مرجع تخصصی آموزش طراحی و سئو وب سایت
صفحه اصلی / آموزش ها / بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت2
بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت2
نظرات: 3 نظر تگ ها: بهینه سازی موتور جستجو|سئو موتور جستجو|راهنمای مقدماتی گوگل

بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل-قسمت2


بهینه سازی و سئو وب سایت ها در موتورهای جستجوگر- راهنمای مقدماتی گوگل

مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- این مقاله به پنج قسمت تقسیم شده است. در فهرست مطلب می توانید عناوین دیگر قسمت ها را مشاهده نمایید.

google

Search Engine Optimization - Starter Guide

گـــــــوگـــــــل

به راهنماي مقدماتي بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت موتور های جستجوي گوگل خوش آمدید.
ابتدااين مقاله براي كمک به تيم گوگل نوشته شداما، بعدا به اين نتيجه رسيديم كه براي آن دسته از وب مسترانی كه آشنايي چنداني با بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت وافزايش ترافيک وب سايت ندارند، نيز بسیار موثر ومفيد است. البته انتظارنداشته باشيد كه اين مقاله اسرار ارتقاي ناگهاني رتبه ي وب سايت تان رادر نتايج جستجوگر فاش نماید. امابه شما اطمينان مي دهيم پيروي ازروش هاي عنوان شده دراين مقاله راه را براي موتور هاي جستجوگر گوگل دريافتن، ايندكس كردن وافزايش رتبه وب سايت شما بسيار راحت تر وآسان تر مي نماید.
بهینه سازی وب سایت براي موتور هاي جستجوگر گوگل دراصل به معنای ايجاد کردن تغييرات بسیار كوچكي در وب سايت شمااست. شايد اين تغييرات كوچک به تنهايي چندان به چشم شمانيايند اما مجموع آن ها، تاثير بسیار چشم گيري در رتبه ی وب سايت شما در موتور هاي جستجوگر گوگل خواهدداشت. بي شک، شما بابسياري ازسرفصل هاي اين تغييرات آشنايي کامل داريد. زيراجزيي از دانستني هاي ضروري براي داشتن هر وب سايتي هستند. دراين مقاله تلاش ميشود هر آنچه را نمي دانيد، را بياموزيد.
تمركز کردن فعاليت های خودرا روي آن چه كاربران مي خواهند، قراردهيد. زيرا در موتور هاي جستجوگر گوگل، كاربران به دنبال شماهستند. در حقیقت بهینه سازی وب سایت و سئو وب سايت براي موتور هاي جستجوگر گوگل نشان دادن بسیار سريع تر وب سايت شما درجستجوها است. به یاد داشته باشید که تلاش اصلي خودرا روي نياز كاربران خود قراردهيد.
ما دراين مقاله وب سايتي رابه عنوان نمونه، مثال مي زنيم. ممكن است محتواي وب سايت شمابا وب سايت مثال ما مختلف باشد اماسرفصل هاي آموزشي براي تمامي وب سايت ها باهرگونه محتوايي كاربرد دارند.
اميدوار هستیم که اين مقاله بتواند به شما ايده هاي بسیار نويني درمورد بهبود رتبه ي وب سايت تان بدهد.
این مقاله بصورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.

فهرست مطالب:

پایه و اساس بهینه سازی و سئو وب سایت

ايجاد دقيق و منحصر به فرد عنوان صفحات

استفاده از متاتگ description

بهبود دادن ساختار سايت

بهبود دادن ساختار URL

آسان سازي وبگردی سايت

سئو و بهينه سازی محتوا

ارائه سرويس و محتواي با كيفيت

نوشتن بهتر لينك ها

بهینه سازی و سئو تصاوير وب سايت

استفاده مناسب از تگ های هدر

کار کردن با Crawler

استفاده موثر از robots.txt

آشنايي با rel="nofollow" براي لينكها در وب سايت

بهینه سازی و سئو در تلفن هاي همراه

معرفی کردن وب سايتهاي مخصوص موبايل به گوگل

راهنمايي كردن كاربران تلفن همراه به طور دقيق

آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت

ارتقاي سايتتان با روشهاي درست

استفاده از ابزارهاي رايگان وب مسترها


- URL ها درنتايج جستجوگر نمايش داده ميشوند
به يادداشته باشيد که URL در نتايج جستجوگر درپايين عنوان و توضيحات وب سايت قرار مي گيرند و درصورت مشابه بودن كلمه ی جستجو شده با كلمات URL آن ها تيره ترنمايش داده خواهندشد ،به عنوان مثال كاربري عبارت BASEBALL CARDS راجستجو كرده است.وب سايت ما درنتيجه ی نمايش داده مي شود و URL به صورت زيرنمايش داده ميشود.
تصویر اول مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

