مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / CMS (سیستم مدیریت محتوا) چیست؟
CMS (سیستم مدیریت محتوا) چیست؟
نظرات: 3 نظر تگ ها: سیستم مدیریت محتوا|CMS|سیستم مدیریت محتوا چیست

CMS (سیستم مدیریت محتوا) چیست؟


CMS (سیستم مدیریت محتوا) چیست؟

Cms مخفف عبارت content management system است که به معنی سیستم مدیریت محتوا می باشدو به نرم افزارهایی گفته می شودکه نظام قابل مدیریتی را در ثبت، بروزرسانی وبازیابی اطلاعات فراهم می کنند. این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند وبرنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم هامی باشد.
cms ها چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تازمان انقراض دربرمی گیرند و به صاحبان وب سایت های اینترنتی، که لزوما آشنایی با مباحث تخصصی اینترنت ، وب سایت وبرنامه نویسی ندارند اجازه می دهندبتوانند وب سایت های خود رابه صورت حرفه ای مدیریت وبروزرسانی کنند.
سیستم مدیریت محتوا(CMS) تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایت‌های اینترنتی ‌به شمارمی‌آید. امروزه توقع بینندگان وب سایت‌ ها بسیاربالا رفته ودیگر مرور وب سایت ‌هایی باصفحات ثابت وراكد(static) هیجانی در آنها ایجاد نمی كند. امروزه كاربران به دنبال وب سایت‌هایی هستندكه بتوانند به نوعی درگوشه‌ای از آن سهمی داشته باشند و ارائه مطالب واطلاعات جدید درهر بار رجوع كاربران به وب سایت می تواند آنها راپایبند وب سایت نماید.
 

طراحی وب سایت با cms چگونه است ؟

طراحی وب سایت باCMS : امروزه طراحی وب سایت با cms بسیاررایج است وسوالات زیادی در رابطه با سیستم مدیریت محتوا یا cms در ذهن کاربران وجود دارد.
سوالاتی مانند،CMS چیست ؟ طراحی وب سایت با وردپرس بهتراست یا cms اختصاصی ؟ انواع cms هاکدامند؟ کدام سیستم مدیریت محتوا برای طراحی وب سایت بهتراست؟ cms اختصاصی چیست؟ قیمت طراحی وب سایت با cms چه قدراست ؟ ودر این مقاله به بررسی ابعاد مختلف طراحی وب سایت با استفاده cms خواهیم پرداخت.
cms (سیستم مدیریت محتوا) یک سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار کاربردی و یا مجموعه ای از برنامه های مرتبط که برای ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتالی( طراحی وب سایت)استفاده می شود. Cms ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) مورد استفاده قرارمی گیرند. ECM تسهیل کننده هم کاری در محل کار ازطریق یک پارچه سازی مدیریت اسنادمی باشد. هم چنین تسهیل کننده نوشتن مشارکتی برای وب سایت هامی باشد.

حالابعد از تعاریفی که درمورد معنای cms به سراغ کاربردهای این سیستم مدیریت محتوا در طراحی وب سایت می پردازیم.
 

سه مورد از پر استفاده ترین سیستم های مدیریت محتوا :

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)

کمتر کسی است که در حوزه ی طراحی وب سایت با CMS فعالیت داشته باشد ولی باوردپرس آشنایی نداشته باشد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس با هزاران افزونه و امکانات و همچنین میلیون هانصب فعال به عنوان مهمترین cms شناخته می شود. در این cms از پایگاه داده MY sql استفاده شده است. راه اندازی وب سایت با امکاناتی که وردپرس در اختیار شما قرار میدهد بسیار آسان وراحت است. پنل مدیریتی بسیار قوی، امنیت، قالب های کاربرپسند فراوان و ... رامی توان از مزایای این cms برشمرد.
بایداین رااضافه کنیم که وردپرس روزانه در حال بالارفتن محبوبیتش بین کاربران اینترنتی کاملامشهود است، اززمان معرفی وردپرس تاحالا که این مطلب نوشته می شود رشداستفاده کاربران از سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاملا مشهوداست.
این رشد ومحبوبیت وحرکت وردپرس به قدری زیاد وسریع اتفاق که لازم است بدانید درحال حاضر بیشتر از25 درصد طراحی وب سایت هایی که درسراسر جهان انجام میشوند توسط سیستم مدیریت محتوای ورودپرس طراحی وپیاده سازی میشوند.
براساس همین به علت بیش ترشدن کاربران درمجموعه وردپرس ، بالطبع تعداد قالب ها وتمپلیت های موجود وردپرسی هم چنین افزونه وپلاگین های اختصاصی روزبروز درحال افزایش هستند، خوداین ها باعث شده بسیاری ازجزئیاتی که دردیگر سیستم های مدیریت محتوا دیده نمیشوند رابه خوبی پوشش دهد.

