مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-دو
اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-دو
نظرات: 3 نظر تگ ها: اصطلاحات طراحی وب سایت|مفاهیم طراحی وب سایت|برنامه نویسی|سئو وب سایت

اصطلاحات ومفاهیم تخصصی درطراحی،برنامه نویسی،سئو وب سایت-دو


بسمه تعالی

این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

دراین مقاله تلاش کردیم که مفاهیم و عبارات تخصصی واصطلاحات مورداستفاده در دنیای وب سایت و دهکده جهانی وب به همراه توضیحات آن برای شما عزیزان لیست کنیم.
درابتدا عرض می کنیم که به دلایل پیشرفت روزافزون تکنولوژی ها و بروزشدن تکنولوژی، اطلاعات این مقاله همواره در حال آپدیت و به روز شدن می باشد و اصطلاحات جدید به مقاله اضافه خواهد شد،
بسیاری ازوبمستران و اقرادی که به طراحی ، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو و بهینه سازی وب سایت علاقمند هستند و دوست دارند که دراین عرصه پاگذاشته و به دنیای حرفه ای طراحی و برنامه نویسی و سئو وب سایت واردشوند برای شروع باید بااصطلاحات بسیار تخصصی در این زمینه آشنا شوید، گروه وب سایت وان در این مقاله سعی کرده است کاربران عزیز را با اصطلاحات تخصصی و حرفه ای در زمینه طراحی ، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت آشنا نماید، از آن جایی که تکنولوژی و فناوری روز به روز در حال پیشرفت و بروزرسانی است و هم چنین شاهد تغییرات بسیار زیادی در این زمینه هستیم این مقاله هم آپدیت می شود ودر صورت تغییرات در متن ها و تعاریف اصلاحات لازم انجام خواهدگرفت.

اصطلاحات و مفاهیم تخصصی در طراحی، راه اندازی، برنامه نویسی، بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت-در حال بروز رسانی-قسمت دوم
 

وبلاگ:

مقدمه ای بر وبلاگ نویسی

وبلاگ یک یاچندین صفحه اینترنتی شخصی یاگروهی است که درآن شخص یاگروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات مختلف و متنوع ودلخواه می پردازند. و افکار، عقایداشعار ویا خاطرات خودرا برای مطالعه ی عموم درآن قرار می دهند. از آن جایی که وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آن رایک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد. وحتی گاهی بعضی ها پارا ازاین هم فراتر میگذارند و وبلاگ رایک رسانه ی اینترنتی می نامند.

وبلاگ و وبلاگ نویسی ازپدیده های بسیار نوین دردنیای پر راز ورمز دنیای اینترنت است. هم اکنون صدهامیلیون نفر از مردم سراسر جهان ازتمام سطوح اجتماعی واز تمامی قشرهابه وبلاگ نویسی روی آورده اند واز طریق وبلاگ نویسی نوشته های خودرا درمعرض دید عموم مراجعان از اقصی نفاط جهان دردهکده جهانی گذاشته اند.

اینترنت امکانات وابزارهای بسیارمتعددی را بمنظور ارائه ی خدمات وسرویس ها دراختیار علاقه مندان قرار می دهد . یکی ازویژگیهای بسیارجذاب اینترنت ارائه ی سرویس ها وخدماتی است که شمارا قادر میسازد بامخاطبان خود ارتباطی پویا ومتقابل برقرار کرده و ازنقطه نظرات آنان در رابطه بایک مطلب، آگاه شوید.
دراین راستا هریک ازکاربران میتوانند دانش و تجربه های خودرا در اختیار دیگران قرارداده و خود نیز بعنوان عضوی ازیک جامعه شبکه ای مطرح گردند ( اشتراک دانش ). تصور کنید ابزاری ارزان قیمت برای منتشر کردن مطالب دراختیار هر نویسنده ویا صاحب قلمی باشد که بتواند بااستفاده کردن ازآن عقایدها، اخبارها ، دیدگاه ها ونقطه نظرات خودرا دررابطه ی باموضوعات مورد علاقه، بدون محدودیت های مرسوم بیان . آیاشما علاقمند به استفاده کردن ازچنین ابزاری می باشید ؟ آیا مایل هستید به داشتن یک روزنامه شخصی که درآن بتوانید مطالب خودرا در ارتباط با موضوعات موردعلاقه ، بیان کنید؟ بشریت در طی چندسال گذشته قدم دردنیای جدیدی گذاشته شده است که بدون شک یکی از مهم ترین دستاورد های آن تحول ودگرگونی اساسی بسیاری درارتباط بانحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ ( Weblog ) ویا بلاگ ( Blog )نمونه ای دراین زمینه بوده که باتوجه به ماهیت اینترنت، ویژگی دوطرفه بودن وب وتنوع خواسته استفاده کنندگان، درکانون توجه علاقه مندان قرارگرفته و ماامروزه شاهد رشد وگسترش چشم گیرآن می باشیم. واژه " بلاگ " ،ازجمله واژه های جدیدی است که قدم درعرصه ی ادبیات جهانی اینترنت گذاشته است.

