مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / نکات مهم رابط کاربری وب سایت
نکات مهم رابط کاربری وب سایت
نظرات: 3 نظر تگ ها: نکات رابط کاربری وب سایت|رابط کاربری سایت

نکات مهم رابط کاربری وب سایت


خیلی وقت است که جمله ی بسیار معروفی در دنیای فضای اینترنتی و علی الخصوص بازاریابی وتبلیغات فروش برسر زبان‌ها افتاده است بااین مضمون که «محتوا پادشاه است». قطعاً به کار بردن ازصفت پادشاه برای محتوا نشان دهنده اهمیت بسیار زیادآن است. در حقیقت، همان گونه که خودشما هم تجربه دارید هم در دنیای اینترنتی و هم درنرم‌ افزارهای کامیپوتری و گوشی ها، بنابراین هدفی که درنهایت برای ارائه دادن به مخاطبان و بهره مندی ازآن است، محتوا می باشد. امانکته ی حائز اهمیتی که علاوه بر داشتن کیفیت و حرفه ای بودن محتوا بایستی مورد نظر داشته باشیم ، نحوه ی ارائه دادن محتوا است. دقت داشته باشیدکه اگر محتوای موردنظر خودرا طوری ارائه ندهید که مخاطبان ازآن استقبال کنند وبهره مند شوند و حتی ممکن است که مخاطبان آن را اصلا مطالعه نکنند وبه آن توجهی نداشته باشند و چه بسا که بتوانند مخاطبان را متقاعد کنند برای انجام کار خود از محتوای منتشر شده ی ما استفاده کنند. اما مبحث ما درمورد این است که محتوایی که منتشر می کنیم چگونه باید نظر مخاطبان را به خود جلب نمایید؟ یکی از اساسی ترین مواردی که درپاسخ به این سؤال بوجودآمده، مبحث UI) User Interface) ویا همان رابط کاربری است. در این مقاله سعی کرده ایم تا کاربران را با این مبحث اساسی وتاثیرگذار ومؤلفه‌های مرتبط باآن آشنا نماییم؛ اما بهتر است قبل از هر موضوعی ابتدا با رابط کاربری را بشناسیم.  

تعریف رابط کاربری (UI: USER INTERFACE)

رابط کاربری مخفف عبارت User Interface است. طراحی رابط کاربری تصاویر، متن ها، جدول ها، ویدئو ها و رنگ ها و دیاگرام و مکان را در برمی گیرد. در نهایت این طور می توان تعریف کرد که هر چیزی را که هنگام ورود به وب سایت یا اپلیکیشن ها می بینید را روابط کاربری وب سایت نامیده می شود. طراحی رابط کاربری فقط شامل ظاهر وب سایت نمی شود بلکه تمام هدفش فراهم کردن بصری راحت وآسان برای کاربران در جستجو صفحات مورد نظرشان است. همچنین رابط کاربری (UI) بحث اصلی بر سر داشتن محتوای درست و منحصر به فرد است و البته صفحات وب سایت مد نظر قرار می گیرد ومکان گزینه ها تعیین میکند. رابط کاربری زمانی عالی به نظر می رسد که در حال دیده یک صفحه ای باشید که از رنگ مناسب برای پس زمینه خود استفاده کرده باشد و همچنین نوشته های با فونت خوب و واضح باشند و از تصویر های به جا و درستی استفاده کرده باشند . به گونه ای باشد که در داخل وب سایت خسته و سرگرم نشوید. چرا به رابط کاربری یا UI نیاز داریم؟ قطعا باید هر مواردی که برای کاربران خود ارائه می دهید جذاب و کاربرپسند باشد و کاربران را به وجد بیاورد. یک رابط کاربری مناسب زبان بصری واحدی دارد که باعث بهبود نعامل کاربران با محصولات و خدمات شما می شوند. در حقیقت، UI یا رابط کاربری دارای بحث مشترکی از طراحی تعامل، طراحی بصری ومعماری اطلاعات محسوب می شود همه ی آنچه که به کاربران مربوط می شود را در بر می گیرد وتحت تأثیر قرار می دهد. بدون داشتن UI مناسب، تعامل کاربران به نحوی درستی انجام نمیشود ونتایج مطلوبی به دست نخواهد آمد.  

1)ساده بودن:

رابط کاربری حرفه ای و عالی بایستی ساده و راحت باشد. به گونه ای که کاربران در محیط وب سایت شما احساس راحتی داشته باشند و هرگزینه ای که نیاز دارند به سرعت پیداکنند. این نوع رابط های کاربری به دنبال این هستند که کابران به مبحث اصلی نزدیک کنند و از مواردی غیر ضروری دوری می کنند. رابط کاربری دارای موارد مهم و اساسی هستند که با منطق و واضح و روشن باشد. در صورتی که روی طراحی رابط کاربری خود مشغول هستید، باید این را تصور کنید که آیا کاربران به این رابط کاربری نیازمند هستند؟ و شما باید چگونه این موضوع را به نحو احسن انجام دهید؟ زمانی که پاسخ این سوالات را دانستید شما می توانید یک رابط کاربری خوب داشته باشید. شما باید تلاش کنید که بتوانید روی کیفیت تجربه کاری متمرکز شوید.

