مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / تاریخچه وب سایت
تاریخچه وب سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: تاریخچه وب سایت

تاریخچه وب سایت


طراحی وب سایت باورود زبان HTML معنای تازه ای به خود گرفت و بنیانگذار آن آقای Tim Berners -Lee است که بعنوان پدر وب نیز معروف می شود. درآن زمان وب سایت ها محتوای خاصی و حرفه ای نداشتند و چیزی که در طراحی وب سایت بسیار اهمیت داشت تنها  مطالب و بازی کردن با رنگ ها بوده و از سوی دیگر سرعت اینترنت درآن زمان اجازه ایجاد یک وب سایت گرافیکی و حجیم را نمی داد.  ولی به مرورزمان و پیشرفت های زبان برنامه نویسی تحت وب کم کم وب سایت ها تغییرشکل داده و حالت حرفه ای تری و جذاب تری به خود گرفت.
تیم برنرزلی درسال ۱۹۸۹ هنگامی که برای اولین بار طرح پیشنهادی و طرح خودرا به مؤسسهٔ سرن (پروهشگاه فیزیک هسته‌ای وانرژی‌های سطح بالا) در سویس بوردر فرانسه میفرستاد؛ اینترنت رااختراع کرد.

 

خصوصیات نسخه‌های مختلف وب


وب نسخه یک: مستندات (توسط پیوندها-لینکها-) به هم مرتبط شده‌اند.
وب نسخه دو: محتویات آن توسط کاربرها ایجاد می‌شود و اطلاعات به صورت پویا تولید و رشد پیدا میکنند.
وب نسخه سه: ارتباط داده‌ها، ابزار، ومردم در سراسر جهان (به وقوع می پیوندد).

 

این اختراع مثل تمامی اخترع ها بنیادی وب بر پایه سه تکنولوژی اساسی شکل گرفته است:

 


  1. 1. آدرس یاب یاشناسه آدرس واحد (معروف URL یا URI) منبع مستندات یا اطلاعات در وب برای جستجو کردن آن مستند در کل وب.

  2. 2. زبان نشانه گذاری متن هوشمند (HTML) برای ارائه محتویات صفحات وب و ارتباط داشتن پیوندها (لینک‌ها).

  3. 3. پرتکل انتقال نوشته هوشمند (HTTP) برای انتقال اطلاعات وبی در سرتاسر اینترنت.

  4.  

همان ابتدای کار، خیلی زود تیم برنزلی متوجه شدکه وب برای موفق بودن نیاز به عوامل چهارمی وآن هم آزاد و باز بودن (دسترسی‌ها در) وب می باشد. این تصمیم بسیار مؤثر، راه را برای رسیدن وب به وضعیتی موجود امروز آزاد کرد که (موجب شد اینترنت:) جهانی، باز وآزاد، سازگار باسیستم‌های عامل وسخت‌افزارهای مختلف و متنوع، یک مجموعه مرتبط باهم، آموزشی، تجاری، سرگرم‌کننده، رفاه آور برای مردم شده‌ است.

 

وب ۱٫۰


در همان ابتدای داستان با شبکه‌ای از مقالات و نوشته ها آغاز شد.
و قطعاً درسال ۱۹۹۸ ارائه شدن گوگل با پیشنهاد های الگوریتم های جدید و نو ،به واسطه همین سادگی و آسانی و توانایی خود در جستجو در اینترنت، بهبودی وپیشرفت بسیار توجهی را برای وب به همراه داشته است. موتورهای جستجوگر گوگل انتظارات بعدی مصرف کنندگان که به دنبال و یافتن اطلاعات، محصولات وسرویس‌ ها و دیگر مردم بودند رابالا برد. هم چنین گوگل سطح پذیرش راهبرد تجارت پیچیده‌تر و برنامه فروش آنلاین را برای شرکت های مختلف ارتقاء داد (با این هدف) که بتوانند رتبه ی خود را در گوگل بهتر و بالاتر کنند (تا در اولین نتایج جستجوگر گوگل قرار بگیرند). اینکار گوگل موجب انقلابی جدید و تازه در به وجود آمدن کسب و کارهای آنلاین (حاضر درهمه جا وهمه وقت) و مدل های جدید تبلیغات وهم چنین بازارهای جدید را فراهم آورد.
به این ترتیب وبلاگ‌ها دارای شخصیتی خاص و مهم برای خودشدند که این شخصیت مهم را مستقیماً از مؤلف خود به ارث می‌ برند (شما با مطالعه کردن دفترچه خاطرات شخصی هر شخص میتوانید با ابعاد مختلف شخصیتی وی نیز تا حدودی که ممکن است آشنا شوید)