وبلاگ یا وب‌ نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یابلاگ (به انگلیسی: Blog) هم می‌گویند، نوعی وب‌ سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی ویا مقالات علمی موردنظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی ازدو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است. مطالب وبلاگ برمبنای زمانی که ثبت شده گروه بندی وبه ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌ شود. نویسنده وب‌ نوشت، وب‌نویس یاتارنویس نامیده می‌شود وممکن است ...
 

صفحه جشنواره های وب سایت:

دریک بیزینس یا تجارت یا فروشگاه ها یا هر شغلی که درزمینه فروش محصولات یاخدمات خود فعالیت دارند، به تازگی یک نوع فروش به روش مدرن اضافه شده است، شماتا حالا چشم تان به جشنواره های فروش محصولات ویا خدمات آشناشده است، درجشنواره های فروش معمولا محصولات یاخدمات بصورت قابل ملاحظه ای تخفیف قیمتی دارند به صورتی که مشتریان حتی اگرنیازی هم به محصولات یاخدمات نداشته باشند بازهم آن جشنواره را بررسی می نمایند و چه بساکه خرید های جشنواره ای انجام می دهند. فروش های جشنواره ای توسط مالکین شان طی بسیاری الگوریتم های مالی وحسابداری به طوریکه ای تدارک دیده می شوندکه بازهم برای شرکت شان در بلند مدت سود آوری داشته باشند، و حالا این جشنواره های فروش در وب سایت ها صفحه ای مخصوص به خود را می گیرند ویک نوع فروش و تبلیغ اینترنتی خوب به حساب می آیند.
 

صفحه تعرفه های وب سایت:

درصفحه ی تعرفه های وب سایت معمولا قیمت ها وتعرفه های محصولات و خدمات راقرار می دهند.
درفروش محصولات وخدمات، وجود قسمت تعرفه ی محصولات و یاخدمات بسیار جزئی ازتبلیغات موثر و مفید در جذب مشتری برای خریدمحصول یا خدمات می باشد به اینصورت که برای مشتری همه چیز نمایان است وبا دیدن تعرفه و قیمت ها وبررسی محصول یا خدمات می تواند خرید بسیار راحتتری داشته باشد.
 

صفحه فرصت های شغلی وب سایت:

صفحه فرصت های شغلی در وب سایت برای استخدام نیروهای موردنیاز در سازمان ها طراحی می شود.
در وب سایت قرار دادن صفحه فرصت های شغلی واستخدام هم جزء فعالیت های حرفه ای در موضوعات تبلیغات وبازاریابی اینترنتی می باشند.
 

صفحه باشگاه مشتریان وب سایت:

صفحه باشگاه مشتریان یک محیط برای ارتباط مستمر بین سازمان و مشتریان می باشد.
وجود صفحه باشگاه مشتریان در وب سایت شما نشان دهنده قدرت وب سایت و فعالیت ها و شغل و تجارت شماخواهد داشت، شما در باشگاه مشتریان تعامل راحت تری بامشتریان خود برقرار می کنید ومشتریان به صورت خودمانی تر حرفهای خودشان را میزنند.
 

صفحه نقشه وب سایت:

نقشه وب سایت یک صفحه است که شامل لینک وآدرس تمامی صفحات موجود در وب سایت را درخود قرار می دهد، این موجب می شودکه کاربران و حتی ربات های موتور های جستجوگر گوگل بسیار راحتتر به تمامی صفحات وب سایت دسترسی داشته باشند.
 

شبکه های اجتماعی وب سایت:

صفحه ی رسانه های اجتماعی در وب سایت برای معرفی آدرس های شبکه های اجتماعی سازمان ها و قراردادن اطلاعات موردنیاز آنها برای دسترسی به اکانت های شبکه اجتماعی می باشد.
 

حق کپی و رایت وب سایت:

درهر وب سایت سازنده و طراح وبرنامه نویس وب سایت به دلیل صرف هزینه بالا و زمان بسیار زیاد درانجام پروژه های طراحی وب برنامه نویسی وب سایت حق کپی ورایت غیر قانونی را از سوء استفاده کنندگان سلب می کند.
 

