مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / نکات مفید برای بهینه کردن و سئو کردن URLها
نکات مفید برای بهینه کردن و سئو کردن URLها
نظرات: 3 نظر تگ ها: بهینه کردن URL|سئو کردن URL|نکات URL|سئو آدرس صفحات

نکات مفید برای بهینه کردن و سئو کردن URLها


نکات مفید برای بهینه سازی و سئو وب سایت URLها را بررسی می کنیم

این را به خاطر داشته باشید که بهینه سازی کردن URL ها برای سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت ها بسیار موثر و تاثیر گذار خواهد بود؛ قطعا تاکنون خود شما هم وب سایت های بسیارزیادی مشاهده کرده اید که به دلیل بهینه سازی نبودن URL در آن ها شما متوجه اصل کار وب سایت نمی شوید، دراین جا وب سایت وان راه هایی برای بهینه سازی و بهبود یافتن ساختار URL مناسب نکاتی کلیدی را به شما توصیه می کند:

1. اصل ساده نویسی URL:

طراحی URL باید به گونه ای باشد که بتوانند کاربران شما تنها با دیدن آن، محتوای داخل صفحه را به صورت صحیح پیش بینی نمایند. ساختار URL باید راحت و آسان باشد، بایستی محتوای داخل صفحه ها را بازگو کند، به صورتی که هم ربات ها و هم کاربران برداشت مشابه ازآن داشته باشند. تا جایی که ممکن است به جای اعداد ازحروف و عبارات استفاده نمایید. برای به مثال از برند خود و یا نام محصولات خود در ساختار URL خود استفاده نمایید. این گونه نه تنها برای کاربران آسان تر و دلچسب تر است، بلکه بسیار راحت و بهتر در ذهن کاربران جای می گیرد و دسترسی داشتن با وب سایت شما برایش آسان و سریع تر می شود.

2. اصل کوتاه نویسی URL:

بمنظور بهینه سازی وب سایت URL از عبارات و پارامترهای مختصری استفاده نمایید. به گفته ی گوگل URL های پیچیده و سخت باپارامترهای مختلف برای رباتها مشکل ایجاد می کند. زیرا تعداد بسیار زیادی URL غیرضروری ایجاد میشود که به محتواهای مشابه ویکسان در وب سایت شما اشاره می کند. راحت و مختصر بودن URL به آسودگی به حفظ و اشتراک گذاری آن کمک میکند پس بنابراین:
نتیجه گیری  می کنیم که بمنظور بهبود یافتن سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت URL هرچقدر تعداد کاراکترها کم ترباشد، URL هم بهتر میباشد.

گزارشات و تحقیقاتی که انجام شده درسال ۲۰۱۴ نشان دهنده این است که به اشتراک گذاری اجتماعی (که تاثیر بسیار مثبتی اما غیرمستقیم بر روی سئو وب سایت دارد) URL های مختصر هم که محتوای وب سایت را به خوبی نشان میدهند هم عملکرد بسیار بهتری نسبت به آدرس های مبهم، طولانی یا غیربرندی دارند.
آدرس های مختصر بهتر از آدرس های طولانی و زیاد است
معمولاً آدرس هایی که کوتاه ترهستند به آدرس های طولانی ارجحیت دارند . اگر آدرس وب سایت یا صفحه های شما کم تراز ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر باشند، به هیچ وجه جای نگرانی نیست. ولی اگر URL های شما بیش تراز ۱۰۰ کاراکتر را دارند بهتراست به فکر بازنویسی آن هاباشید.
این مسئله خطای مستقیم در گوگل یا بینگ به حساب نمی آید. این موتورهای جستجوگر گوگل میتوانند بدون ایجاد مشکل این آدرس ها را کنترل کنند. مشکلی که وجوددارد در مورد کاربرد ها و تجربه ی کاربری می باشد. آدرس های مختصر وکوتاه را به آسانی میتوانید کپی کنید، و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و در وب سایت های دیگر هم قرار دهید. همین موضوع موجب بهبود و کارایی آن لینک میشود ودر هر لایک، توییت، پین، ایمیل یالینک تاثیر بسیاری خواهد داشت.