-یک کاربر عبارات و کلمات baseball cards را جستجو کرده، همان گونه که مشاهده می نمایید صفحه ی اصلی وب سایت به همراه آدرس url صفحه برایش نمایش داده شده است.
گوگل توانايي شناسايي انواع URL ها رادارد حتي اگر بسيارپيچيده و سخت باشند. امااگر URL ساده تري انتخاب نمایید هم به كاربران و هم به موتور هاي جستجوگر گوگل كمک بسیاری خواهيدكرد. تعدادي از وبمستران ميخواهند که با تغييردادن URL هاي دايناميک به استاتيک به اين هدف دست يابند، اماعموما انجام نادرست اينكار موجب به وجودآمدن مشكلاتي در وب سايت شان مي شود.

لغت نامه:
Crawl:
یک پیداکننده نرم افزاری وب سایت ها که به آن ربات هم گفته می شودکه محتوای صفحات وب سایت ها را ایندکس می کند.
301 redirect:
یک کدخطای اچ تی ام ال است، وکارش این است که زمانی که کاربران وارد یک آدرسی از وب سایت می شوند بصورت اتومانیک به یک url دیگر منتقل میشوند.
Subdomain:
یک نوع زیردامنه از دامین اصلی می باشد که برای خودش به صورت مستقل همانند یک وب سایت عمل می نماید.
Root directory:
بالاترین مسیری که در آدرس دهی وب سایت قرار دارد می گویند. معمولا آن را به نام روت می شناسند.

بهترین راهکار
یادداشت: url اي را انتخاب نماییدكه يافتن و درک آن براي كاربران و موتورهای جستجوگر ساده باشد.
- از كلمات و عبارات در URL ها استفاده نمایید
استفاده کردن از كلمه های و عبارات مناسب ومتناسب با محتواي وب سايت در url براي راهنمايي هرچه بيش تر كاربران بسيار مفيد و موثراست. در حقیقت عبارات بهتر وبيشتر درذهن كاربران باقي مي مانند.
بپرهیزید از:
1. استفاده کردن ازپارامترها و کلمات عبارت های بسیار طولاني در urlها
٢. انتخاب کردن اسامي بسياركلي همانند page1.html
3. استفاده کردن بيش ازاندازه از چند كلمه همانند: baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.htm

- ايجاد کردن ساختاري ساده وآسان وفهرست شده
استفاده کردن ازساختاري دسته بندي شده، به شما در سامان دهي اطلاعات كمک شاياني ميكند و همچنين به كاربران اجازه مي دهد مطالب مدنظر خود را در وب سايت شما بهتر  وراحت تر وقابل دسترس تر پيدا نماید.
بپرهيزيد از ...
استفاده ي بيش ازحد از زير مجموعه ها مانند:
…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/page1.html
استفاده کردن از نام هايي كه هيچ ارتباطي با محتواي وب سايت ندارند.

- استفاده کردن تنها از يک نسخه url براي دسترسي به اطلاعات
داشتن چندين url متفاوت موجب ميشود كاربران
در لينک كردن شمااز url اي متفاوتي استفاده نمایید وبه صفحات متفاوتي واردشوند.
اگر متوجه شديد كه كاربران ازطريق url هاي متفاوت به مطالب مشابه دسترسي پيدا مي نماید راه حل مشكل اين است كه از301 ريدايركت براي آدرس هايي كه علاقه هاي به استفاده ازآن نداريد استفاده نمایید.
بپرهيزيد از ...
داشتن زيرمجموعه ها ومجموعه ي اصلي كه همگي به مطالب مشابه وارد ميشوند همانند:
Domain.com/page.htm و sub.domain.com/page.htm
استفاده کردن ازحروف بزرگ درurl اكثركاربران url هايي باحروف كوچک رابهتر به ياد مي سپارند.

 

بهبود دادن ساختار وب سايت

 

آسان سازي وبگردی وب سايت

- آسانتر وراحت تر كردن navigation يا گشت وگذار در وب سايت
Navigation ياهدايت كردن كاربران به طرزدرست آن، به كاربران دريافتن مطلب مد نظر خود كمک مي كند. هم چنين اين عملكرد به موتورهای جستجوگر گوگل كمک مي نماید تااهميت يک مطلب توسط وب مستران را بهتر و راحت تر تشخيص دهند.
تصویر دوم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

Navigation خودرا كاربردي نمایید.
تمامي وب سايت ها صفحه اي به نام ريشه يا root دارندكه بيش ترين ترافيک در وب سايت را دارا است. درنتيجه شمابايد به اين فكر نماییدكه چگونه بازديد كننده از وب سايت شمااز صفحه ی root به صفحات ديگر وب سايت بااطلاعات دقيقتري برود.
آيا درمورد يک عنوان خاص، وب سايت شماصفحات كافي دارد؟ آياشما در وب سايت خودصدها محصول داريدكه نياز به دسته بندي داشته باشند؟ از ليست هاي دسته اي استفاده نمایید
تصویر سوم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