منوی اصلی وب سایت:

وجود منوی اصلی در وب سایت یک لازمه بسیار واجب در هر وب سایت می باشد، منوی اصلی وب سایت معمولا بصورت افقی در اولین سطر طراحی وب سایت قرار می گیرد یا بصورت افقی و سمت راست یا چپ وب سایت جای می گیرد.
 

منوی فوتر وب سایت:

در برخی از وب سایت ها ازیک منوی دیگر در فوتر وب سایت استفاده می نمایند تا دسترسی به صفحات اصلی وب سایت را دردرسترسی تر قرار دهند.
 

باکس جستجو در وب سایت:

در بسیاری از وب سایت ها باکس هایی برای جستجوی کلمات موردنظرشان در محتوای وب سایت قرار می دهند تاکاربران وب سایت هرچه سریع تر به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیداکنند.
 

استفاده از آرم وب سایت:

وجود آرم سازمان در سردر وب سایت هم از لحاظ تبلیغات اینترنتی وهم از لحاظ شناخت آرم توسط کاربران بسیار حائز اهمیت است.
 

عنوان و تایتل وب سایت:

عدم وجودعنوان و تایتل در وب سایت برای کاربران بسیارگمراه کننده خواهد بود، خود شماوقتی وارد وب سایتی می شویدکه هیج عنوانی در آن وجود ندارد چه فکری می نمایند.
 

سفارش آنلاین خدمات:

در بسیاری از وب سایت هابرای فروش محصولات و خدمات وب سایتشان نیاز به صفحه سفارش محصول و یا خدمات دارند.
 

صفحه اصلی وب سایت یا خانه:

صفحه ی اصلی یا خانه وب سایت، صفحه اول وب سایت می باشد که کاربران بعداز وارد کردن آدرس وب سایت شمابه آن صفحه منتقل می شوند.
 

صفحه درباره وب سایت:

معمولایک صفحه در وب سایت قرار می دهند که درباره وب سایت یاسازمان متن هایی نوشته می شود و بصورت کلی وب سایت یاسازمان مورد نظر راتعریف می کند.
 

صفحه تماس با ما وب سایت:

صفجه ی تماس با ما در وب سایت جزء واجبات و ارکان های اصلی در وب سایت می باشد، هرکاربری در وب سایت که نیاز داشت محصول یا خدماتی را خریداری نماید و یا مشاوره بگیرد نیاز دارد تااز صفحه تماس با ما به کارشناسان وب سایت ارتباط برقرار کند.
 

صفحه مقالات وب سایت:

در برخی وب سایت ها یک یاچند صفحه برای قرار دادن مقالات وب سایت در نظر می گیرند تابتوانند مخاطبین خود را به سمت وب سایت بکشند.
 

صفحه اخبار وب سایت:

صفحه ی اخبار وب سایت می تواند برای بیان خبرهای درون سازمانی چه از واحد فروش وچه از واحد تبلیغات و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.
 

صفحه آموزش های وب سایت:

در برخی از وب سایت ها صفحاتی برای قراردادن آموزش های مربوط به وب سایت قرار می دهند.
 

صفحه خدمات وب سایت:

وجود صفحه های خدمات وب سایت در وب سایت برای بیان لیست خدماتی که سازمان می تواند به کاربرانش ارائه دهد مورد استفاده قرار می گیرند.
 

صفحه سوالات متداول وب سایت:

وجود صفحه ی سوالات متداول در وب سایت از وقوع بسیاری از مشکلات احتمالی کاربران وب سایت جلوگیری می نماید.
 

صفحه نمونه کارهای وب سایت:

صفحه نمونه کارهای وب سایت همان گونه که از اسمش مشخص است برای نشان دادن نمونه کارهای سازمان یا وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
 

صفحه گالری تصاویر وب سایت:

صفحه گالری تصاویر وب سایت هم برای نمایش تصویرهای انتخاب شده توسط کارشناسان سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.
 

صفحه دانلود های وب سایت:

یک صفحه هم برای دانلود های وب سایت قرار می دهند تا درصورت نیاز برای دانلود هر فایلی ازآن استفاده نمایند.
 