3. URL های استاتیک بهتر در ذهن کاربران می ماند:

URL های داینامیک توسط سرورهای وب و سیستم های مدیریت تولید محتوا تشکیل میشوند و در آن ها ازعلامت سوال (؟)، علامت جمع یا (+) یا مساوی (=) استفاده می کنند؛ پس بهتراست از آن ها استفاده نکنید.
از آن جاکه آن ها مختص محتوای شمانیستند، به یاد آوردن آن سخت و مشکل خواهدبود زیرا محتوای صفحات را توصیف نمیکنند، بنابراین نرخ کلیک را پایین می آورند.
پس درصورت امکان اگر از URL های استاتیک استفاده نماییم این امکان را میدهد که ساختار لینک خود را بهینه سازی وب سایت نماییم.
این نوع آدرس ها زیبا و قشنگ به نظر نمی رسند
اگر میتوانید از کاربردهای پارامترهای URL دوری کنید، قطعاً این کار راانجام دهید. اگربیش ازدو پارامتر دارید، بهتراست وقت خودرا برروی دوباره نویسی آنها قراردهید و تلاش کنید آن ها را بصورت استاتیک؛ قابل خواندن و متنی در آورید.
بیش تر پلتفرمهای CMS درطول سالهای اخیر توجه بسیار زیادی به این موضوع داشتند ولی هنوز هم موارد بسیار اندکی مشاهده میشود که از همین نوع پارامترها استفاده می نمایند. همچنین شما می توانید برای انجام دادن این عملیات از ابزارهای mod_rewrite ، ISAPI rewrite و MS’ URL Rewrite Module استفاده نمایید.
بعضی ازپارامترهای داینامیک برای پیگیری کلیک کردن قابل استفاده قرارمی گیرد (همانند مواردی که توسط اپلیکیشن های اشتراک گذاری اجتماعی هم چون Buffer قرارداده میشوند). به صورت کلی، این مدل پارارمترها موجب بروز مشکلات بسیار بزرگ نمیشود اما امکان دارد موجب ایجاد آدرس های طولانی وعجیب غریب شود. خودشما درمورد موثر بودن یا موثر نبودن پارامترهای شمارنده کلیک در آدرس وب سایت یا صفحه ها تصمیم بگیرید.

4. نکته بسیار مهم: در URL ها از کلمات کلیدی استفاده کنید:


اگر شما تصمیم داریدکه با یکی از کلمات کلیدی وب سایت خودرا رتبه بندی نمایید، نه تنها درخود صفحه، بلکه بایستی درساختار URL هم ازآن استفاده نمایید. بهترین  وموثرترین کلمات کلیدی آن هایی هستندکه مرتبط و خاص به حساب می آیند. سعی کنید از کلمات کلیدی گمراه کننده و اشتباه استفاده نکنید چونکه ترافیک اساسی وب سایت شمارا در صفحه ی اشتباه جمع میکند، هم چنین کلمات کلیدی را تنها به محتوای صفحه ها وابسته نکنید به خاطر این که موجب پایین آمدن رنکینگ صفحه خواهد شد.
هدف ما از قرار دادن کلمه های کلیدی که تصمیم داریم باآن ها رتبه بندی بالاتری دریافت نمایید میتواند ایدۀ بسیار خوبی برای آدرس های URL تان باشد. همین امر به خاطر دلایل متعددی موثر و صحیح است.
اولاً کلمه های کلیدی که در URL قراردارند به کاربرانی که URL شمارا در شبکه های اجتماعی، ایمیل یالینک های موجود در وب سایت ها می بینند، کمک بسیاری می کند تا متوجه شوند که این آدرس به مطلبی که بدنبالش هستند مرتبط است. به تصویر زیر مشاهده نمایید، متا فیلتر تعبیه شده در مرورگر نشان میدهد که آدرس وب سایت با موضوع لینک شما هم خوانی دارد:

ثانیاً آدرس هایی که استفاده می کنید بصورت منظم و مرتب کپی میشوند. هنگامی که انکر تکستی یامتنی برای لینک وجود نداشته باشد، خود URL میتواند به عنوان انکر تکست عمل نماید و محتوایی که درآن بکار رفته است را معرفی کند (همین امر هنوز هم یک سیگنال قدرتمند و حرفه ای برای رتبه بندی به شمار می آید). به شکل زیر توجه نمایید:

بنابراین، کلید واژه هایی که در آدرس های URL یا صفحه های وب سایت شما قرار می گیرند در نتایج موتورهای جستجوگر گوگل نمایش داده میشوند. محققان دریافتند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردن بک لینک در نتایج جستجوگر مدنظر قرار میدهند.

 

5. درURL از کلمات کوچک استفاده کنید

اگر چه شما میتوانید درهر آدرسی هم از کلمه های بزرگ و هم از کلمه های کوچک استفاده نمایید اما URL ها به کلمات بزرگ و گوچک حساس ترهستند و به کار بردن از کلمات بزرگ امکان دارد همه چیز را خراب کند. بیشتر کاربران هنگامی که میخواهند آدرس صفحه ها و ایمیل ها را وارد نمایند، از کلمه های کوچک استفاده می کنند. بنابراین بهتر است که در ساختار URL از کلمه های کوچک استفاده نمایید. هم چنین درآن از قانون 301 هم استفاده کنید تاآدرس وارد کرده اید که به اشتباه بزرگ واردشده را بصورت اتوماتیک درست کند وشما را به آدرس صحیح هدایت نماید.

 

 

6. استفاده از خط فاصله

موتور های جستجو گر گوگل توصیه می کنند که اگر از عباراتی که شامل چندکلمه ی مختلف میباشد استفاده نمایید، آن ها رابا استفاده ازخط فاصله (-) جدا کنید. بعنوان مثال بجای chocolatecake از chocolate-cake استفاده نمایید. هرچند استفاده کردن از کلمه های به هم چسبیده خطایی را ایجاد نمیکند اما بهتراست که به توصیه های گوگل کلمات خودرا با استفاده ازخط فاصله جدا نماییم تاپردازش آن برای کاربران و کرولرها راحت باشد.

سال های قبل استفاده کردن از زیرخط (_) در آدرس وب سایت منعی بود. ولی درچند سال اخیر، موتورهای جستجوگر گوگل توانستند بر ایرادهای قبلی خود غلبه کنند و درحال حاضر خط فاصله وخط زیرین عملکرد یکسانی در موتورهای جستجوگر گوگل دارند. خط فاصله درآدرس وب سایت میتواند کارساز و موثرباشد ولی می تواند ظاهر آن راتا ۲۰% خراب نماید و ازقابلیت خوانا بودن آن بکاهد.
بنابراین اگرنیازی به این دومورد نداشتید بهتراست از کاربردهای آن در URL جلوگیری نمایید.

 

 

7. در مواقع لزوم از دامنه و زیر دامنه یکسان استفاده کنید

توضیحات این گزینه کمی سخت است زیرا مسائل ونمونه هایی زیادی وجود داردکه افراد درحال انتقال دادن محتوای خوداز subdomain به subfolder هستند ونتایج بسیارخوبی هم دریافت میکنند. هم چنین تعداد بسیاری بودنند که محتوای خودرا از Subfolder به Subdomain منتقل کرده اند و ترافیک وب سایت خودرا از دست داده اند.
به طور قطعی نمیتوان گفت این گزینه کارساز و موثر نیستند. اگر یک subdomain تنها راه حلی است که میتوانید بااستفاده کردن از آن یک وبلاگ جدید تشکیل دهیدو محتوای موردنیاز خود را انتشار دهید، پس بهتراست اینکار را انجام دهید. ولی اگرمحتوای وبلاگ شما دریک دامنه اصلی و subdomain واحد قرارداشته باشد، امکان دارد که رتبه بندی شما بامشکلات بسیاری مواجه شودو برروی عملکرد های دیگر وب سایت ها تاثیری نداشته باشد.
اگر وبلاگ شما برروی Subfolder قراردارد، احتمال این موضوع که با افت ترافیک روبروشوید بسیار زیاد است. پس ترجیحاً اگر میخواهید وبلاگ خودرا به یک زیر دامنه انتقال دهید برروی این امر بادقت بسیاری انجام دهید.