ليست هاي دسته اي درواقع رديفي از لينک هاي داخلي دربالا يا پايين صفحه ميباشند كه به كاربران بسیار كمک مي كند سريعتر به بخش قبلي ويا صفحه root برگردد. (به شكل توجه نمایید)
تصویر چهارم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

معمولا در بيش تر ليست ها صفحه root دربالا وسمت چپ قرارميگيرد و بخش هاي ديگر درسمت راست قرار مي گيرند (زبان فارسي راست به چپ مي باشد).
بررسي كاركردن لينک درصورت حذف قسمتی ازآن به اين نكته توجه نماییدكه اگر كاربران قسمتی از url را پاک كند آيا هنوز ميتواند به دسته ي قبلي دست پيدا نماید ياخير؟ برخی ازكاربران راه هاي عجيبي رابراي رسيدن به دسته ی ياقسمتي از وب سايت امتحان مي كنند. به عنوان مثال اگر كسي اين آدرس راببيند:
…/news/2010/upcoming-baseball-shows.html
وسپس با تصور اين كه باوارد كردن لينک زير به تمامي خبرهاي سال 2010 دسترسي پيدا مي كند:
…/news/2010
وب سايت شماآمادگي نمايش صفحه موردنظر كاربر را دارد؟ ويا كاربران با page not found روبه رو ميشود؟
دو نقشه ي وب سايت آماده نماید: يكي براي كاربران وديگري براي موتورهاي جستجوگر گوگل نقشه ي وب سايت دراصل صفحه اي ساده از وب سايت مي باشدكه نشان دهنده ي ساختار وب سايت شما است ومعمولا شامل ليستي پل هاي از صفحات وب سايت شما هست. هنگامی كه كاربران يافتن صفحه ي موردنظرشان به سختي پبدا می کنند، از نقشه ي وب سايت استفاده مي نمایند و همچنين موتور هاي جستجوگر گوگل هم ازاين صفحه بازديد مي نمایند.
باارائه دادن يک فايل XML Sitemap درقسمت Google's WebmasterTools امكان يافتن سريعتر وب سايت خود در گوگل راممكن سازيد. ،همچنين گاهي استفاده کردن ازفايل نقشه ي وب سايت به گوگل كمک ميكند تانوع url ترجيحي شما را تعیین نمایند.
گوگل باايجاد کردن فايل open source نقشه ي وب سايت در بخش Sitemap Generator Script به شمادر ايجاداين نقشه ها كمک خواهدكرد. در رو برو مثالي از يک Sitemap مي بينيد. يک HTML Sitemap به كاربران كمک مي كند براحتي محتواي موردنظر خودرا بيابند ويک XML Sitemap به موتورهای جستجوگر گوگل در يافتن صفحات وب سايت شما كمک مي نماید.
تصویر پنجم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

لغت نامه:
erroe 404/page not found:
یک کدخطای html می باشد وبه این معنااست که سرور قادر به پیداکردن صفحه موردنظر نمیباشد.

بهترین راه کار
- يک جدول مرتبه اي مناسب بسازيد
كار رابراي كاربراني كه مي خواهند از يک بخش كلي وب سايت به بخش هاي معين وبه خصوصي بروند، ساده تركنيد. از navigation هاي مناسب براي راهنمايي كاربران استفاده نمایید.
بپرهيزيد از ...
1. ايجاد کردن لينک هاي پيچيده مانند لينک بردن هرصفحه از وب سايت تان به صفحه اي ديگر در وب سايت
2. استفاده از لينک هاي بسياردر محتواي وب سايت (كه به اصطلاح كليک بيش تري بخورد)

- براي navigation يا هدايت سازي بيش تر از كلمات استفاده نمایید
استفاده از كلمات در لينک ها به موتورهاي جستجوگر گوگل در درک بهتر وب سايت شما كمک مي نماید.
بپرهيزيد از ...
استفاده کردن ازnavigatin هايي كه تنها برپايه ي منوهاي كشويي، عكس ويا انيميشن هستند.

یادداشت: براي هدايت كاربران برروي ساده بودن وسهولت در استفاده، تمركز نمایید.