 

وب ۲٫۰


این اتفاق های ما را به وب ۲٫۰ رساند. در صورتی که کار های تجاری و کسب و کارها قصد داشتند از روش‌های قبل به روش های جدید وب تغییر دهند یک نسل جدیدی از کاربرها و برنامه نویسان وب شروع به همکاری فعال وحرفه ای کردند. در سال ۲۰۰۴ تیم آوریلی وب ۲٫۰ را با عنوان انقلاب تجارت در صنعت کامپیوتر به وسیله مهاجرتی به روی بستر وب" را (به جهان) معرفی کردند. اصل قضیه وب ۲٫۰ این است که کاربرانی همانند خود مصرف کنندگان محتویات را ایجاد میکنند؛ وبه این ترتیب اطلاعات بسیار پویاتر از اطلاعات در وب ۱٫۰ می‌ باشد.
جامعه ویکی‌پدیا معنی و مفهوم همکاری و خرد جمعی جوامع مردمی وب ۲٫۰ را ارتقاء داد. ویکی‌پدیا وب ۲٫۰ را این طور تعریف میکند: «عنوانی که روند استفاده از وب جهان گستر (www) و تکنولوژی‌ها و طراحی‌ های آن که هدفش رسیدن به افزایش خلاقیت، اشتراک گذاشتن اطلاعات و مهم تراز همه همکاری کردن کاربران است را بازگو می‌کند.» این تعریف ویکی ازدیدگاه اصلی تیم برنرزلی نسبت به تعریف وب که درآن همکاری واقعی و اساسی و روابط های جهانی و اشتراک گذاری اطلاعات بود، جامع و کامل تر است. رسانه های اجتماعی همانند فیسبوک ، لینکداین، پاسادو، ببو، اورکات و مای اسپیس راه تعامل مردم در وب را هموار و آسان تر ساختند. تجار با توجه به این رسانه های اجتماعی وجنبه‌های همکاری های درون وب نظرشان را به راه های ایجاد بستر استفاده واقعی و ابزاری توسط شرکت هایشان و مصرف کنندگان شان معطوف ساختند.
(درمحدوده وب ۲٫۰) شرکتها قصد دارند که برای کارشان وبلاگ بسازند یا نسازند!، واین که در هرحال می خواهند نظر مشتریان خود را در مورد محصولاتشان رابه دیگران نشان دهند یا خیر. شرکتها به سمت وسوی فعالسازی کردن وکاربردی تر نظرات وپیشنهادات مشتریان خود در کسب وکارشان هستند، تابتوانند نیازمندی های مشتریانشان وتوقعات نحوه تعامل خرید وفروششان را بهتر برآورده کنند.
یوتیوب بسیار خوب به تعریف همکاری اجتماعات در وب ۲٫۰ کمک کرد. در آوریل ۲۰۰۸ موتورهای جستجوگر یوتیوب ۸۰ میلیون پاسخ ارائه کرده که حدودا ۴ میلیون از آن ها کانال های ایجادشده توسط کاربران است.
به گفته ی شرکت بین‌المللی اطلاعات (IDC)، ویدئوهای تولید شده توسط کاربران وآپلود شده در روز درتمام وب سایت های فیلم بیش از۵۰۰ هزار قطعه فیلم درسال ۲۰۰۷ بوده و درچهار سال بعد ازآن به حدود ۵میلیون (ویدئو در روز) خواهدشد.
چیزهای شگفت‌انگیزی در اینترنت رو به رو شده ایم. در هر حال در موارد مختلفی وب ۲٫۰ باز هم به صورت محدوده بسته‌ای (محسوب می شود)، که درآن معمولاً لینک دادن‌ها داخل آن (برای نگهداشتن مصرف کنندگان و مشتریان) ساده و راحت نیست وهنوز در خارج از وب سایت مربوطه یا بین چند وب سایت متفاوت باید صورت بگیرد و برخی اوقات نیز استفاده کردن اختصاصی از راه حل ها و ضمیه‌ های بعد مانع همکاری و ارتباط میشود.