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla)

بعد ازوردپرس، جوملا دارای محبوبیت زیادی در بین طراحان وب سایت می باشدکه این سیستم مدیریت محتوای متن باز بوده و به زبان php نوشته شده است و یک فریمورک مبتنی بر mvc می باشدکه از دیتابیس MySQL برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. یکی ازدلایل محبوبیت جوملا در بین طراحان بالا بودن امکانات این سیستم مدیریت محتوا می باشد. در واقع شمابا استفاده از امکانات موجود در جوملا می توانید به راحتی یک وب سایت را راه اندازی کنید که تا الان حدود بیش از 10000 قالب و 1000افزونه یا پلاگین برای جوملا قابل دسترسی بوده و شمابا استفاده از این پلاگین ها به راحتی می توانید انواع امکانات را به وب سایت خوداضافه کنید.

 

سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)

دروپال نیز یکی دیگر سیستم های مدیریت محتوای متن بازمی باشد که در طراحی وب سایت با CMS ازآن استفاده میشود. این سیستم به وسیله php نوشته شده است این نرم افزار نیزاز مای اس کیو ال برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند.

لازم به ذکر است که هر یک سیستم مدیریت محتوا دارای معایب ومزایای منحصر به فردخودشان هستند ودر حقیقت این شماهستید که با توجه به نیاز وسرمایه خودبهترین روش رابرای طراحی وب سایت تان انتخاب می کنید.

 

در اینجا به توضیحات بیشتر در مورد طراحی وب سایت با CMS اختصاصی می پردازیم:

cms به معنای سیستم مدیریت محتوا مدیریت وب سایت می باشدکه درسا‌ل های اخیر محبوبیت بسیار زیادی در بین طراحان وب سایت پیداکرده است. این سیستم مدیریت محتوا به صورت کاملاً رایگان واپن سورس بوده ودر اختیار قرارمی گیرد. رایج ترین سیستم های محتوای شناخته شده ومحبوب دروپال می باشد دربحث cms اختصاصی دلیل تفاوت باسایر سیستم های مدیریت محتوا این می باشدکه دیتابیس آن باتوجه به نیاز شما طراحی می شود وتنها مختص به شمااست.

 

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی چیست؟

در این خصوص به چند مورد مهم از فواید طراحی وب سایت با CMS نسبت به طراحی اختصاصی اشاره می کنیم:

 

داشتن سرعت بالا و انعطاف پذیری بیشتر:

هنگامی که وب سایت به وسیله یک فرد متخصص وبه صورت اختصاصی برای شما طراحی می شود دراین صورت از درج هرگونه کدهای اضافی خودداری می شود که این عامل کاهش حجم و افزایش سرعت وب سایت می گردد و وب سایت تا درسریعترین زمان ممکن لودشده وکاربران به هیچ عنوان منتظر لود شدن صفحات نمیماند.

 

صرفه جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب سایت ها :

فرض کنید می خواهید بعداز مدت ها صاحب یک منزل شخصی شوید ودر کوتاه ترین زمان ممکن تا وقتی صاحب خانه به شما اجازه داده وسایل خود رابه خانه جدید وشخصی درحال ساخت خود ببرید، در وضعیت مهندس معمار خانه شما دوحالت رو به شما پیشنهاد می دهد: پیشنهاد اول استفاده از روش سنتی وچیدن آجر وسفید کاری داخلی ساختمان وپیشنهاددوم اینکه از قطعات پیش ساخته که از مصالح اولیه ساخته شده برای ساخت منزل خود استفاده شود.

خب انتخاب شما برای صرفه جویی در وقت چیست؟ مطمئنا انتخاب دوم می باشد. حال می خواهیم اهمیت موضوع سیستم مدیریت محتوا رابرای شما این گونه شرح دهیم که برای طراحی وب سایت اینترنتی مطابق خواسته شما به روش طراحی اختصاصی ممکن است ماه ها وقت لازم باشد. ولی برای قرار دادن ساخت و راه اندازی وب سایت شما با یک CMS بیش از یکی دو هفته به طول نیانجامد. یک CMS نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و مطابق با آن پیشنهاداتی برای درخواست مشتریان دارد که شمابه عنوان طراح و مجری وب سایت می توانید آنهارا بر روی بستر اینترنت نمایش دهیدو طبق سلیقه مشتری با وقت کمتر طراحی واجرا نمایید.