- يک نقشه ي وب سايت HTML در وب سايت خودقرار دهيد واز فايل نقشه ي وب سايت XML استفاده نمایید
داشتن نقشه ي وب سايتي كه لينک به تمامي صفحات وب سايت ويا صفحات مهم وب سايت (درصورت داشتن بيش ازصدها صفحه) دارد، بسيار مفيد  وموثر مي باشد. همچنين ايجاد يک فايل XML در وب سايت ميتواند شمارا مطمئن نماید كه موتورهاي جستجوگر گوگل صفحات وب سايت شمارا پيدا خواهندكرد.
بپرهیزید از:
1. داشتن نقشه وب سايت HTML با لينک هاي شكسته
2. ايجاد نقشه ي وب سايت HTML بدون ساماندهي (مثلا نمايش نام صفحات به تنهايي)

- داشتن يک صفحه بسیارمفيد 404
برخی اوقات كاربران به صفحه اي از وب سايت وارد ميشوندكه وجود ندارد يا لينک آن خراب شده است. داشتن يک صفحه custom 404 page كه معمولاكاربران را به صفحه اي از وب سايت كه كار ميكند ارجاع مي دهند، بسيار مفيد وموثر است. صفحه 404 بايد لينكي به صفحه اصلي يا ROOT وب سايت داشته باشد.
بپرهيزيد از ...
1. اجازه دادن به ايندكس شدن صفحه 404 در موتور هاي جستجوگر گوگل (مطمئن شويد سرور شما درصورت نبودن
صفحات مورد نياز در جستجوي كاربران، يک 404HTTP status code نمايش مي دهد.)
2. ايجاد تنها يک پيام مبهم درصورت وجود نداشتن صفحه ی مانند :404، Not found ويا عدم وجود صفحه ی 404
3. طراحي صفحه 404 شما بصورتي كه باديگر صفحات وب سايت شماسازگاري ندارد.

 

سئو و بهينه سازی محتوا

 

وب سايت هاي جالب به خودي خود، باعث به رسميت شناختن خود مي شوند!

- داشتن محتواي بسیار مفيد وموثر و مناسب بيش ازهر فاكتور ديگري براي وب سايت شماارزش دارد.
كاربران مطالب خوب را مي شناسند ومسلماكاربران ديگري رابراي مطالعه ي مطالب وب سايت، از طریق مختلف مثل پست هاي وبلاگ ها، وب سايت هاي اجتماعي، فروم ها، ايميل و ... به آن هدايت مي كنند. انتقال مطالب ازشخص به شخص يكي ازبهترين راه هابراي جذب گوگل وكاربران بيش تر مي باشد. به عنوان مثال در تصوير روبه رو يک وبلاگ نويس به مطلبي از وب سايت ما علاقه مندشده است و لينک آن را در وب سايت خود قرارداده است.
بدانيدكاربران ، درک متفاوتي از عنوان يا تاپيک شمادارند.
تصویر ششم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم

پس ازمطالب منحصر به فرداستفاده كنيد. فرض كنيد كاربري باجستجو در يک موتورهای جستجوگر گوگل به بخشی از مطلبي در وب سايت شما دست مي يابد. تفاوت دراين جااست كه كاربران متفاوت فكر ميكنند واز كلمات متفاوتي در جستجوها استفاده مي كنند. به عنوان مثال، يک طرفدارقديمي بازي بيس بال ممكن است مخفف nics راجستجو نمایدكه برگرفته از عبارات National LeagueChampionship Series مي باشد. در صورتي كه يک طرفدارجديد عبارات كلي تري مثل Baseball playoffs را جستجو مي نماید. دانستن اين موضوع كه كاربران متفاوت فكر مي كنند، به شما كمک مي كند محتواي بهتري باتركيب لغاتي مناسب براي انواع كاربران بنويسيد ودر نهايت، به نتيجه ی بهتري در جستجو هابرسيد Google Adwords بافراهم كردن قسمتي به نام Keyword Tools تركيبات مختلفي ازعبارات ولغات مناسب به شمادراين زمينه كمک مي نماید. همچنين قسمت Google Webmaster Tools باايجاد بخش Top SearchQueries به شما كمک خواهدكرد. تلاش كنيد ازمطالبي استفاده  نماییدكه در وب سايت ديگر نميباشد. سعي نمایید دراين زمينه مجزا ومنحصر به فرد عمل نماییدكه معمولا منجربه كپي برداري ديگر وب سايت ها ازمطالب شما ويا روش شما ميشود!
تصویر هفتم مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت در موتور های جستجوگر - راهنمای مقدماتی گوگل - قسمت دوم
Google adwords keyword tool به شما دريافتن كلمات بسیار مناسب در وب سايت تان كمک بسیاری مي كند و همچنين كمک مي كند تااهميت آن كلمات هم دريابيد.

 

پایان قسمت دوم، ادامه مقاله بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.

دانلود مقاله کامل بهینه سازی و سئو وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل – (Search Engine Optimization - Starter Guide)

دیدگاه کاربران