 

وب ۳٫۰


اگر تصمیم نداشته باشیم که بگوییم انقلاب، تحول بعدی در وب ارتباط سخت‌افزار (مثل موبایل، لپ‌تاپ، و سایر دستگاه های سخت‌افزاری) به اینترنت بود. راه جدید وتازه ای را برای یکپارچه سازی و هموار کردن راه های به دست آوردن اطلاعات و دید جدیدی که قبلاً اصلاً امکانپذیر نبوده است؛ و راه جدیدی را برای ارتباط داشتن به اینترنت از طریق دستگاه های متنوعی که قابلیت و توانایی پیداکردن و تجزیه و تحلیل و شسته رفته کردن اطلاعات را دارند.
کنسرسیوم وب جهان گستر (w3c)تکنولوژیهای جدید و تازه ای رابرای به وقوع پیوستن وب ۳٫۰ استانداردسازی کرد؛ که شامل عنوان های: وب مفهومی، ویدئو روی وب، وب سیار و همراه و وب در همه ی جا و مکان ها و با تمام شرایط می‌باشند.

 

وب مفهومی


وب مفهومی چارچوبی مشترک مبتنی بر آدرس های اینترنتی به وجود آورد که اجازه می‌دهد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌های بزرگ ومحدوده‌های اجتماعی، اطلاعات به همدیگر مرتبط و هماهنگ شوند، به اشتراک گذاشته شوند وقابلیت استفاده ی مجدد را پیدا کنند. بااستفاده از تکنولوژیهای کنسرسیوم جهان گستر(w3c) در وب مفهومی افراد یادستگاه ها می‌توانند با استفاده کردن ازیک نمونه ی از اطلاعات از یک مجموعه به مجموعه دیگر بی انتهایی از اطلاعات مرتبط به آن مطالب که درپایگاه های اطلاعاتی سرتاسر جهان دستیابی نماید. این پایگاه ها از طریق شبکه سخت‌افزاری وکابل کشی ها به هم مرتبط نشده‌اند بلکه این اطلاعات پراکنده درمناطق متفاوت جغرافیایی به وسیله پارامترهای مشترکی همانند: یک فرد خاص، یک مکان خاص، و یا یک ایده و نظریه ی خاص، یک مفهوم خاص و... به هم لینک داده می‌شوند.

 

اهداف اصلی وب مفهومی


وب مفهومی، شبکه‌ای از اطلاعات به هم مرتبط هست. بسیاری از اطلاعاتی که درطول روز آن ها را از اینترنت استفاده میکنیم دریک جا نیستند. به عنوان مثال شما صورتحساب بانکی خودرا در اینترنت در وب سایت بانک مربوطه و عکس های خودرا در آلبوم اینترنتی در وب سایتی دیگر و قرارهای ملاقات های خودرا باز درجایی دیگر می‌بینید. اما آیا میتوانید عکسهای خودتان را در تقویم خودتان ببینید و متوجه شوید که کی آن عکس ها را گرفته‌اید ودر آن وقت چه می‌کردید؟ آیا می‌توانید گزارش های بانکی خودرا در تقویم خود ببینید؟ چرا نه؟! چون شبکه‌ای از اطلاعات به هم مرتبط شده ندارید. چون هر کدام از اطلاعات شما به وسیله برنامه‌ای خاص و ویژه کنترل می‌شوند و در وب سایت خاصی نگهداری میشوند.
دیدگاه وب مفهومی این است که مبانی وب را از تکیه برمستندات و فایل ها به پایه ریزی براساس اطلاعات گسترش و باز کنیم. اطلاعات یک مطلب را باید بتوانند به مستندات مورداستفاده در معماری عمومی وب دسترسی داشته باشند، مثلاً آدرسهای اینترنتی باید قابلیت اتصال به مستندات دیگر و یا قسمت از آن راکه در رابطه باهمین موضوع است در حال حاضر ارتباط داشته باشند. این به این معنی است که ایجاد یک چارچوب مشترکی که اجازه دهد اطلاعات قابلیت اشتراک گذاری واستفاده ی مجدد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌های بسیار بزرگ ومحدوده‌های ارتباطی واجتماعی به صورت اتوماتیک و خودکار با کیفیت و صحیح بودن ابزارهای دستی، که شامل قابلیت ایجاد کردن ارتباطات جدید و تازه و قابل نشان دادن در میان اطلاعات باشد.