متا تگ ها:

متا تگ ها و یا به اصطلاح متا دیتا (Meta Data)، اطلاعاتی هستند که در توصیف اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار میگیرند و در حقیقت اطلاعات تکمیلی صفحات وب شما می باشند وتوسط بازدید کنندگان قابل رویت نیستند. این تگ ها می توانند درهر صفحه وب با هر فرمتی و در صورتی که صفحه ی شما دارای قاب (فریم) باشد، در بخش head صفحه مورداستفاده قرار بگیرند.
امروزه اکثر موتور های جستجوگر گوگل از برچسب های متا استفاده می کنند این برچسب ها برای بررسی و شاخص گذاری صفحات مورد استفاده قرارمی گیرند به این معناست که شما می توانید توسط این تکنیک ها کنترل بیشتری بر روی نحوه نمایش صفحه در موتور های جستجوگر گوگل و در نهایت افزایش ترافیک بیش تر در آن، داشته باشید.
متا تگ ها از دو قسمت کلی تشکیل شده اند:
Name: تعیین کننده ی نام متا تگی است که شما قصد استفاده از آن را دارید.
Description: تعیین کننده محتویات متا تگ برای موتورهای جستجوگر گوگل است.
ربات های موتور های جستجوگر گوگل وقتی وب سایت شما را می یابند و میخواهند اطلاعات وب سایت شما را در بانک اطلاعاتی خودشان قرار دهند و به لیست شان اضافه نمایند از اطلاعات موجود در متاتگ ها یا برچسب های استفاده می كنند. متا تگ ها این اجازه رابه شما می دهند که كلمات كلیدی وب سایت وجملات توصیفی وب سایت خود را درآن تعریف نمایید، متا تگ ها به شما اجازه رامی دهند که تعریف نمایید یک موتورهای جستجوگر گوگل به چه نحوی اطلاعات وب سایت شما را درلیست نتایجش نشان دهد مثلا در متا تگ ها میتوانید کلمه ها وعبارات کلیدی وب سایت خودتان را تعریف نمایید این گونه وقتی کاربران کلمه ها وعبارات کلیدی وب سایت شما را جستجو نمایند موتورهای جستجوگر گوگل متا تگ وب سایت شما را مشاهده می نمایند و در لیست نتایجش برای آن کاربران وب سایت شما را قرار می دهد. که این در سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت شما کمک می کند.
متا تگ ها و یابر چسب های META برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، محل قرارگیری متا تگ ها یا برچسب های META را در بخش هد وب سایت یا HEAD می باشد.
مهمترین متا تگ های موجود برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند متا تگ کلمه ها وعبارات کلیدی و متا تگ توضیحات می باشند:
< m eta name="description" content="توضیحات مربوط به صفحه در اینجا قرار می گیرند">
< m eta name="keywords" content="كلمات كلیدی در اینجا قرار می گیرند">

زمانی كه یک كاربرد در حال جستجو کردن با موتورهای جستجویی كه از برچسب های متا و عبارات كلیدی پشتیبانی می كند می باشد اگراز عبارات كلیدی یا برچسب های متای موجود در وب سایت شما بعنوان عبارت های مورد جستجو استفاده نماید ممكن است وب سایت شما باآن تیتر در لیست ظاهر شوند و در زیر این تیتر مقداری یاتمامی كلماتی كه شما در توصیف صفحه خود در برچسب های متا قرارداده اید قرار بگیرند بهتراست كه توصیف صفحه دارای بیش از 200 كاراكتر (حروف و ..) نباشد. هم چنین كلمه ها و عبارات كلیدی در نتایج موتور های جستجوگر گوگل دیده نمی شوند وبهتر است آن ها را زیر 1000 كاراكتر نگهدارید زیرا اگربیش از این باشد موتورهای جستجوگر گوگل اضافه آن را نادیده می گیرند یا شما را از فهرست حذف می كنند ( برای جدا كردن كلمات كلیدی احتیاجی به ویرگول نیست) مثالی از موقعیت یک برچسب متای واقعی:
html
head
title Website1 Group /title
< m eta name="description" content="Website1 is the best website for design and SEO Website"
< m eta name="keywords" content=" Website Design, Seo Website, Programmer ">
/head
body
/body
/html
 

تمپلیت:

به قالب های از پیش طراحی شده وب سایت ها تمپلیت گفته می شود، قالب هایی از وب سایت ها معمولا به دو گونه هستند قالب های از پیش تعریف شده اچ تی ام ال وقالب های از وب سایت نرم افزار های مختلف، شما بااستفاده از قالب های از پیش تعریف شده وب سایت کارتان برای طراحی وب سایت بسیارساده می شود. استفاده از قالب های وب سایت در امر طراحی وب سایت امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چون که دیگر نیازی نیست زمان بسیار زیادی صرف طراحی وب سایت نمایند.
 

