مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / وبلاگ
وبلاگ
نظرات: 3 نظر تگ ها: وبلاگ چیست|تعریف وبلاگ

وبلاگ


وبلاگ یا همان وب نوشت که به آن تار نوشت، تار نگار و یا بلاگ (به انگلیسی: Blog) هم نانیده می شود، نوعی وب سایت است که دارای اطلاعات کاربردی همانند: گزارش روزانه، اخبارها، یادداشت های شخصی ویا مطالب علمی و دانشی که مد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است. مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده تقسیم بندی و به ترتیب از تازه ترین و جدیدترین اتفاقات به قدیم ارائه می دهد. نویسنده وب نوشت، وب نویس یا تار نویس نام گذاری میشود و امکان دارد بیشتر از یک نفر باشد، وب نویس به گزارش های مداوم رویدادها، خاطرها، ویا عقیده ها و فرهنگ های یک شخص یا یک سازمانی را در برمی گیرد. واحد تعیین کننده مطالب در وب نوشت، پست هست، در صورتیکه که واحد مطالب در وب گاه صفحات می باشند. معمولاً در پایان هر یک از مطالب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و لینک ثابت به آن یادداشت ثبت می گردد. فاصلهٔ مدت زمانی بین مطالب وب نوشت قطعاً یکسان و مشخص نیست و زمان نوشته شدن هر مطالب به خواست نویسندهٔ وب نوشت بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وب نوشت مانند محتویاتی که در یک وب گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می دهند. که در بیشتر موارد وب نوشت ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت ها هستند (مثلاً دسترسی داشتن به بایگانی بر حسب تاریخ یاموضوع). بعضی از وب نوشت ها امکان جستجوکردن برای یک واژه ویا عبارات خاص رادر بین مطالب به کاربران میدهند.

 

واژه شناسی و واژه گزینی

واژهٔ وبلاگ اولین بار توسط شخص یورن بارگر استفاده شد که یک هم آمیزی از دو واژهٔ وب و لاگ هست. که واژهٔ لاگ، واژه ای است از ریشه واژهٔ یونانی لوگاس که در قرن های میانه در معنای دفتر گزارش سفر کشتی ها بکار گرفته می شدند. لاگ در زبان های تخصصی رایانه به پرونده هایی می گویند که گزارشات وقایع اتفاق افتاده در رایانه ها را ثبت می کنند. بلاگ نیز شکل مختصر و کوتاه وبلاگ می باشد.

 

انواع وب نوشت ها

به جزء نوع نوشتاری وب نوشت، باگسترش پیشرفت روز افزون فناوریهای اینترنتی، سامانه های نوینی از وب نوشت ها نیزگسترش پیدا کرددند.

درحال حاضر وب نوشت ها بصورت های متفاوتی همانند وب نوشت عکسی یا فتوبلاگ یا فلش بلاگ ویدئو بلاگ، پادکست یا صدا بلاگ نیز وجوددارند.

 

تاریخ وب نویسی

نخستین وب نوشت دنیا SCRIPTING NEWS متعلق به دیوید واینر بود ه است . که در شروع سال ۱۹۹۹ ۲۳ وب نوشت در اینترنت وجود داشت ودر عرض چند ماه تعداد آنها به میلیون ها وب نوشت رسیده است که از نقاط گوناگون جهان می نوشتند.

 

وب نوشت های فارسی

نوشتار(های) وابسته: وبلاگ نویسی در ایران
در ایران اولین و نخستین وب نوشت را فردی به نام سلمان جریری دانشجوی ۲۳ ساله مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در تاریخ ۱۶شهریور ۱۳۸۰ به وجود آورد و موج وب نویسی در مهر ماه ۱۳۸۰، توسط حسین درخشان روزنامه نگار مقیم تهران مقاله ای را با عنوان «چگونه در اقیانوس اطلاعاتی این روزها غرق نشویم» در مجله دنیای کامپیوتر در ایران آغاز کرد. نخستین وب نوشت فارسی زبان ایرانی بااستفاده از «بلاگ اسپات» و دوماه پس از یازدهم سپتامبر۲۰۰۱ ایجاد و راه اندازی شد. چند ماه پس از نخستین عرضه دهندهٔ خدمات وب نوشت فارسی یعنی «پرشین بلاگ» راه اندازی کرد. در سال اول حدود ۱۰۰ وب نوشت تشکیل شد و سال های بعد با ایجاد سرویس های پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و بلاگفا به ده ها هزار رسیدند.

مطابق با اطلاعات مندرج شده در وب سایت بلاگ سنسوس، در سال ۲۰۰۸ وب نوشت های فارسی دررتبه دهم زبان های وب نوشتی رایج در سراسر دنیاقرار داشتند گزارشات جدید نشان میدهد که در مجموع بیش از ۴٫۵ میلیون وب نوشت فارسی به ثبت رسانده که درمیان آن ها بیش از ۴۵۰ هزار وب نوشت فعال وجوددارد. در حال حاضر در ایران بیش از هشت میلیون وب نوشت به ثبت رسیده وجود داشته و ایران برحسب همین مبنا جایگاه دهم را در جهان دارا می باشد.