 

فضای مجازی مجتمع یا مجتمع فضای مجازی (محاسبات ابری-رایانش ابری)

 

مجتمع فضای مجازی یا فضای مجازی مجتمع چیست؟


فرض کنید کامپیوتر ها و تمامی دستگاه های قابل حمل شما (مانند تلفن همراه و لپ‌تاپ و کتاب خوان و...) در تمامی اوقات باهم همسان سازی شده باشند (sync سنکرون باشند). همچنین تصور کنید که هر وقتی که اراده کردید به تمامی اطلاعات شخصی خودتان دسترسی پیدا کنید. تصورکنید که توانایی دسته‌ بندی وسازماندهی و جستجوکردن تمام اطلاعات تان راروی اینترنت داشته باشید. فرض کنیدکه بتوانید تمامی اطلاعات خودرا از قبیل عکس ها، فیلم ها، مطالب، ایمیل ها، فایل ها و مدارک ها، و... رابرای دوستان، آشنایان و همکاران به صورت فوری به اشتراک بگذارید. همه ی این ها وعده های مجتمع فضای دنیای مجازی شخصی است.
این مطلب رادرک و باور کنید یانه، درهر حال احتمالاً همین الآن درحال استفاده از یک سرویس مبتنی بر دنیای فضای مجازی مجتمع هستید؛ وتقریباً همه کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند. gmail و google docs دونمونه اولیه از مجتمع دنیای فضای مجازی هستندکه ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که برپایه همین نوع سرویس باشند.
به طور خلاصه، دنیای فضای مجازی مجتمع شخصی به این معنی است که: همه بخش های اطلاعاتی که درطول زندگی و راجع به هرجنبه ای از زندگیتان در هروقت که نیازداشته باشید دم دست شماو آماده برای استفاده شما هستند. اطلاعات بایدسیار وهمراه، قابل انتقال ودر هرلحظه قابل دستیابی باشد. شاه کلید امکانپذیرشدن، قابلیت حمل وتعاملی شدن اطلاعاتتان همسان و بروز بودن اطلاعات شما در میان دستگاه ها مورداستفاده شما (مانند: لپ‌تاپ، تلفن همراه و...)مثل اطلاعات به اشتراک گذاشته شده باشند. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، اطلاعاتی هستندکه در هرجا که اراده کنیم به آن ها دسترسی پیدا میکنیم، مثل هر رسانه های اجتماعی مجازی، بانک ها، وبلاگ ها، اتاق های خبری، اجتماعات اقتصادی و غیره. نهایتاً، فضای مجازی مجتمع شخصی که شامل همه اطلاعاتتان از دفترچه تلفن و آدرس هایتان گرفته تا کلکسیون آهنگ ها وصداها ومدارک وگزارش های کاری واقتصادی و... به فضای مجازی مجتمع عمومی و فضای مجازی مجتمع دیگران متصل خواهدشد. همه چیز به هم متصل خواهدشد. این یعنی این که در هرجای اینترنت که باآن سرو کله دارید، مانند کارکردن با افراد دیگر، میتوانیدبه آن اطلاعات مورد نظر خود اتصال برقرار نمایید. این قضیه شامل، رسانه های اجتماعی، بانک ها، دانشگاه ها، محل های کاری، فامیل و آشنایان خودتان هم میشود. مطمئناً، شماخواهید توانست که چه قسمتی از اطلاعات شما عمومی وچه بخشی به صورت خصوصی بماند. دسته‌ای از فضای مجازی مجتمع شخصی، شکل جدیدی از رسانه های اجتماعی مجازی راشکل خواهند داد که تنظیمات حریم شخصی بیش تری از امثال فیس بوک خواهند داشت، و ویژه ترخواهند شداگر این تقسیم بندی‌ ها فامیل محور یا تجارت گراباشند. (حریم شخصی مسئله بزرگ آمار جرم درفضای مجازی مجتمع افراد خواهدشد). سرانجام، ابزارها ودستگاه های شما (در فضای مجازی مجتمع)، درباره ی شمایاد خواهند گرفت و میفهمند که شما چه کار می‌کنید، به کجا میروید و تصمیم به انجام چه کاری رادارید وقتی شمابه سراغ آن ها میروید. ممکن است که این نظرات شبیه داستان های علمی وتخیلی به نظربرسد، ولی مطمئناً مارا به سمت وسوی فضای مجازی مجتمع سوق خواهدداد. هرچند هنوزکاملاً وجودندارد. ما درحال ایجاد فضای مجازی مجتمع شخصیمان هستیم.