گوگل رنک:

همان گونه که می دانید رتبه بندی صفحات وب قبلا توسط گوگل وابزار page rank شروع شدکه برای رتبه بندی وب سایت ها و وبلاگ ها وحتی صفحات مختلف هرپایگاه اینترنتی، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و وب سایت های بارنک بالاتر از مزایایی در موتورهای جستجوگر گوگل برخوردارهستند وبه نوعی اعتبار یک وب سایت یا وبلاگ به حساب می آید.
 

الکسا رنک:

الکسا یک وب سایت معتبربین المللی است که آمار کاملی از رفتارهای کاربران و نحوه ورود به وب سایت های وب در سراسر جهان را به دست می آورد وبا آنالیز کردن آن اطلاعات رتبه بندی خودش راانجام میدهد. خلاصه وچکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هر چه این عدد به یک نزدیک ترباشد رتبه ی وب سایت، بهتر وبالاتر می باشد. می توان یکی تاحدودی وب سایت الکسا را یک موتور جستجو نامید. البته الکسا قابلیت های بسیار زیادی برای دریافت انواع گزارش ها در مورد وب سایت های متفاوت دارد.

به عنوان مثال وقتی می خواهید در وب سایتی تبلیغات انجام دهید یاتبلیغات اینترنتی خودرا به وب سایتی بدهید ابتدا کنترل نمایید که این وب وب سایت دارای چه رتبه ای در الکسا است وهم چنین دارای چه رنکی در گوگل است و بعد سفارش تبلیغات اینترنتی خودرا دهید.
دلیل کنترل وب سایت های پذیرنده تبلیغات اینترنتی این است که اگر بنر یاتبلیغات متنی خودرا در وب سایت ها منتشرکنید که از نظر رتبه یارنک از شما پایین ترهستند این کار عملا موجب کاهش ناگهانی رنک و رتبه شما خواهدشد به جای این که برای شما منفعتی داشته باشد.
آیا تابه حال پرسیده اید که این وب سایت چگونه ترافیک وب سایت ها ورتبه آن ها را تعیین می نماید؟ وب سایت الکسا همانند وب سایت های گوگل ویاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خوداست که کاربران می توانند بانصب آن، از امکانات وب سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که این نوار ایزار انجام می دهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربران انجام می دهند را به وب سایت الکسا گزارش می دهند. وب سایت الکسا با توجه به این گزارش ها، آمار ترافیک وب سایت ها ورتبه آن ها را ارائه میکند.
 

چرا وب سایت شما:

یک ایده تبلیغاتی و ایمارکتینگ برای جذب بازدید کننده به وب سایت این میتواند باشدکه یک صفحه به طراحی وب سایتتان باعنوان "چرا وب سایت ما" اضافه نمایید وبه طور واضح و دقیق توضیحات لازم رادهید که چرا مشتری باید وب سایت شما را انتخاب نماید.
 

صفحه جستجو در وب سایت:

یک وب سایت حرفه ای یک قسمت برای جستجو کردن در وب سایت قرار میدهد تاکاربران خیلی سریعتر به خواسته هایشان برسند وجذب وب سایت شماشوند.
 

صفحه سوالات رایج وب سایت:

قراردادن صفحه ی سوالات متداول ورایج در طراحی وب سایت هم به عنوان کمک کننده به بازدید کنندگان کمک میکند کاربران اگرسوالی داشتند در این قسمت مطرح نمایند یاصفحه را مشاهده نمایند امکان دارد سوالی که برایتان پیش آمده باشدقبلا توسط شخص دیگری پرسیده شده وجوابش را درآن صفحه پیدا نمایید.
 

صفحه جشنواره و تخفیف های وب سایت:

معمولا وجود این صفحه در وب سایت های فروش مورد استفاده قرار می گیرد به اینصورت که برای فروش محصولات یاخدمات خود ازارائه دادن تخفیف ها وپبشنهادهای خوب به کاربران استفاده می نمایند.
 

صفحه کتابخانه الکترونیک وب سایت:

وجودیک کتاب خانه دیجیتالی در طراحی وب سایت هم عملیاتی است که در طراحی وب سایت مورداستفاده قرار میگیرد،
 

ارسال مطلب به دوستان:

معمولا در وب سایت ها ی مختلف مثل رسانه های اجتماعی زمانی که یک پست یامطلب برایتان موردپسند واقع شد ودوست دارید آن پست را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید از لینک "ارسال مطلب به دوستان" استفاده میشود.

پایان قسمت دوم، ادامه مقاله اصطلاحات ومفاهیم تخصصی در طراحی،راه اندازی،برنامه نویسی،سئو و بهینه سازی وب سایت را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.

این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.

دیدگاه کاربران