 

 

8. آدرس URL سایت تان برای انسان ها خوانا باشد

همان گونه که خودتان بهتر میدانید آدرس وب سایت وصفحه های شما توسط کاربر انسان خوانده میشود پس اگربتوانید این آدرس ها را طوری ساختاردهی نمایید که خواندن آن برای انسان ها آسان و ساده ترباشد، پس خواندن آن هم برای موتورهای جستجوگر گوگل ساده وراحت خواهدبود. دردسترس بودن، همیشه یکی ازبخش های مهم و اساسی درحوزه سئو وب سایت بوده است اماهیچ وقت به اندازه ی امروز اهمیت بسیاری نداشته است زیرا موتورهای جستجوگر گوگل، امروزه میتوانند اطلاعات کاربران را بررسی کنند و تشخیص دهند که کاربران بدنبال چه چیزهایی هستند.
خوانابودن آدرس صفحه ها برای هر یک از اشخاص متفاوت است ولی خوشبختانه تصویر زیر میتواند درک بالاتری ازموضوع به شمادهد:

لازم نیست که هر قسمتی از آدرس وب سایت کامل و منظم باشد ولی حداقل بایدبه گونه ای مدیریت و بررسی شود که درک وفهم آن توسط کاربران آسان و راحت باشد تا افراد بتوانند به آسودگی آن راپیدا نمایند.

 

 

9. آدرس های متعدد برای یک محتوا را تصحیح کنید

اگردو URL داریدکه به محتوای مشابه ای اشاره میکند، تلاش کنید آن ها را متعارف سازی یاهمان canonicalize کنید. شما میتوانید این عملیات را با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ (اگردلیل واقعی برای نگه داشتن محتوای تکراری ندارید) یاروش rel=canonical (اگر مایل هستید نسخه های متفاوتی برای بعضی از بازدیدکنندگان داشته باشید) انجام دهید. آموزش فرآیند این کار را قبل تر در مقاله محتوا تکراری چیست برای شما بازگو کردیم.
اگرچه محتوای تکراری موجب جریمه شدن وب سایت شما نمیشود (درتعداد بسیار کم، قطعاً تولیدمحتوای تکراری بصورت منظم  وتمیز موجب جریمه خواهدشد) اما میتواند سیگنال های رتبه بندی را دسته بندی کنید وهمین امر برروی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر گوگل موثر و مفید خواهد بود.
اگرصفحه A پتانسیل خاصی برای رتبه بندی داشته باشد واگر از روی آن یک محتوای تکراری به نام A2 انتشار یابد، بااستفاده از متعارف سازی این دوصفحات، صفحه A شانس بالاتری برای به دست آوردن رتبه ی بهتری در موتورهای جستجوگر گوگل خواهدداشت.

 

 

10. آدرس URL را با عنوان صفحه هماهنگ کنید

این گزینه به این معنا نیست که عنوان موجود است بایدهمیشه با آدرس صفحه یکسان باشد. استفاده کردن از درک و فهم عنوان در آدرس کافی خواهدبود. هم چنین شما میتوانید تغییراتی درآن ایجاد نمایید. آدرس website1.ir/my-favorite-7-articles میتواند درک ومفهوم خود را برساند. هم چنین دیگر ساختارهای نوشتاری همانند website1.ir/my-favorite-7-seo-articles نیز آدرس بسیار خوبی محسوب می شود.
مطابقت داشتن آدرس با عنوان وب سایت، یکی از اهداف انسان محور می باشد. به عنوان مثال میتوانید با به کار گیری درست از آدرس به کاربران اطلاع دهید که چه چیزی در محتوای وب سایت وجوددارد و آیااین محتوای وجود داشته درآن میتواند موارد مورد نیاز او را برآورده کند یاخیر.
به همین دلیل هرچه سریعتر پیشنهاد می شود که عنوان وب سایت و صفحه های خودرا با عنوان و سرتیترهایی که در آن استفاده می شود یکسان وهماهنگ نمایید. هر چه قدر که منطبق بودن  و هماهنگی بیشتر  وبهتر باشد، بهتر خواهند بود.