2) دقیق و آشکاربودن:

واضح و دقیق بودن یکی از عوامل مهم رابط کاربری دیجیتالی به حساب می آید. این را فراموش نکنید که رابط کاربری شما برای ارتباط برقرار کردن با کاربران و تعامل داشتن با وب سایت شما است. بدین ترتیب است که بایستی به گونه ای واضح همه آنچه که کاربران نیاز دارند را مسخص کنید. اگر کاربران وب سایت شما به راحتی نتوانند از رابط کاربری شما استفاده نمایند، به سرعت خسته خواهند شدو رابط کاربری وب سایت شما ترک می کنند. به خاطر این موضوع به سمت واضح و دقیق بودن حرکت کنید و از برچسب های آشکاری گزینه ها و عملکرد خود انتخاب نمایید. شمابایستی برای اینکه تجربه ی کاربری خود را بالا ببرید اطلاع رسانی به کاربران وب سایت خود را ساده و آسان داشته یاشید. هرچقدر برچسب گذاری، جستجو کردن و محتواهای موجود در وب سایت برای خواندن راحت ترباشند ، همچنین برای کاربران وب سایت درک کاری که میخواهندانجام دهند راحتتر وآسانتر می باشد. همیشه این مورد را فراموش نکنید که مهم ترین و اصلی ترین فاکتور رابط کاربری ساده و آسان بودن است. که شما باید حتما در توضیحات اصلی موجود در طراحی وب سایت این نکته را مد نظر بگیرید. سعی کنید در رابط کاربری خود از توضیحات کوتاه و مفید استفاده کنید و از توضیحات بسیار طولانی دوری کنید. به گونه ای باشد که کاربران رغبتی برای خواندن محتوای شما داشته باشند و از آن لذت ببرند. بهتر است برای توضیح دادن برخی از مسائل نکاتی را رعایت کنید. همچنین درزمان مطالعه کردن کاربران صرفه جویی کرده و فکر و ذهن آنها را بابرچسبها وپیام های واضح وروشن مشغول نکنید. ممکن است این واضح و دقیق بودن مسائل نیاز به تلاش و وقت بسیار زیاد داشته باشد اما ارزش خودش را دارد و کاربران را راضی نگه میدارد.  

3) وضعیت ثابت و درست داشتن:

رابط کاربری وب سایت به شما کمک می کند که تجربه کاربری درستی را به دست آورید. داشتن رابط کاربری درست و مداوم این امکان را می دهد که کاربران بتوانند روی وب سایت شما حساب دیگه ای باز کنند والگوهای استفاده ای رادر ذهن خود توسعه دهند که باعث بهبود تجربه کاربری وب سایت شما می شود. کاربران همیشه ذوق زیادی در رابط های کاربری خود نشان می دهند و شما بایستی این امر را را دارند و شما بایستی این امر را در رابط کاربری به اثبات برسانید. آن ها تجربه ای را می خواهند که اگر در جایی انجام دادن مورد را یاد گرفتند، بتوانند روی آن حساب باز کرده و دیگر بخش ها نیز به همان ترتیب عمل کنند. زبان، طرح بندی و طراحی را در تمام طول رابط کاربری خود پایدار و یکسان نگاه دارید. برای انجام دادن این کار، شما باید برای کاربران خود ساده بسازید تا چگونگی انجام دادن برخی کارها را درک کنند، موثر بودن آن را افزایش دهند و تجربه کاربری را بهبود دهند.  

4) شناخت و آشنا بودن:

یکی از هدف های مهم و اساسی در طراحی تجربه کاربری این است که رابط کاربری ذهنی وکاربردی را برای کاربران وب سایت ایجاد کنیم. بهتر است ابتدا به سراغ این موضوع که ذهنی بودن رابط کاربری چیست بپردازیم . اگر رابط کاربری طراحی وب سایت شماذهنی باشد، به سادگی کاربران آن را در ک خواهند کرد. برای اینکار، بسیار مهم است ویژگی آشنا بودن را در طراحی رابط کاربری خود بالاببرید. اگر شما طراحی وب سایت خود را به گونه ای بسازید که دیگر کاربران نیازی به فکر کردن در چگونه استفاده کردن از رابط کاربری شما داشته باشند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و قطعا رابط کاربری شما آشنا به نظر می رسد. زیرا همه موارد واضح و قابل فهم است. اینگونه هدف و انتظارات خود را میدانند و بدون وقفه کار خود را انجام می دهند. به همین خاطر سعی و تلاش خود را داشته باشید تا قسمت هایی از طراحی باید شناساندن آن را به کاربران بالاببرید تا سیستم شما برای استفاده کاربران راحت و آسان باشد نوصیه می کنیم روی این مسئله تمرکز داشته باشید. فرض کنید اپلیکیشن رستوان مجازی را دارید شما تصویر آن را به خاطر دارید و شکل آن در ذهن شما ثبت شده است هر زمانی این آیکون را می بینید می دانید کار آن چیست و هدف شما از باز کردن  آن آیکون چه خواهدبود. وشما دیگر مجبور به گشتن آن آیکون ندارید و درمورد کار کرد ان هم اطلاعات دارید. زیرا در مورد آن شناخت دارید و بهش آشنا هستید.  