 

پشتیبانی مطمئن تر :

طراحانی که برای وب سایت ساخت از روش طراحی اختصاصی استفاده می کنند اگربه هر دلیلی مانند اتمام قرارداد نتوانند به پشتیبانی وب سایت شما ادامه دهند شما بامشکل بزرگی مواجه خواهید شد که آن هم عدم اطلاع شما ازنوع کدنویسی و طراحی وب سایت تان است که دست شما رابرای تغییرات بعدی خواهد بست ودر صورت نیاز به تغییر اساسی باید هزینه دیگری را پرداخت نمایید.

 

امنیت و پشتیبانی از وب سایت:


در هر دو روش طراحی وب سایت امنیت وحفظ و نگهداری از وب سایت به عواملی دیگر بستگی دارد. در واقع به یقین نمی توان گفت طراحی وب سایت با استفاده از کدنویسی در زمینه امنیت بهترعمل می کند یابا استفاده از cms. در وب سایتی که باسیستم مدیریت محتوا طراحی شده، نوع افزونه‌ها وهسته ی سیستم نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان امنیت آن بازی می کند. در مقابل در وب سایت‌ هایی که کد نویسی می شوند تبحر و مهارت برنامه ‌نویسی عامل موفقیت در امن بودن وب سایت است‌. درمورد پشتیبانی و برطرف کردن مشکلات نیز به همین صورت بوده و بسته به افراد وتیم طراح وب سایت دارند که در کدام یک بهتر عمل می کنند.
این در حالی است که با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توانید پشتیبانی مطمئن تر وبهتری را توسط خودتان ودر شرایط پیچیده تر توسط طراح این سیستم ها دریافت نمایید. که این مهم باعث عدم تحمیل هزینه به شما خواهدشد.

 

انعطاف پذیری بیشتر :

در موارد فوق به اندازه کافی درباره انعطاف پذیری بالای CMS ها صحبت کردیم و به همین خاطر ازمستندات، آموزش ها وسادگی بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

امنیت بالاتر وب سایت :

وقتی شما وب سایتی راکه با استفاده ازCMS ها طراحی شده است خریداری می کنید ماحصل تلاش سازنده را به وضوح خواهید دید وسازنده نیزدر تلاش است تادر صورت لزوم قابلیت هارا ارتقاء داده و امنیت را افزایش دهد. ولی وقتی شما وب سایت اختصاصی خریداری می نمایید نمی توانید به راحتی برآیند تلاش های انجام شده راببینید واین سوال مطرح می شود که آیا بعد از چندین ماه تلاش،این همان محصول نهایی است که شماتقاضا داده اید یا خیر؟
این یکی از مهمترین مزیت های طراحی وب سایت با استفاده از cms های اختصاصی میباشد که به نوبه ی خود ازانعطاف بیشتری برخوردار است.

 

افزایش امنیت درهنگام استفاده از cms اختصاصی:

یکی دیگراز فاکتورهای مهمی که وارث علاقمندی طراحان به استفاده از css اختصاصی است بالابودن امنیت وب سایت می باشد این امنیت ناشی ازاختصاصی بودن کدها است در واقع کدهای وب سایت تابه صورت کاملا اختصاصی وبا دقت بیشتر نوشته می شودکه این تاثیر مستقیمی در افزایش امنیت وب سایت دارد.

 

cmsاختصاصی برای چه سایت هایی مناسب هستند؟

وب‌ سایت‌ هایی که قصد عرضه وسیعی از محصولات ویا خدمات رادارند بهتر است با استفاده از cms اختصاصی وب سایت شان را طراحی نمایند که قبلا فروشگاه های اینترنتی به صورت اختصاصی با استفاده از cms ها طراحی می شوندکه بارزترین آن دیجی کالا می باشد.
البته استفاده از مواد پرس نیزاندازی یک فروشگاه اینترنتی می تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد ولی اگر به امنیت وسرعت وب سایت تان اهمیت می دهید بهتراست بااستفاده از سی ام اس های اختصاصی اقدام به طراحی وب سایت کنید.

 

نتیجه‌ نهایی

همانطورکه اشاره شد اینکه طراحی وب سایت بااستفاده از کد نویسی بهتراست یابا استفاده از cms به عوامل مختلفی وابسته بوده که باتوجه به شرایط یکی ازآنها بهترعمل میکنند‌. اما با اینحال برای تصمیم گیری حتماً باید بامشاوران و طراحان شرکتهای طراح وب سایت گفتگو کرده تابه کمک آنها بهترین روش انتخاب شود.

دیدگاه کاربران