامل کلمه کلیدی موردنظر آن باشد، امری بسیارحیاتی است. نام تصاویر به رباتهای موتورهای جستجوگر گوگل درمورد موضوع عکس هم اطلاعاتی می دهد. درصورتی که از نا‌م هایی مثل اعداد برای عکس های وب سایت استفاده نمایید، فرصت بسیارخوبی که برای معرفی محتوای عکس وحتی صفحه در اختیارتان قرار دارد را از دست میدهید.

 

6- قانون کپی رایت تصاویر

همان طور که درمورد متن های وب سایت تاکید می شود محتوای اختصاصی برای وب سایت خود تهیه کرده و ازکپی ‌کردن به شدت پرهیز نمایید، درمورد تصاویر هم بایداین مسئله را رعایت نمایید. استفاده از تصاویر کپی وتکراری بین وب سایت‌ ها کاری معمول است اما لازم است بدانید این کار تجربه کاربری وب سایت را پایین آورده وکمکی به افزایش رتبه وب سایت نمی کند.
حتما شما هم دیده‌اید تعدادی عکس در فضای وب وجود دارد که وب سایت ‌ها برای مطالب مختلف خود از آنها استفاده می کنند. مسلما این تصاویر آ‌ن قدر در وب سایت‌ های مختلف نمایش داده شده‌اندکه دیگر جذابیتی برای کاربران ندارند. این کار درحقیقت شما را از هدف اصلی سئو تصویرها که کمک به ارتقای تجربه کاربری وب سایت بود، دور می کند. تصاویر کپی را هرچقدر هم که سئو کنید، باز هم نمی توانند مزیت هایی را که یک عکس غیر کپی برای وب سایت دارد، فراهم نمایند.

 

7- سئو تصاویر سایت برای موبایل

حتما شما هم از اهمیت جستجوی موبایل در دنیای امروز خبر دارید، این روزها گوگل ایندکس نسخه موبایل وب سایت‌ ها را نسبت به نسخه ی دسکتاپ در اولویت قرار داده است. ازاین رو سئو تصاویر برای نسخه موبایل اهمیت بسیار زیادی پیداکرده است. استفاده از تصاویر ناهمخوان با موبایل می تواند به شدت نرخ پرش وب سایت را بالا برده و رتبه ی شما را کاهش دهد. در عوض سئو عکس برای موبایل، می تواند ترافیک بسیار زیادی از طریق گوشی های موبایل به وب سایت شما هدیه دهد.
برای آنکه تصاویر وب سایت را واکنش گرا کنید، موزیلا استفاده از ویژگی srcset و sizes را برای ارائه اطلاعات لازم به مرورگر توصیه می کند. البته درصورتی که وب سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کند، با به کاربردن قالب های وب سایت تعاملی می توانید خیال خود را از بابت واکنش گرا بودن تصاویر وب سایت راحت کنید.

 

8- اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

اضافه کردن تصاویر به وب سایت مپ باعث می شود شانس خزش وایندکس تصاویر وب سایت توسط موتورهای جستجوگر گوگل بیشتر شود. در نتیجه همه انتظاری که از سئو تصویر داشتید، زودتر به ثمر مینشیند. می توانید تصاویر را در وب سایت مپ اصلی وب سایت وارد کنید یا اینکه برای آن یک نقشه وب سایت جداگانه در نظر بگیرید. البته درصورتی که از افزونه یواست برای سئو وب سایت استفاده می کنید، خودش این کارها را برای شما انجام می دهد.

 

جمع‌بندی

سئو عکس فرصت بسیار خوبی برای بالابردن رتبه وب سایت و جذب ترافیک بیشتر در اختیار وبمسترها قرار می دهد. سئو تصویر باعث ارتقای تجربه کاربری وب سایت شده و از این طریق رتبه آن را در نتایج جستجوگر افزایش می دهد.
 

دیدگاه کاربران