5) مراحل مختلف دیداری:

موارد دیگر که اکثر اوقات آن را فراموش می کنید اما برای طراحی رابط کاربری باکیفیت بسیار مهم است، طراحی رابط کاربری وب سایت طوری که کاریران امکان این را داشته باشند که روی مواردی که بسیار مهم واساسی است دقیق باشید و وقت بگذارید. همیشه باید بین رنگ وموقعیت های مختلف عوامل تشکیل دهنده باهم هماهنگ کار کنند تا بدانند که رابط کاربری و کاربران چه اهدافی دارند آن را ارائه دهند. با داشتن یک هدف مشخص و راه درست و اصولی سختی ها و پیچیدگی ها را کاهش می دهید وبه اجرای عملکرد کمک می کند. بایستی به موارد با اهمیت توجه کنیم و اطلاعات زیادی به دست آوریم تا کیفیت تجربه کاربری بالاتری داشته باشیم.  

6) دریافت بازخورد مناسب:

طراحی رابط کاربری وب سات به این منظور است که کاربران با خیال راحت به هر قسمتی از وب سایت که می خواهند رفته و کار خود را به راحتی انجام دهند. داشتن کیفیت در طراحی رابط کاربری به کاربران این امکان را می دهد که کار خود را با سرعت انجام دهند. این فرآیند با داشتن کارکرد رابط کاربری مرتبط هست. از اساسی ترین روش برای بالا بردن بهیود رابط کاربری همین آنالیز عملکردهااست. برای داشتن طراحی رابط کاربری مورد پسند کاربران بایستی کارکرد و فعالیت هایی بررسی کنید که کاربران علاقه به انجام دادن دارند. بعد این فرآیند را تاجایی که ممکن است برای کاربران آسان وپرسرعت ایجاد کنید. بادقت فکرکنید و تصور داشته باشید که چه کارکرد هایی لازم است و اهدافی که باید به آن برسند را درنظر بگیرید. درنهایت به این فکرکنید که کاربران وب سایت تصمیم دارند چه کارهایی را انجام دهند وبه انجام دادن این فعالیتهابه کاربران وب سایت کمک بسیاری نمایید.  

7) اصل مهم واکنش پذیر و ریسپانسیو بودن.

هنگامی صحبت از ریسپانسیو بودن رابط کاربری وب سایت هست. شما بهتر است به ویژگی های ریسپانسیو بودن طراحی وب سایت خود را به یاد بیاورید.رابط کاربری وب سایت ریسپانسیو، بسیار سریع بارگذاری می شود. قطعا کاربران وب سایت رابط کاربری را می پسندند که سرعت لود خوبی داشته باشد وسیستم پشت آن هم باسرعت بالاتری طراحی شده باشد. با بتوانند به راحتی وبدون معطلی وارد وب سایت و کار خود را از سر بگیرند. در واقع، امروزه اگر طراحی وب سایت زیر سه ثانیه بارگذاری نشود، شما کاربران خود را به راحتی ازدست خواهید داد. طبق مطالعاتی که انجام شده KISSMETRICS است، 40درصد از کاربرانی زمانی وب سایت را ترک می کنند که سرعت بارگذاری آن بیش از 3ثانیه به طول انجامد. همچنین اپلیکیشن های موبایل و وب سایت های که به سرعت بارگذاری میشوند تجربه کاربری باکیفیت و بهبود یافته ای دارند.   همچنین ، زمانی که شما واکنش پذیر بودن را در نظر میگیرید، باید به این را مدر نظر داشته باشید که رابط کاربری شما برای کاربران جوابگو باشد. رابط کاربری شما باید واکنشها و عملیاتی برای کاربرانتان نشلت دهد. بگذارید کاربران متوجه باشند که چه عملیاتی حالی روخ دادن است. اینطوری تلاش کاربرانتان برای برقراری ارتباط با رابط کاربری راحت تر و مفهوم تر خواهد بود. به عنوان نمونه میتوانید منوی نویگیشن (Navigation bar) را در وب سایت تان برای هر صفحه ای که ورود می کند نشان دهید، تا کاربر بدانند که در کدام صفحه است و سردر گم نمی شود که کجای مراحل کاری خود هست ، این نوع از رفتار ها از سمت رابط کاربری می تواند تجربه کاربری یا UX را بهبود بخشد و بازدهی وب سایت را بالاتر ببرد. طراحی وب سایت شما باید به قدری صحیح و منظم باشد که کلیه ی اطلاعات و مواردی که کاربر لازم است انجام دهد را به درستی برایش به نمایش دربیاورد. و موارد و اطلاعاتی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند یا اضافه هستند را به نمایش درنیاوریم که باعت پیچیده تر شده کاربران در وب سایت نشویم.

دیدگاه کاربران