به عنوان مثال دوآدرسی که در تصویر بالا می بینید در فیس بوک انتشار یافته است. که آدرس اول بسیار واضح و تمیر نیست. آدرس دوم طوری ساختاردهی شده است که محتوای موجود در آن بااستفاده از آن به عالی نمایش داده می شود. ماباید بدنبال سطح یکسان وثابتی از شفافیت و جامعیت در آدرس ها و عنوان های خودباشیم.

 

 

11. قرار دادن حروف اضافه در آدرس سایت ضروری نیست

اگر عناوین/ سرتیتر ها شما شامل حروف اضافه (Stop Words) هست، قرارگیری آن در URL ضروریتی ندارد. دربعضی ازموارد این حروف اضافه میتواند آدرس شمارا مختصر تر نماید و خواندن آن درمحیط های اشتراک گذاری را راحت تر نماید. در مورداستفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم گیری کنید.
همان گونه که مشاهده می کنیدما دراین مقاله تصمیم گرفتیم که کلمه ی For رادر آدرس وب سایت قرار دهیم چراکه خواندن آن برای کاربران هم راحت تر میشود و هم چنین، آدرس دامنه به قدری طولانی نیست که بخواهد مشکلی پیش بیاید.

 

 

12. علائم نامناسب را از آدرس سایت حذف کنید

هنگامی که بعضی از علائم متنی در آدرس وب سایت قرار می گیرند، خواندن آن برای افراد کمی سخت ودشوار می شود. بطور کلی، بهتراست این موارد را پاک گردد یا پردازش شود. درشکل زیر لیستی از کاراکترهای امن در برابر کاراکترهای نامناسب را مشاهده می کنید:

این موارد نه تنها خوانابودن آدرس وب سایت را  دچار مشکل می کنند، بلکه فرآیند خزش را از بین می برند و در بسیاری از مرورگرها اختلالاتی ایجاد می کنند.

 

 

13. تعداد ریدایرکت ها را به دو مورد یا کمتر محدود کنید

اگر کاربران یا خزنده های موتورهای جستجوگر گوگل آدرس A را درخواست نماید و به آدرس B منتقل شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. حتی اگر آدرس B به آدرس C هم منتقل شود بازهم مشکلی ایجاد  نمی شود (هرچند که بهتر است که آدرس A مستقیماً به آدرس C منتقل شود) اما این تغییرات در مسیرها زمانی مشکل ساز خواهد بود که چرخۀ پیش آمده بیشتر از دو بار تکرار شود.
به صورت کلی، موتورهای جستجوگر گوگل چرخۀ ریدایرکت ها را بطور دقیق و واضح دنبال می کنند اما معمولاً پیشنهاد می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند چون که سیگنال های رتبه بندی این آدرس ها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بسیار بزرگ تر برای مرورگرها و کاربرانی است که از به وجود آمدن چنین چرخه ای خسته می شوند و امکان دارد که وب سایت را ترک کنند. کاربران موبایلی هم با این چرخه مشکلاتی خواهندداشت. به همین دلیل بایستی سعی کنید ریدایرکت های وب سایت خودرا به حداقل برسانید واز این طریق مشکل های وب سایت خود را حل و فصل نمایید.