در میان افغان ها نخستین وب نوشت را شخصی به نام ضیاء افضلی به نام «غزل امروز افغانستان» از کانادا نوشته است. نخستین وب نوشتی که از داخل افغانستان نوشته شده است را وحید پیمان ایجاد کرده است.

 

ارائه دهنده خدمات وب نوشت

وب گاه ارائه دهندهٔ خدمات وب نوشت یک نوع وب گاه است که باکمک آن میتوانید به راحتی وب نوشت ایجاد کرد. بسیاری از این وب گاه های ارائه دهندهٔ این نوع خدمات، از نرم افزارهای وب نوشت معروف استفاده می نمایند. به عنوان مثل وردپرس از نرم افزار وردپرس استفاده میکند. مزایای این نوع وب گاه ها در این است که کاربران خود مجبور به میزبانی و پیکربندی نرم افزار نیست. درمقابل، تمامی تنظیمات نرم افزار وب نوشت هم برای کاربران دردسترس نخواهند بود.

این نوع وب گاه ها خدمات گوناگونی را ارائه می دهند. متداول و رایج ترین این نوع خدمات، امکان ایجاد کردن وب نوشت (نوشتار)ی می باشد. بعضی از این وب نوشت ها امکان ایجاد وب نوشت عکسی (فتو بلاگ)، وب نوشت صوتی (پادکست)، و یا وب نوشت ویدیوئی (ویدئو بلاگ) را نیز هم ارائه می دهند.

 

ارائه دهندگان خدمات وب نوشت فارسی

وب گاه های ارائه کنندهٔ خدمات وب نوشت به فارسی، ابتدا متمرکز بر خدمات وب نوشت (نوشتار)ی بودند اما به تدریج انواع دیگر خدمات، نظیر میزبانی پادکست و وب نوشت های تصویری را نیز ارائه کردند.

اولین وب نوشت دهندهٔ تمامی آن فارسی، پرشین بلاگ است که در ۲۳خرداد ۱۳۸۱ کار خودرا به صورت رسمی آغاز کرد. تاپیش از آن، وب نوشت دهنده های چند زبانه ی نظیر بلاگر را میشد برای وب نوشت های فارسی بکارگرفته است. درطول سال های دههٔ ۸۰ و۹۰ خورشیدی، بر تعداد وب نوشت دهنده های تمام فارسی اضافه شده است. آمار رسمی از تعداد این وب گاه ها در دسترس نیست اما گمان می شودکه حدودا ۳۵۰ وب نوشت دهندهٔ تماماً فارسی مشغول فعالیت هستند.

ازجمله ارائه دهندگان خدمات وب نوشت به فارسی میتوانید به بلاگ اسکای، بلاگفا، پارسی بلاگ، پرشین بلاگ، میهن بلاگ اشاره نمایید. درزمینه ی وب نوشت دهنده تصویری میتوان آپارات را نام برد.

 


ساخت وبلاگ واثر آن در سئو وب سایت

اگر تا همین الان وب سایتی را برای خود طراحی کرده اید و یا این که وب سایتی رابرای شما طراحی کرده اند وشما در زمینه ی طراحی وب سایت آشنایی نسبتا کمی دارید، قطعا ممکن است که گاهی به این فکر بیفتید که سئو وب سایت خود را ارتقا دهید و رتبه ی خود را در نتایج موتورهای جستجوگر گوگل بهتر کنید. یکی از راه هایی مفید و موثری که برای بالا بردن سئو وب سایت بسیار اثر گذار است ایجاد بلاگ و یا (وبلاگ) داخل وب سایت هست. ولی بایستی در ایجاد وبلاگ در وب سایت خود نکاتی ضروری را رعایت کنید تا درنهایت به نتایج بسیار عالی برسید. داشتن وبلاگی که محتوای آن قوی و حرفه ای باشد و به صورت منظم بروزرسانی شود موجب بالا رفتن رتبه ی وب  سایت شما می شود. لینک دادن به وب سایت اصلی هم در وبلاگ نیزباید صحیح و حرفه ای انجام گیرد. اگر محتوای وبلاگ کامل و کاربردی باشند کاربران از وب سایت شما هم بازدید خواهند کرد که این عمل هم روی سئو وب سایتتان خیلی تاثیر گذار است. بهتراست وبلاگ خود را مانند وب سایت در نظر بگیرید. به طور مثال  تقسیم بندی محتوا را منظم انجام دهید. تولید محتوا داشته باشیدو سعی کنید که تولید محتوای منحصر به فردی داشته باشید.

دیدگاه کاربران