 

فضای مجازی مجتمع شخصی شما


فضای مجازی مجتمع شخصی راهی برای ارتباط داشتن با تجربه‌های کاربران، همگرایی (ومتمرکزشدن ویکی شدن) تکنولوژی ها با دستگاه ها وسخت‌افزارهایی که از سیستم عامل های یکسانی استفاده میکنند، شبکه‌ های به هم مرتبط (همانند شبکه‌های رادیویی) هست. اما با وجود داشتن همگرایی تکنولوژی‌ها، سخت‌افزارها به سمت و سوی تنوع و واگرایی بیشتر حرکت خواهیم کرد. چالش بعدی این است که متوجه شوییم که چگونه در سراسر این تنوع دستگاه ها به صورت مستمر و دائم ارتباط برقرار نماییم. مجتمع سازی (محاسبات ابری) امروزی درمیان کل تولیدهای یک شرکت به خصوص به صورت بسیار خوب سنکرون اطلاعات (همسان سازی و همزمان سازی) و مطلب های صورت گرفته‌ است. باپیش زمینه فضای مجازی مجتمع شخصی، مصرف کنندگان میتوانند پخش نمایند: آهنگ ها، تصویرها، محصولات وچیزهای بسیار زیادتری ازهر مطلبی که امکان دسترسی به آن رادارند وازهر دستگاه سخت‌ افزاری که دارند وهرجاکه اتفاق می‌افتد، راداشته باشند.

 

سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع» از چه چیزیهای تشکیل می‌شوند


راه تولیدکنندگان وتحلیل گران نشان می‌دهدکه فضای مجازی مجتمع درتمام نقاط جهان به صورت پراکنده‌ است. بعضی ازابهامات درجو تجارت و برخی دیگر درهنگام مشخص شدن برخی اشکالات فنی است. وقتی (بی خود و بی جهت) به هرچیزی برچسب فضای دنیای مجازی مجتمع بچسبانند، این اصطلاح معنی خودش را ازدست می‌دهد و بعبارت دیگر لوس میشود.
شرکت بین‌المللی اطلاعات کامپیوتر (IDC) با لیست دم دستی به درد بخوری آمده تا مشخص کند چه چیزهای را میشود برچسب فضای مجازی مجتمع زد و چه چیزهای را نه؟!

 

مشخصات کلیدی سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع

 

  1. 1. اطلاعات به وسیله شخص ثالث، خارج ازمحدوده وب سایت ایجادشده باشد.
  2. 2. به وسیله اینترنت قابلیت دسترسی داشته باشد.
  3. 3. حداقل یاهیچ فرد ماهر درزمینه فناوری اطلاعات برای پیاده‌سازی آن نباشد.
  4. 4. تأمین کننده باشد: یعنی خودش تأمین کننده نیازهای درخواست هاباشد، تقریباً همزمان استقرارپیدا کند (هم زمان دراینترنت ودستگاه های متصل به آن، لپ‌تاپ وپخش کننده‌ها و کامپیوتر های شخصی و...)، به صورت پویا و بسیار عالی تقسیم بندی شود.
  5. 5. مدل قیمت گذاری داشته باشد: به صورت عالی تقسیم بندی شود، کاربردی باشد(مبتنی براستفاده کاربران باشد)(حداقل قابلیت انتخاب داشته باشد).
  6. 6. رابط کاربران بسیار خوب داشته باشد (قابلیت نمایش در مرورگر و جانشین داشته باشد. به قول معروف Userfriendly باشد).
  7. 7. رابط سیستم داشته باشد: توابع کتابخانه‌ای وب سرویسی داشته باشد.
  8. قابلیت اشتراک گذاری منابع یا نسخه‌های مشترک راداشته باشد (قابلیت سفارشی کردن در حیطه ی سرویس‌های اشتراک گذاری).
دیدگاه کاربران