 

 

14. پوشه های کمتر، بهتر است

آدرس زیر را مد نظر خود داشته باشید:
website1.ir/seo/content/strategy/blogging
حالا به آدرس زیر دقت داشته باشید که ساختار آن کمی تغییر یافته است:
website1.ir/scotch/seo-content-strategy-blogging
این موضوع به این معنی نیست که اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً موجب تخریب عملکردهای وب سایت شما میشوند اما استفاده کردن ازآن ها میتواند ویرایش رشته های URL را بسیار سخت تر کند. هیچ ضرورتی در استفاده کردن و یا نکردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهدداشت.

 

 

15. آدرس سایت خود را هش نکنید

هش (یا شناساگر URL) در طول تاریخ یک روشی را برای ارسال بازدیدکننده به موقعیت های خاصی از وب سایت بوده است. استفاده کردن از هش های URL برای نمایش محتوای منحصر به فرد و یا جداگانه، ایده ی عالی نیست. البته این موارد نیز استثناهایی با خود دارد. گوگل، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد از هش ها برای تشکیل برنامه های آژاکس (Ajax) استفاده نمایند. وب سایت هایی هم چون آمازون و توییتر دریافتند که استفاده نکردن از هش های پیچیده و مختلف می تواند مزایاهای بسیاری در پی داشته باشد. پس تا جایی که ممکن است از آن ها دوری کنید.

 

 

16. به کوچک یا بزرگ بودن حروف در آدرس سایت دقت کنید

چندین سال قبل، جان شرود محتوای بسیار جالبی درباره ی چالش ها و خطاهای مرتبط با حساس بودن به حروف بزرگ و کوچک نوشت. اگر از سرورهای مایکروسافت /IIS استفاده میکنید بایستی در این مورد مراقب باشید. اگر میزبانی وب سایت شمابر روی لینوکس یا یونیکس هست، با وجود داشتن چنین مواردی به مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد. به عنوان مثال website1.ir/AbC یک محتوای جداگانه نسبت به website1.ir/aBc به شمار می آید و این برای وب سایت شما ضرر خواهد داشت.

دردنیای ایده آل، شما قصد دارید مواردی که نادرست واشتباه است به طور خودکار به موارد صحیح تبدیل کنید. پروتکل های بازنویسی htaccess برای حل کردن این مشکلات وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

 

 

17. از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده نکنید

استفاده کردن از کلیدواژه های بسیار زیاد (Keyword Stuffing) در آدرس وب سایت می تواند نتایج معکوسی را به همراه خود داشته باشد و جلوی کلیک کردن کاربران برروی آن را بگیرد. همچنین تکرار زیاد کلمه های کلیدی هم نمیتواند به بالابردن رتبه ی وب سایت در موتورهای جستجوگر گوگل کمک بسیاری داشته باشد.

گوگل و بینگ پا را فراتر وبالاتر از الگوریتم ها برده اند وبه کلیدواژه های موجود که بسیار تکرار شدند ارزشی قائل نمی شوند. این موارد دیگر نمی تواند کمکی برای داشته باشد. پس شانس خود را برای داشتن رتبه بندی بهتر با تکرار کردن کلیدواژه در آدرس وب سایت از دست ندهید. اطمینان داشته باشید که در صورت تکرار بسیار زیاد کلمه های کلیدی، کلیکی نصیب شما نمی شود.

رعایت و انجام دادن تمام نکاتی بالا بسیار ارزش خواهد داشت تا بتوانید URL صفحه های خودرا به بهترین شکل موجود بنویسید زیرا URL یک ساختار جهانی است پس باید بصورت یکسان و درست نوشته شود. به این معنی است که از نکات یکسانی برای نوشته شدن آن استفاده شود تا همه ی URL ها شکلی واحد و مرتب به خود داشته باشند. داشتن تناقص درآن به سادگی موجب به وجودآمدن دوگانگی و اغتشاش در ذهن کاربران میشود؛ پس با رعایت کردن روش های بهینه سازی وب سایت URL وهم چنین بهینه سازی وب سایت لینک ها، می توانید سئو ی ارزشمندتری داشته باشید.
 

 

دیدگاه کاربران